• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 اسفند 1400
کد مطلب : 155507
+
-

برخورد زباله فضایی به ماه

فضا
برخورد زباله فضایی به ماه

بخش جدا شده‌ای از یک موشک 3تنی که با سرعت 9هزارو338کیلومتر بر ساعت در حال چرخیدن در فضا بود، ساعت15:55 روز جمعه به ماه اصابت کرد. فضانوردان ابتدا فکر می‌کردند که این موشک توسط برنامه اسپیس ایکس ایلان ماسک به فضا پرتاب شده است اما بعدا تغییر نظر داده و اعلام کردند بخش تقویت کننده‌ای از یک موشک چینی است که البته با انکار چینی‌ها مواجه شدند.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، انتظار می‌رود که تأثیرات برخورد آن با ماه جزئی باشد. دانشمندان امیدوارند بتوانند دهانه 10 تا 20متری و توده‌های غبار ماه را که در اثر برخورد ایجاد شده است مطالعه کنند. طبق گفته دانشمندان این قطعه از موشک نخستین بار در مارس2015 از زمین مشاهده شد. اما وقتی متوجه شدند سیارک نیست و یکی از زباله‌های فضایی است به‌سرعت علاقه خود را برای بررسی‌های بیشتر آن از دست دادند. به هر حال این بخش تقویت‌کننده موشک یک زباله فضایی به‌حساب می‌آید. زباله‌های فضایی در واقع قطعات سخت‌افزاری به جا مانده از ماموریت‌ها یا ماهواره‌هایی هستند که بدون سوخت کافی یا انرژی به زمین باز می‌گردند. برخی از این قطعات به زمین نزدیک‌تر هستند اما برخی مانند این تقویت‌کننده هزاران کیلومتر با ما فاصله دارند و در جو زمین در مدار معلق مانده‌اند. آژانس فضایی اروپا تخمین می‌زند که 36هزارو500زباله فضایی بزرگ‌تر از 10سانتی متر هم‌اکنون در فضا معلق است. هیچ برنامه فضایی رسمی به‌طور جدی زباله‌های فضایی را دنبال نمی‌کند. نظارت فضایی پروژه
گران قیمتی است و خطرات ناشی از زباله‌های مدار بالا برای انسان کم است. بنابراین، این کار به‌دست تعداد کمی از اخترشناسان داوطلب که وقت آزاد خود را صرف محاسبات و تخمین مدارها می‌کنند، انجام می‌شود. آنها ای‌میل‌ و هشدار به نهادهای مربوطه و سایر علاقه‌مندان نجوم ارسال می‌کنند و از هر کسی که در بهترین مکان روی زمین قرار دارد، می‌خواهند آن شی را در فضا تشخیص دهد.
به هر حال این آخرین قطعه‌ای نخواهد بود که احتمال اصابت به ماه یا زمین را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید