• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 155100
+
-

کلاه ایمنی هدیه بده

شهر مکتوب
کلاه ایمنی هدیه بده

فاطمه عباسی

همه آنها که «در بارانداز» را دیده‌اند، حتما آن نمای معروف را به یاد می‌آورند؛ آنجا که مارلون براندوی جوان نیم‌خیز نشسته است روی موتورسیکلتش و کلاهی لبه‌دار بر سر دارد. لابد آنها هم تأکید می‌کنند که این صحنه شخصیت آن جوان عاصی را تماما به نمایش می‌گذارد. فیلم را الیا کازان در سال 1954ساخت. انگار از همان موقع بود که موتورسیکلت به نماد جوانی و یاغی‌گری ‌تبدیل شد. البته این فقط یک روی سکه دنیای مردانه‌ای است که در آن سواران اسب آهنی به پیش می‌تازند. روی دیگر آن را باید در این روزهای پایتخت دید.
می‌گویند برای رفت‌وآمد در تهران و به‌خصوص برای عبور از خیابان‌ها و  بیشتر هم خیابان‌های یک طرفه، اول باید مراقب طرف مخالف خیابان باشید، چرا که همیشه یک موتوری در حال آمدن است. موتورسواران نه‌تنها از لابه‌لای ماشین‌ها و پیاده‌روها عبور می‌کنند که حتی خطوط ویژه اتوبوسرانی را هم میانبری برای رسیدن به مقصد می‌دانند و بدون اینکه به خطراتش فکر کنند، سر موتور را کج می‌کنند و سر از خطوط ویژه درمی‌آورند. ماجرای تخلفات موتورسواران آنقدر بیخ پیدا کرده که مسئولان راهنمایی و رانندگی مجبور شدند کارهایی انجام بدهند چرا که به‌گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، ارتکاب تخلفات رانندگی یکی از دلایل اصلی تصادفات موتورسیکلت‌سواران است.
سختگیری و بگیر و ببندهای ویژه در چند سال اخیر با اینکه تا حدودی جواب داده اما هنوز پارکینگ‌های بزرگ موتورسیکلت روزبه‌روز شلوغ‌تر می‌شوند و تخلفات همچنان ادامه‌دار است. به همین دلیل از 30بهمن طرحی با عنوان انضباط‌بخشی و ساماندهی به تردد موتورسیکلت‌سواران در بیش از 100نقطه از تهران به اجرا درآمده و اجرای آن با قوت هم ادامه خواهد داشت. طرحی که پلیس امیدوار است با اجرای آن بتواند تخلفات موتورسیکلت‌سواران مانند عبور از پیاده‌رو و خط ویژه، حرکت یک طرفه، حمل بار غیرمتعارف، مخدوش کردن پلاک و... را تا حد زیادی کاهش دهد. هدف از اجرای این طرح هم توجه به مطالبات مردم، ارتقای ایمنی ترافیک و حفظ سلامتی خود راکبان موتورسیکلت است. آنطور که آمارها می‌گویند، 4میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند و حدود نیمی از مصدومان و جانباختگان حوادث ترافیکی در پایتخت مربوط به موتورسیکلت‌سواران است. یعنی حدود ۴۶ درصد کشته‌شدگان حوادث ترافیکی در تهران موتورسیکلت‌سواران هستند و بالغ بر ۵۰ درصد مصدومان را نیز این افراد شامل می‌شوند که آمار بالایی است. تصادفاتی که عمدتا به‌دلیل انجام تخلف رخ داده یا شدت آن بیشتر می‌شود. از این‌رو پلیس با اجرای چنین طرح‌هایی به‌دنبال قانونمدار کردن موتورسیکلت‌سواران و رعایت حقوق شهروندی است. در این طرح دیگر خبری از توقیف و انتقال موتورسیکلت افراد متخلف به پارکینگ نیست، اما توقیف ساعتی، جریمه و پرداخت جرائم معوق انجام می‌شود. از اینها که بگذریم، دلیل اصلی مرگ یا آسیب‌دیدگی شدید در موتورسواران نداشتن کلاه ایمنی است. با وجود تأکید زیاد پلیس و فرهنگسازی‌ در این زمینه، هنوز هم هستند کسانی که بدون داشتن کلاه ایمنی با موتورسیکلت در شهر تردد می‌کنند. در همین زمینه پلیس پیشنهاد جالبی دارد، اینکه در آستانه سال نو دوستان و اعضای خانواده موتورسیکلت‌سواران به آنان کلاه ایمنی هدیه بدهند تا این راکبان هم، تشویق شوند که از کلاه ایمنی استفاده کنند. وقتی کلاه عیدی می‌دهید بالاخره موتورسواری که کلاه عیدی گرفته شاید دلش بیشتر برای جانش و البته شما بتپد و اندکی بیشتر مراقب باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید