• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155418
+
-

بلیت سینما ۵۰هزار تومان نمی‌شود

مخالفت سازمان سینمایی با افزایش قیمت بلیت

سینما
بلیت سینما ۵۰هزار تومان نمی‌شود

مسعود پویا- روزنامه‌نگار

درخواست سینماداران، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان برای افزایش بیش از ۶۰درصدی بلیت سینماها، مورد موافقت سازمان سینمایی قرار نگرفت. هفته گذشته اعضای شورای صنفی نمایش پیشنهاد کردند بلیت سینماها در سال ۱۴۰۱ تا سقف ۵۰هزار تومان افزایش یابد. البته بسته پیشنهادی شورای صنفی برای گران‌شدن بلیت سینماها، جزئیاتی هم داشت که تقریبا شامل همه سانس‌های پرمخاطب پردیس‌های مدرن می‌شد. در عوض قرار بود 2روز در هفته بلیت نیم‌بها به مخاطبان عرضه شود. حالا خبر رسیده که رئیس سازمان سینمایی با افزایش قیمت بلیت سینماها به ۵۰هزار تومان مخالفت کرده است. البته افزایش قیمت بلیت‌ها قطعی است، ولی قرار است این اتفاق در سطحی رخ دهد که هم افزایش هزینه‌های سینماداران را پوشش دهد و هم به مخاطبان کمتر فشار ‌آید. هنوز جزئیات افزایش قیمت بلیت سینماها مشخص نشده است. آنچه مشخص است اتخاذ سیاستی است که در آن نه سیخ بسوزد و نه کباب. رسانه‌های نزدیک به سازمان سینمایی چنین چشم‌اندازی از ماجرای افزایش بهای بلیت‌ها ارائه داده‌اند: «درحالی‌که برخی سینماداران، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان افزایش بیش از 60درصدی قیمت بلیت سینما و رساندن آن به قیمت ۵۰هزار تومان را بدون توجه به وضعیت اقتصادی مردم پیشنهاد داده بودند، با مخالفت محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و با رویکرد برقراری عدالت فرهنگی و حمایت از اقشار ضعیف، بلیت 50هزار تومانی سینما منتفی شد. همچنین قرار شد تا با در نظر گرفتن دسته‌بندی سینماها به مدرن، ممتاز و درجه یک، افزایش قیمت بلیت در پردیس‌ها به حد معقولی صورت گیرد تا افزایش هزینه‌های سینماداری را پوشش دهد. در طرح سازمان سینمایی همچنین تسهیلات ویژه‌ای درنظر گرفته شده تا عدالت فرهنگی و حمایت از اقشار ضعیف در کنار تغییر قیمت بلیت در سینماهای مدرن، مورد توجه قرار گیرد.»

سخنگوی سینماداران: بلیت گران نشود، سینماها تعطیل می‌شوند
بلیت سینماها از زمان شیوع کرونا افزایش نیافته و در این 2سال شاهد کم‌رونق‌ترین اکران تاریخ سینمای ایران بوده‌ایم؛ اتفاقی که سینماداران را با بحران مالی بی‌سابقه‌ای مواجه کرد؛ سینمادارانی که با طرح افزایش بلیت‌ها، قصد جبران برخی از زیان‌های وارده را داشتند. در این سال‌ها تورم همه هزینه‌ها ازجمله هزینه‌های تجهیز، نگهداری و حقوق کارکنان سینما را بالا برده،  ولی قیمت بلیت ثابت مانده است. سخنگوی انجمن سینماداران در این رابطه می‌گوید: «حدود 2سال از آخرین باری که قیمت بلیت‌های سینمای ایران افزایش یافته می‌گذرد؛ این حالی است که در این بازه زمانی با افزایش قیمت تجهیزات سینمایی و خدمات روبه‌رو بوده‌ایم و حقوق افراد مشغول در این صنف افزایش یافته است. هم‌اکنون قیمت 30هزار تومانی بلیت سینما ظلمی بر افرادی است که در سینماهای کشور مشغول به‌کار هستند و باید برای این موضوع فکری اساسی می‌شد. به همین منظور پیشنهاد افزایش قیمت بلیت‌های سینمایی توسط شورای صنفی نمایش، به سازمان سینمایی داده شد و قرار است درباره آن تصمیم‌گیری نهایی شود.» محمدرضا صابری که با فارس گفت‌وگو می‌کرد می‌افزاید: «سینماهای کشور تمام درآمدشان به واسطه فروش بلیتی است که به فروش می‌رسانند و هیچ یارانه‌ای توسط دولت به آنها پرداخت نمی‌شود؛ به همین منظور اگر قیمت بلیت سینما افزایش نیابد، حیات سینماها با خطر روبه‌رو شده و به‌زودی شاهد تعطیلی برخی از سینماهای کشور خواهیم بود. این روزها اگر کسی بخواهد یک بسته چیپس خریداری کند باید حداقل ۲۵هزار تومان پول پرداخت کند، اما بلیت سینما 30هزار تومان است. سینماداران ایران دقیقا همان تجهیزاتی را استفاده می‌کنند که در سینماهای دنیا وجود دارد، با این تفاوت که ما در ایران این تجهیزات را باید گران‌تر هم خریداری کنیم؛ چراکه کشورمان تحریم است.»

مکث
خطر حذف کامل سینما از سبد خانواده‌ها

نکته‌ای که باید درنظر گرفته شود، میزان توان مردم برای سینما رفتن است. واقعیت این است که مشکلات اقتصادی در شرایط فعلی هم با وجود ثابت ماندن بهای بلیت، مانع از حضور برخی از اقشار جامعه در سالن‌های سینما شده است. سرپرست خانواری که در خرج یومیه‌اش مانده، سال‌هاست از دایره مخاطبان سینما خارج شده است. فراموش نکنیم که سینما در گذشته تفریح ارزانی بوده و بیشتر مخاطبانش هم از طبقات فرودست جامعه بودند؛ طبقه‌ای که سال‌هاست با سینما قهر کرده و حالا طبقه متوسط مخاطب اصلی سینماست. فشارهای روزافزون اقتصادی به مرور پای این طبقه را هم از سینما خواهد برید و با افزایش سرسام‌آور بلیت، سینما به تفریح طبقه برخوردار تبدیل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید