• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155770
+
-

قاتل پاریس

درباره مربی عجیبی که در تیم‌های کوچک معجزه‌های بزرگ می‌کند

قاتل پاریس

در غیاب امباپه که همه گل‌های پاری‌سن‌ژرمن را می‌زند، پرستاره‌ترین تیم تاریخ فوتبال نتوانست از پس تیم نیس و سرمربی سمج این تیم برآید و در آستانه دیدار حساس برگشت لیگ قهرمانان مقابل رئال‌مادرید یک بر صفر بازنده شد. پاریس پیش از این بازی هم در مسابقاتی که امباپه را در اختیار نداشت، عملکرد خوبی به نمایش نگذاشته بود. حالا مشخص شده به نیمار همیشه مصدوم و مسی گل‌نزن در لیگ فرانسه و ایکاردی که معلوم نیست چرا هنوز در پاریس نگه داشته شده، نمی‌‌توان امید داشت. امباپه در چندین مورد ازجمله دیدار رفت لیگ قهرمانان مقابل رئال‌مادرید در ثانیه‌‌های پایانی و تلف‌شده توانست گره بازی را باز کند وگرنه پاری‌سن‌ژرمن این روزها حال‌وروز خوشی نداشت و حتی در فرانسه هم صدرنشین نبود. پاریسی‌ها در 33بازی بدون امباپه 22برد به‌دست آورده‌اند؛ با امباپه 99پیروزی در 131مسابقه. درصد برد با امباپه 75.6درصد و بدون او 66.6درصد بوده است.
باخت شنبه‌شب در آستانه دیدار حساس چهارشنبه روی روحیه این تیم تأثیر می‌گذارد. به‌ویژه اینکه رئال‌مادرید هم بردی ترسناک مقابل سوسیداد به‌دست آورده. یک واقعیت نگران‌کننده دیگر هم هست؛ در این فصل لیگ قهرمانان پاری‌سن‌ژرمن 3‌بازی در خانه حریفان داشته که 2‌مساوی و یک‌باخت حاصل آنها بوده؛ باخت به سیتی و تساوی مقابل لایپزیش و کلاب‌بروخه. حالا یک بازی خارج از خانه دیگر در سانتیاگو برنابئو در پیش است و البته یک‌مساوی می‌تواند آنها را به مرحله بعد ببرد.
این کریستوف گالتیه، سرمربی این فصل نیس هم آدم عجیبی است. او درست 13سال است که مربیگری می‌کند و در تیم‌های کوچک کارهای بزرگ انجام داده. 3‌بار به‌عنوان بهترین مربی سال فرانسه انتخاب شده؛ سال۲۰۱۳ و به‌طور مشترک با کارلو آنچلوتی، یک‌بار در سال۲۰۱۹ و پس از نایب قهرمانی با تیم لیل در لیگ‌یک فرانسه و بار سوم در سال۲۰۲۱ و پس از آنکه موفق شد تیم لیل را به مقام قهرمانی لیگ‌یک فرانسه برساند که این چهارمین قهرمانی تاریخ باشگاه لیل در لیگ فرانسه بود. او بلافاصله پس از قهرمان‌کردن لیل بی‌ستاره در حضور ستاره‌های پاریس، به‌جای اینکه در این تیم بماند و از حضور در لیگ قهرمانان لذت ببرد یا به تیمی بزرگ‌تر در لیگی بهتر بپیوندد، راهی تیم ضعیف‌تر نیس شد. گالتیه حالا هر جا که نام پاری‌سن‌ژرمن را ببیند، علیه آن اقدام می‌کند. او به نوعی نابودکننده تیم پاریسی است. گالتیه در 21رویارویی با پی‌اس‌جی در تیم‌های مختلف توانسته 17امتیاز کسب کند. او فصل پیش قهرمانی را از چنگ پوچتینو درآورد و یک فصل پیش‌تر نیز جام را با اختلافی ناچیز به توماس توخل و پاریس داد. سرمربی اهل مارسی در این فصل هم پوچتینو را نابود کرد و علاوه بر گرفتن 4امتیاز از او در لیگ، در جام حذفی هم توانست پوچ و تیم پرستاره‌اش را از دور رقابت‌ها کنار بزند. حالا در 39بازی رودررو بین نیس و پی‌اس‌‌جی، 15برد و 15باخت برای هر تیم به‌دست آمده که این برابری مدیون عملکرد گالتیه در این فصل است. این مربی واقعا حقش بیش از اینهاست. همین حالا مربیانی داریم که در عمرشان جامی نگرفته‌اند و در تیم‌های مختلف بر سرشان دعواست؛ افرادی مثل کی‌روش و دیگران.
گالتیه با اینکه همیشه سرمربی تیم‌‌های ضعیفی مثل سن‌اتین، لیل و نیس بوده و به آنها قدرت بخشیده، رکورد 44.67درصد پیروزی را در 544بار مربیگری دارد. او با مارسی به‌عنوان بازیکن تنها یک‌‌بار به فینال جام حذفی رفته و افتخاری به‌دست نیاورده بود اما به‌عنوان مربی افتخارات خوبی دارد؛ ازجمله قهرمانی با سن‌اتین در جام اتحادیه فرانسه، قهرمانی و نایب‌قهرمانی لیگ با لیل و صعود به فینال حذفی امسال با نیس. کریستوف گالتیه در نخستین فصل به‌دست‌گرفتن هدایت نیس، موفق شد این باشگاه را برای نخستین‌بار در 25‌سال گذشته به فینال جام حذفی فرانسه برساند. لیل با او بعد از 10‌سال قهرمان لیگ شده بود.
او در این فصل با تیم نیس در رده دوم جدول حضور دارد، با فاصله 12امتیازی با پاریس صدرنشین. تیم لیل که با او مدافع عنوان قهرمانی این فصل شد، در جدول نهم است؛ یعنی دقیقا همان رتبه‌ای که نیس فصل گذشته را در آن به پایان برده بود. نیس بدون گالتیه در فصل پیش 52امتیاز گرفته بود و حالا در هفته 27 و در فاصله 9هفته مانده به پایان فصل 50امتیاز به‌دست آورده است. لیل او در فصل پیش 83امتیازی بود و هم‌اکنون تنها 39امتیاز کسب کرده و اگر همه دیدارهای باقیمانده (12بازی با احتساب دیدارهای عقب‌افتاده) را ببرد که غیرممکن است، به 75امتیاز می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید