• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 اسفند 1400
کد مطلب : 154954
+
-

رئیسی در نخستین جلسه شورای‌عالی رفاه دستور داد

تجهیز پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

خبر
تجهیز پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

در دهه 90، اساسی‌ترین حرکتی که برای اصلاح سازوکارهای حوزه رفاه اجتماعی انجام شد، ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت عنوان پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان بود که البته به‌واسطه تعدد دستگاه‌های دارای اطلاعات در ایران، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد؛ حالا اما، سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم تأکید ویژه‌ای برای به‌روزرسانی و تجهیز این پایگاه اطلاعاتی دارد و به وزارت کار و سایر دستگاه‌ها برای تحقق این مهم، دستور اکید داده است.
به گزارش همشهری، نبود بانک اطلاعاتی جامع، بزرگ‌ترین خلأ در سپهر سیاستگذاری ایران در اغلب حوزه‌ها نظیر مسکن، صنعت، توزیع و... است و در حوزه رفاه اجتماعی که دولت مجبور است ارقام کلانی از بودجه و درآمد کشور را صرف آن کند، این خلأ بیش از هرجای دیگری احساس می‌شود. اجرای سیاست‌های رفاهی، به‌خصوص توزیع یارانه‌ها و کمک به بهبود معیشت فقرا، حوزه‌ای است که مستقیم نیازمند بانک اطلاعاتی جامع و کامل است. سیدابراهیم رئیسی، در نخستین جلسه شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران پرچمدار برقراری عدالت اجتماعی است و وجود فقر در جامعه اسلامی به‌هیچ‌وجه زیبنده این نظام نیست، یکی از ضروری‌ترین اقدامات در مسیر رسیدگی به فقرا و نیازمندان را به‌روزرسانی سامانه جامع اطلاعاتی رفاه و تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: سامانه اطلاعاتی زیرمجموعه وزارت رفاه باید به‌روزرسانی شده و در راستای جامعیت اطلاعات آن، با دیگر سامانه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های ذیربط یکپارچه و مرتبط شود. 
رئیس‌جمهور به مسئولان به‌ویژه در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی هشدار داد که برنامه‌های رفع فقر مطلق را مطلقا به آینده موکول نکنند و با فرمان او همه دستگاه‌ها مکلف شدند برای تکمیل و توسعه پایگاه رفاه ایرانیان، همکاری لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشند و اطلاعات مورد نیاز را به‌صورت برخط در اختیار این وزارتخانه قرار دهند. حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از برگزاری این جلسه درباره وضعیت پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به رسانه‌ها گفت: در سال‌های اخیر زحمات خوبی برای ایجاد این بانک اطلاعاتی کشیده شده و این پایگاه بخش عمده اطلاعات دهک‌بندی خانواده‌ها را دارد اما لازم است که بعضی از پایگاه‌های اطلاعاتی در بقیه قسمت‌های حاکمیت هم به این پایگاه متصل شوند و امید است با دستور ویژه رئیس دولت، همه دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند و به‌صورت برخط اطلاعات مورد نیاز را در اختیار این پایگاه قرار دهند تا بتوانیم به تفکیک خانوارها براساس کد ملی اطلاعات وضعیت رفاهی خانوارها را داشته‌باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید