• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155295
+
-

دستور رئیس‌جمهور برای جذب گردشگران از قطر

سخنگوی دولت: وزارتخانه‌های خارجه، میراث فرهنگی، صمت، ورزش و مناطق آزاد، عضو کارگروه ویژه جام جهانی هستند / معاون گردشگری: قطری‌ها به کیش می‌آیند تا زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی و دریایی را بررسی کنند

گردشگری
دستور رئیس‌جمهور برای جذب گردشگران از قطر

محمد باریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم

 تلاش برای اجرای برنامه‌های ضربتی برای جذب حداکثری گردشگران جام جهانی 2022قطر دیروز با دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر تشکیل کارگروه ویژه جام جهانی قطر به‌منظور بررسی راهکارهای فوری جذب تماشاچیان به ایران در مدت برپایی مسابقات جام‌جهانی قطر جدی‌تر شد.
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در گفت‌وگو با همشهری از عضویت وزارت نیرو به‌عنوان مسئول کمیسیون مشترک ایران و قطر، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت ورزش به‌عنوان مسئول عرضه بلیت مسابقات جام‌جهانی در ایران، وزارت راه‌وشهرسازی به‌عنوان مسئول تدارک ناوگان حمل‌ونقل مسافران و گردشگران و همچنین سازمان مناطق آزاد به‌دلیل قرار داشتن کیش در هاب توزیع گردشگران جذب شده از جام‌جهانی قطر به ایران، وزارت خارجه به‌عنوان مسئول صدور روادید و همچنین سازمان تجارت خارجی وزارت صمت در کارگروه ویژه جام جهانی قطر خبر داد.
سخنگوی دولت پیش‌تر اعلام کرده بود که تسهیل تردد گردشگران، افزایش پروازها بین تهران به دوحه و بالعکس، استفاده از کشتی‌های تفریحی و مسافربری دارای امکان اقامتی و دعوت از برخی تیم‌های شرکت‌‌کننده برای سفر به ایران برنامه‌های دولت در ایام برگزاری جام‌جهانی قطر است.
بهادری‌جهرمی به ایرنا نیز گفته بود که جام جهانی قطر فرصت ویژه برای جذب گردشگر، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ایران به گردشگران و فعال‌سازی مجموعه‌های اقتصادی بخش دولتی و خصوصی است که می‌تواند در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها و ارائه چهره واقعی از ایران و شکست پروژه ایران‌هراسی مؤثر باشد.
وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 3 ماه قبل با همکاری وزارتخانه‌های خارجه، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، نیرو و صمت و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و برخی دستگاه‌های دولتی، برنامه استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی‌ مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر را طراحی و این برنامه را 2 هفته پیش از سفر رئیس‌جمهوری به قطر در اختیار سید‌ابراهیم رئیسی قرار داد. براساس همین برنامه بود که رئیس‌جمهوری در دیدار با امیر قطر و مقامات آن کشور بر همکاری با قطر در میزبانی از تماشاچیان جام جهانی و هر چه بهتر برگزار شدن مسابقات در همسایگی ایران سخن گفت. حالا رئیس‌جمهوری دستور تشکیل کارگروه ویژه جام جهانی قطر را با هدف هماهنگی دستگاه‌های مختلف دولتی به‌منظور جذب گردشگران جام‌جهانی قطر به ایران داده است.
علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در ارتباط با تشکیل کارگروه ویژه جام جهانی قطر به دستور رئیس‌جمهوری به همشهری گفت: چندماه قبل طرحی از سوی وزارت میراث فرهنگی به دولت ارائه شد که در آن تأکید شده بود برای استفاده از فرصت جذب گردشگر به ایران در دوره برگزاری جام جهانی قطر نیاز به انجام یکسری مقدمات است.
او گفت: تسهیل حمل‌ونقل و انتقال گردشگران در حوزه هوایی و دریایی و همچنین تسهیل صدور روادید برای گردشگران و تماشاچیان جام جهانی قطر که قصد ورود به ایران دارند از محور‌های اصلی مدنظر وزارت میراث فرهنگی بود.
به‌گفته معاون گردشگری، موضوعاتی همچون کمک به معرفی ایران در مدت برگزاری جام جهانی فوتبال و پیش از آغاز این رویداد جهانی در قطر و دیگر کشورها و فعال کردن سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دیگر برای کمک به معرفی ایران مخصوصا کشورهایی که تیم‌شان به جام جهانی صعود کرده است، با توجه به فرصت باقیمانده تا برگزاری جام جهانی برای دولت تبیین شد و به همین جهت رئیس‌جمهوری دستور تشکیل کارگروه به ریاست معاون اول خود را داد تا موضوعات مطرح شده بررسی و درباره آنها تصمیم‌گیری شود.
معاون گردشگری افزود: در بخش حمل‌ونقل هوایی مسئولان مرتبط با این حوزه در قطر، قرار است در 2 هفته آینده از کیش بازدید و ظرفیت‌های حمل‌ونقلی کیش را ارزیابی کنند.
شالبافیان تأکید کرد: جزیره کیش به‌عنوان هاب و نقطه توزیع گردشگران جام جهانی قطر به دیگر مقاصد گردشگری کشورمان درنظر گرفته شده است. چون به همه نقاط کشور پرواز دارد و به کشور قطر نیز نزدیک است. بنابراین هدفگذاری در جذب گردشگران جام جهانی به ایران تنها محدود به جزیره کیش نخواهد شد.
به‌گفته معاون گردشگری، در بخش اعزام گردشگران ایرانی به جام جهانی قطر نیز بخشی از مسئولیت‌ها در بخش فروش بلیت به‌عهده وزارت ورزش است. تاکنون نیز اتفاقات خوبی در حوزه وزارت راه و شهرسازی برای افزایش پروازها میان ایران و قطر افتاده است. طرح مقدماتی تسهیل صدور روادید برای تماشاچیان جام جهانی که قصد حضور در ایران دارند نیز در وزارت خارجه در دست بررسی است. ایرلاین‌ها و دفاتر مسافرتی نیز در این روند فعال هستند و همین حالا نیز هیأت‌های ایرانی در قطر حضور یافته‌اند تا به معرفی ایران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشارکتی در کشورمان بپردازند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید