• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155296
+
-

ممنوعیت معامله گونه‌های وحشی در مازندران

خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی در مازندران ممنوع شد. این خبر مهم را مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران داد و اعلام کرد: در پی اعلام ممنوعیت هرگونه خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی در این استان، با متخلفان برخورد قاطع و قانونی صورت می‌گیرد.
به‌گزارش همشهری از روابط‌عمومی حفاظت محیط‌زیست مازندران، حسینعلی ابراهیمی کارنامی، گفت: با توجه به‌روزهای پایانی سال و تجارب سنوات گذشته عده‌ای از افراد فرصت‌طلب در کنار فروش ماهی قرمز، اقدام به خرید و فروش برخی گونه‌های جانوری ازجمله مار آبی، لاک پشت، سمندر و گونه‌های گیاهی نظیر سنبل آبی می‌کنند.
این خبر از آنجا از اهمیت برخوردار است که روند شکار در 2منطقه فریدونکنار و میانکاله طی ماه‌های اخیر تنش‌های بسیاری میان محیط‌زیست و شکارچیان غیرمجاز پدید آورده است.  ممنوعیت خرید و فروش شکار می‌تواند فضا را برای مدیریت آینده تالاب‌ها و مناطقی فراهم کند که هر سال پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی به آنجا مهاجرت می‌کنند.
براساس این تصمیم جدید، نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران همانند سنوات گذشته با گشت و نظارت مستمر، در صورت مشاهده هرگونه تخلف مبنی بر خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی در سطح این استان با متخلفان برخورد قاطع و قانونی خواهند داشت. به‌گفته ابراهیمی کارنامی، ممنوعیت صید، نگهداری، حمل‌ونقل، خرید و فروش‌حیوانات و جانوران وحشی از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود تا بتوان  از ظرفیت‌های مردمی در تنویر افکار عمومی و کاهش سطح تخلفات در این بخش برخوردار شد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران از شهروندان خواست از خرید جانوران وحشی که بیشتر گونه‌های در معرض خطر انقراض هستند خودداری کنند و درصورت مشاهده هرگونه تخلفات زیست‌محیطی به‌ویژه خرید و فروش و نگهداری جانوران وحشی، مراتب را برای پیگیری به ادارات تابعه مستقر در شهرستان‌ها اطلاع دهند تا در کمترین زمان رسیدگی شود.
مازندران با ۲۴هزار کیلومترمربع وسعت، ۲میلیون‌و۴۰۰ هکتار مساحت دارد که از این میزان، ۵۳۰هکتار اراضی زیست‌محیطی است که در قالب پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش و مناطق حفاظت‌شده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد. این استان زیستگاه ۴۹۰گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها‌ست. ۲۶گونه جانوری در مازندران در زمره گونه‌های تحت حمایت سازمان‌های بین‌المللی محیط‌زیست قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید