• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 155026
+
-

پیش‌بینی هوش مصنوعی برای کشاورزان

فناوری
پیش‌بینی هوش مصنوعی برای کشاورزان

زهرا خلجی؛ روزنامه‌نگار

یک استارت‌آپ انگلیسی تکنیکی را با استفاده از هوش مصنوعی توسعه داده است تا  وضعیت کشت و نگهداشت زمین‌های کشاورزی را هنگام ابری بودن آسمان پیش‌بینی کند. فناوری ماهواره‌ای برای کمک به کشاورزان در مدیریت بهتر محصولات خود، بخش کشاورزی را هدف قرار داده است. به گزارش بی‌بی‌سی، ابرها اغلب مانع آن می‌شوند که کشاورزان بدانند کجا و چه زمانی بذر بکارند یا کود بدهند اما فناوری آسپیا اسپیس می‌تواند تصویر بازسازی شده  واضحی از مزارع در هر شرایط آب و هوایی ایجاد کند.
الگوریتم این پلتفرم بر2 نوع ماهواره متکی است. یکی از آنها فضاپیمای سنتینل-2اتحادیه اروپا است که زمین را به اصصلاح در طول موج‌های نوری - نوعی نور که چشمان ما نیز به آن حساس هستند - مشاهده می‌کند. این تصاویر برای تجزیه و تحلیل بصری و آسان هستند، مگر اینکه زمین با ابرها به‌شدت احاطه شود که در بریتانیا یک اتفاق پرتکرار است. اما ماهواره دیگر اتحادیه اروپا به نام Sentinel-1 از رادار برای نقشه‌برداری از زمین استفاده می‌کند. انتشار امواج کوتاه آن مشکلی برای عبور از ابر ندارد. در واقع، Sentinel-1 حتی سطوح تاریک را در شب می‌بیند. اما مشکل این نوع مشاهده این است که بسیار فنی است و برای تفسیر به مهارت و تخصص ویژه نیاز دارد. بنابراین آسپیا الگوریتم خود را طوری آماده کرده است که واکنش رادار را تعبیر کند و آن را به شکل یک عکس بازسازی شده تبدیل کند. این یعنی کشاورزی که می‌خواهد عملکرد محصول خود را در سال‌جاری ارزیابی کند، به جای استفاده تنها از تعداد انگشت‌شماری عکس Sentinel-2 در شرایط بدون ابر، اکنون می‌تواند هر بار که ماهواره رادار بالای سر زمین می‌آید، تصویری شبیه Sentinel-2 داشته باشد.
جیم گیچ، هم بنیانگذار آسپیا که یک اخترفیزیکدان در دانشگاه هرتفوردشایر است، می‌گوید: آنچه شما می‌بینید یک پیش‌بینی است. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که فقط از تمام رنگ‌های Sentinel-2 تقلید می‌کنیم. سپس می‌توانید از آنها دقیقا به همان روشی استفاده کنید که اگر تصاویر واقعی را داشتید، استفاده می‌کردید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید