• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155813
+
-

آفت‌زدایی از درخت بودجه


علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی برای چندمین بار متوالی و این دفعه در حاشیه مراسم غرس درخت در محوطه بانک مرکزی از نمایندگان مجلس خواست بودجه1401 کل کشور را بدون کسری تحویل دولت بدهند تا بر آن اساس، بانک مرکزی در سال آینده بر متغیرهای کلان پولی تسلط بیشتری داشته باشد. واضح است که فشار کسری بودجه دولت در سال آینده بر بانک مرکزی وارد خواهد شد و این نهاد به چاپ پول برای جبران کمبود دولت ناچار می‌شود. در نتیجه متغیرهای پولی ازجمله پایه پولی و نقدینگی از دالان مورد انتظار سیاستگذار بیرون خواهد زد و به چشم بر هم زدنی اثر آن بر نرخ تورم و سفره مردم نمایان خواهد شد.
بی‌تردید یکی از مسیرهای ریل‌گذاری صحیح اقتصاد ایران، آفت‌زدایی از درخت بودجه‌ای است که نهال آن را دولت در قالب لایحه تقدیم مجلس می‌کند و سرانجام این نمایندگان هستند که این نهال را به درختی برای میوه دادن تبدیل می‌کنند. در چنین شرایطی وقتی این درخت به آفت کسری بودجه مبتلا شود و ریشه آن به خزانه بانک مرکزی وصل شود، میوه آن تلخ، کشنده و مانع کامیابی دولت و مردم خواهد شد.
بهتر است یک‌بار هم که شده نمایندگان مجلس به‌نظرات کارشناسی بانک مرکزی گوش دهند تا تورم قابل کنترل باشد. صالح آبادی می‌داند کسری بودجه و تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها، سیاست بانک مرکزی برای خنثی کردن مین‌های اقتصادی را خنثی می‌کند و هشدار او یک زنگ خطر جدی برای همه است و نگران آن است که برنامه‌های مفصل بانک مرکزی برای کنترل پایه پولی، نقدینگی و تورم در نتیجه بی‌احتیاطی قانونگذاران ابتر بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید