پس از هشدار درباره تخریب نقوش برجسته ساسانی محوطه باستانی «بَرم دِلک» بر اثر انفجارهای پیدرپی معدن شن و ماسه، کارزارتعطیلی معدن به راه افتاد. به گزارش ایسنا، جمعی از فعالان میراث فرهنگی، گردشگری، کنشگران اجتماعی و فرهنگی، پس از بیتوجهی به این تخریبها، در کارزار عمومی که راهانداختهاند، با این یادآوری که انفجارهای هراسانگیز پیدرپی در معدن شن و ماسه و در حریم کوهی و چشمانداز سنگنگارههای باستانی نامدار به «بَرم دِلک»، لرزه بر یادگارهای ساسانیان در شهرستان شیراز انداخته و آسیبهای برگشتناپذیری برجای گذاشته است، از عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و احسان اصنافی، شهردار شیراز درخواست کردهاند فعالیت معدن شن و ماسه هرچه زودتر متوقف شود. این کارزار تأکید کرده است: به جز تخریب هویت تاریخی، انفجارها امان و آسایش همسایگان و مردم ساکن در منطقه را از بین برده و صدای هراسانگیز هر روزه انفجار در معدن شن و ماسه، مایه آزار و اذیت مردم منطقه بَرم دلک و آبادیهای پیرامون شده است؛ حتی ترکهای کوچک در دیوار خانهها ایجاد شده است. بَرم دلک محوطهای باستانی در نزدیکی شهر شیراز است که با نقشبرجسته شاهزاده زن ساسانی، بهرام دوم و شاپور اول ساسانی شناخته میشود که در سالهای اخیر مکرر نسبت به نابودی تدریجی این نقوش برجسته هشدار داده شده است.
«هجیخوانی قرآن» ثبت ملی شد
قائممقام وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ثبت ملی «هجیخوانی قرآن» در فهرست میراثفرهنگی ناملموس را به ۳۱استاندار کشور ابلاغ کرد. بهگزارش وزارت میراثفرهنگی، علی دارابی به ۳۱ استاندار کشور اعلام کرد: میراثفرهنگی ناملموس با عنوان «هجیخوانی قرآن» به پیشنهاد استان یزد و به شماره ۲۴۵۶ در فهرست ملی میراثفرهنگی ناملموس در تاریخ اول آذر ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است و هرگونه اقدامی که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است. به گزارش ایرنا، مکتبخانهها از قدیمالایام یکی از جایگاههای آموزش قرآن در ایران محسوب میشده که محور اصلی آموزش در آنها آموزش قرآن بوده و 3مرحله داشته است؛ مرحله اول، یادگیری حروف الفبا بود و مربی که عموما آخوند نامیده میشد، حروف را بهترتیب بهصورت سرمشق برای شاگردان میخواند تا آنها با حروف آشنا شده و آن را یاد بگیرند. مرحله دوم، آموزش یادگیری صداها بود که مربی، زیر و زبر (مصوتها) را بهترتیب روی همه حروف الفبا که در مرحله اول آموزش داده شده بود، قرار میداد و سپس از شاگردان میپرسید: «الف» و شاگردان فورا جواب میدادند الف 2زبر«اٌ» و 2زیر «اٍ» و... مرحله سوم نیز آموزش عبارت (هجی کردن) بود که در این مرحله مربی با هجی کردن کلمات و آموزش طریقه هجی کردن و خواندن را برای شاگردان ساده میکرد؛ مانند «الف» به زِبَر اُ «بُ»، جیم دال زِبَر جد؛ «ابجد».
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب :
155397
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/rkzMw
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved