• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155297
+
-

زیباسازی شهر با جشنواره بهارستان

کمتر از 20روز به آمدن بهار و آغاز سال1401 مانده است. هوا بهاری شده و شهر در تکاپوی عید نوروز است. به گزارش همشهری، سازمان زیباسازی پایتخت هم آستین‌ها را بالا زده و در قالب جشنواره بهارستان قصد دارد چهره شهر را زیبا و بانشاط کند. به‌گفته معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، همه در تلاش‌ هستند تا با اجرای طرح‌های خلاقانه و نوآور از چهره متفاوت پایتخت رونمایی کنند. مجید قادری به همشهری گفت که در جشنواره بهارستان طرح‌های متفاوتی پیش‌بینی ‌شده است که با مشارکت هنرمندان و شهروندان اجرایی می‌شود. او تأکید کرد: «مشارکت شهروندان از یک‌سو به اجرای بهتر طرح‌ها کمک می‌کند و از سوی دیگر سبب افزایش نشاط اجتماعی و همبستگی می‌شود.»
به‌گفته قادری، امسال تقارن اعیاد شعبانیه و عید نوروز سبب شده تا از طریق فراخوان، طرح‌های خلاق و نوآور در بخش‌های مختلف اعم از المان‌های حجمی و دیوارنگاره‌ها ارائه شود که اجرای آنها قطعا سبب رضایتمندی شهروندان و زیبایی شهر می‌شود. آن‌طور که معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفته طرح نگارستان به ترمیم دیوارنگاره‌های تهران اختصاص دارد. در سطح شهر دیوارهایی هستند که روی آنها تصاویری از شهدا، مفاخر و... نقاشی شده است که در طول زمان براثر باد و باران و حتی آلودگی هوا دچار تخریب شده‌اند، بنابراین نیاز به مرمت دارند که این کار در طرح نگارستان با جدیت تا قبل از پایان سال انجام می‌شود.
به‌گفته مجید قادری، امسال برای نخستین‌بار طرح گلستان در محور میدان امام‌حسین تا سه‌راه تهرانپارس اجرا می‌شود. در این طرح دیوارهای خالی این محور شناسایی شده‌اند و با طرح‌های گلستانی که نمادی از طبیعت و بهار هستند، رنگ‌آمیزی می‌شوند. این محور از معابر پرتردد است و قطعا زیباسازی آن در افزایش نشاط اجتماعی مؤثر خواهد بود. سازمان زیباسازی شهر تهران از طریق فراخوان‌های متعدد طرح‌های ابداعی المان‌های حجمی را جمع‌آوری و به‌گفته معاون فرهنگی و هنرهای شهری این سازمان، اکنون المان‌ها در حال ساخت هستند که به‌زودی در معابر شهری نصب می‌شوند. این المان‌ها نمادی از نوروز مانند آدمک‌ها و اشکال میوه‌ها و... هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که شهروندان می‌توانند با آنها عکس یادگاری بگیرند. ازسوی دیگر به‌دلیل آنکه با تغییر شرایط اقلیمی برخی از درختان در معابر عمومی ازجمله خیابان ولیعصر خشک شده‌اند طرحی برای استفاده از تنه آنها برای ایجاد زیبایی بصری در دستور کار قرارگرفته است. سازمان زیباسازی تهران با همین رویکرد طرح درختستان را در دستور کار قرار داده و آنطور که قادری گفته با خلق آثار نو روزی این درختان کاربری جدیدی برای آنها تعریف می‌شود.  سازمان زیباسازی، همچنین طرح عیدستان را اجرا می‌کند؛ طرحی که به‌گفته قادری 450تخم‌مرغ با مشارکت مردم (350تخم‌مرغ توسط هنرمندان و 100تخم‌مرغ توسط شهروندان و کودکان‌کار) رنگ‌آمیزی و در شهر نصب می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید