• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155781
+
-

شهردار تهران، دیروز از نمایشگاه کارآفرینی زنان و تولید ملی در بوستان گفتگو بازدید کرد

خلق هویت پایتخت با تلاش بانوان

گزارش
خلق هویت پایتخت با تلاش بانوان

زینب زینال‌زاده - خبرنگار

شانزدهمین رویداد کارآفرینی زنان و تولید ملی با هدف حمایت از معیشت پایدار زنان سرپرست خانوار در قالب نمایشگاه «زنان، کسب‌وکارهای خرد، مشاغل خانگی و پیشران اقتصاد» در بوستان گفتگو آغاز به‌کار کرده است. روز گذشته شهردار تهران، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران مهمانان ویژه این نمایشگاه بودند که شهردار تهران در جریان بازدید از آن گفت که در چنین رویدادهایی می‌توان زحمات و تلاش زنان را دید و برای تهران هویت خلق کرد. علیرضا زاکانی تأکید کرد: «یکی از هویت‌هایی که می‌توان برای تهران متصور شد بعد اقتصادی است. اقتصادی که خانواده بنیان است و زنان در آن نقش محوری و اساسی دارند. اقتصادی که به‌صورت خرد و جز به جز در شهر رقم می‌خورد اما کلان آن ارزش افزوده جدی برای شهر به ارمغان می‌آورد.» به گزارش همشهری، یکی از رویکردهای مدیریت شهری حمایت از زنان سرپرست خانوار است که علاوه بر راه‌اندازی مراکز کارآفرینی کوثر، مسئولان اداره امور بانوان شهرداری تهران تلاش می‌کنند با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در مناسبت‌های مختلف این حمایت‌ها را افزایش دهند. شانزدهمین رویداد کارآفرینی زنان و تولید ملی هم در راستای همین رویکرد آغاز به کارکرده که بازنمایی محصول تلاش ۳۵۰۰زن سرپرست خانوار است که به‌صورت غیرمستقیم 5هزار نفر دیگر هم از آن منتفع می‌شوند. شهردار تهران در جریان بازدید از این نمایشگاه گفت: «تلاش‌هایی از جنس این رویداد، بنیان‌های اقتصادی و معیشت خانوار را تقویت می‌کند و مسیر را در یک صورت جدی قرار می‌دهد تا سلول‌های تشکیل‌دهنده اجزای شهر، ظرفیت‌های خود را افزایش دهند.» علیرضا زاکانی با بیان اینکه نمی‌توانیم با معیشت مردم بیگانه باشیم و ادعا کنیم که مدیریتمان درست است، تأکید کرد: «در بعد مدیریت شهری قائل به این هستیم که تکلیف شهرداری معطوف به قبول مسئولیت‌های مختلف ازجمله مسئولیت اجتماعی است. پس نمی‌توانیم در خدمت اقتصاد خانواده قرار نگیریم اما انتظار داشته باشیم در مختصات دقیق خود قرار بگیریم؛ بنابراین باید نسبت به معیشت جامعه فعال باشیم.»

 توانمندی زنان سرپرست خانوار
او در ادامه به کوچک شدن سفره‌ها هم اشاره و عنوان کرد: «نمی‌توانیم ببینیم که روزبه‌روز سفره‌ها کوچک‌تر شود و فشار بر خانواده‌ها و زنان خانوار افزایش یابد. به همین دلیل تلاش می‌کنیم با افزایش تعداد، کیفیت و قابلیت مراکز کارآفرینی کوثر شهرداری، خدمتی که شایسته زنان سرپرست خانوار است ارائه دهیم و به سمتی برویم که ماحصل آن از جنبه کمک به این اقشار بگذرد و با توانمندسازی آنها باری از روی دوش جامعه برداریم. همچنین قصد داریم با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به سمتی حرکت کنیم که هم شاهد تولید و تکثیر محصولات باکیفیت باشیم و هم امکان تسهیلات لازم برای مواجهه مردم با این محصولات و خرید آنها را فراهم کنیم.» شهردار تهران با بیان اینکه نباید در خدمتگزاری به بانوان سرپرست خانوار کوتاهی کرد، گفت: «باید شرایط به‌گونه‌ای مدیریت شود که از تجمیع ظرفیت‌ها حتی برای صادرات و ایجاد قابلیت‌های جدید استفاده کنیم.»

زندگی زنان سرپرست خانوار توأم با عزت نفس 
انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز در بازدید از رویداد کارآفرینی زنان و تولید ملی گفت: «برنامه جدی دولت در تمام استان‌ها این است که با رفع نقص‌ها و چالش‌ها زمینه‌ای فراهم شود تا زنان سرپرست خانوار بتوانند روی پای خود بایستند و با کرامت و عزت‌نفس زندگی کنند که شهرداری تهران در این عرصه پیشگام است. در همه استان‌ها زنان در کسب‌وکارهای خرد و حتی کلان پیشرو هستند؛ در برخی استان‌ها ۴۰درصد و در برخی دیگر 100درصد کارهای صنایع‌دستی بر ‌عهده زنان است؛ بنابراین ایجاد کار برای زنان چند ویژگی را در خانواده رشد می‌دهد. نخست اینکه زن به‌عنوان محور کارآفرینی خانواده باعث گسترش فرهنگ کار در بین اعضای خانواده می‌شود و دوم هم نشاط و سرزندگی است که مادر در کانون خانواده ایجاد می‌کند.» او افزود: « امروزه محور قدرت در جهان، توانمندی‌های اقتصادی با پشتوانه علمی و عنصر جمعیت است   و امیدواریم شاهد بالندگی جامعه با پیشگامی زنان باشیم.»

مکث
زنان سرپرست خانوار، گنج‌های شهر تهران
مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران


زنان سرپرست خانوار مایه افتخار و گنج‌های ما  در شهر تهران هستند. آنها علاوه بر اینکه وظیفه پدری و مادری را بر دوش دارند در حوزه تولید و کارآفرینی هم نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. امروز شاهد تلاش زیاد و پررونق کوثرهای کارآفرین زنان سرپرست خانوار در حوزه‌های مختلف اقتصادی هستیم. در شهرداری تهران ۶۴ زیرمجموعه کوثر فعالیت می‌کند که با دستور شهردار تهران امیدواریم تا سال آینده ظرفیت این کوثرها به بیش از ۲ برابر افزایش یابد. کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی که بیشتر زنان مشغول آن بودند به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های اقتصادی بود که با صنعتی و مدرن شدن جامعه، کارخانه‌های بزرگ اهمیت یافتند و مردم از کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی فاصله گرفتند. اما دوباره شاهد پیشرفت و رشد مشاغل خرد و خانگی هستیم و کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی فضای اقتصادی را متحول کرده و به‌نظر می‌رسد پیشران اقتصاد کشور باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید