• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154773
+
-

گرینویچ/پخش صدای سندرم هاوانا


هاوانا:  یک مقام رسمی پیشین آمریکا در خارج از خانه‌اش در پایتخت کوبا صدایی ضبط شده را شنید و آن را ضبط کرد. صدا نه‌تنها درباره «سندرم هاوانا» بود بلکه عوارض آن‌را هم در پی داشت. به گزارش ایندیپندنت، این صدا که پخش آن توأم با احساس فشار از یک سمت توصیف شده است با این مضمون که «توجه: گوش دادن به این صدای ضبط شده آسیبی نمی‌رساند. این محصولی جانبی است.» شنیده شده است.  او درتوصیف این صدا برای اخبار ۶۰ دقیقه چنین گفت: «این صدا خیلی بلند بود؛ آن قدر بلند بود که کاملا اتاقم را پر کرده بود.» از سال۲۰۱۶ در حدود ۲۰۰کارمند آمریکایی نشانه‌های متفاوتی را در خود گزارش کرده‌اند، از سردرد گرفته تا صدای زنگ در گوش و از دست دادن شنوایی، حافظه، تعادل. بعضی از قربانیان حتی دچار آسیب درازمدت مغزی شده‌اند. اولیویا تروی، یکی دیگر از مشاوران پیشین امنیتی و ضدتروریسم آمریکا در زمان  مایک پنس، معاون پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا، به اخبار ۶۰دقیقه گفت که او این نشانه‌ها را در کاخ سفید تجربه کرده است.

کرونا، علت بارش سیل‌آسا

 پکن:  کارشناسان می‌گویند کاهش قابل توجه و ناگهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای در نتیجه محدودیت فعالیت اقتصادی در دوره شیوع کرونا باعث بارش بی‌سابقه باران و جاری شدن سیل در چین شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و ذرات کوچک آلوده‌ساز به نام آیروسل باعث تغییرات جوی خاصی شد که بارش تابستانی بیشتر را در پی داشت که در نتیجه آن، جاری شدن سیل جان صدها تن را در چین گرفت . البته پژوهشگران بر این باورند که کاهش آلودگی هوا در بلندمدت به تکرار این نوع حوادث منجر نخواهد شد. در ماه‌های ژوئن و ژوئیه سال۲۰۲۰  در بخش‌های بزرگی در شرق چین سیل جاری شد. به‌نظر کارشناسان، دلیل آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بود که بارش تابستانی را به میزان یک سوم افزایش داد. در مقایسه با میانگین ۴۱سال قبل از آن، آب رودخانه یانگ‌تسه ۷۹درصد افزایش یافت.

هنر ایرانی در ایستگاه‌فضایی
 
نیویورک:  نمونه اولیه «گالری ماه» حاوی ۶۴ اثر هنری به ایستگاه فضایی رسید و در میان این آثار، اثر «هادی میلانی» پژوهشگر فضا، مدیر برنامه کارآفرینی فضایی در مؤسسه نوآوری و پایداری اروپا، یکی از چهره‌های برتر و تأثیرگذار زیر ۳۰سال دنیا به انتخاب مجله «فوربز» و کاندیدای فضانوردی نیز دیده می‌شود. به گزارش ایسنا، در میان تمام امکانات و تجهیزاتی که به ایستگاه فضایی فرستاده شد یک جعبه کوچک ارغوانی حاوی نخستین بسته فرهنگی میان‌سیاره‌ای نیز قرار داشت. این بسته ملقب به «گالری ماه»، مجموعه‌ای ۶۴تایی از آثار هنری مینیاتوری است که هر کدام حدود یک سانتی‌مترمکعب هستند. بارزترین آنها شامل «المنتو» یک اثر هنری مفهومی ساخته «هادی میلانی»، یک گوی سنگی آبی که نماد سیاره زمین است و یک گوی سنگی خاکستری ساخته شده با خاک ماه است. «المنتو» (ELEMENTO) ساخته «هادی میلانی» سازه‌ای چاپ سه‌بعدی شده از آلیاژ رودیومپلاتین با درجه فضایی است؛ همان آلیاژی  که برای ساخت نازل موشک و جرقه‌زن جت استفاده می‌شود. «میلانی» می‌گوید: این سازه دارای ۱۲۰قسمت مساوی است که در آنها نمونه‌هایی از تمام عناصری که به‌طور طبیعی روی زمین یافت می‌شوند، قرار داده شده و همه مملو از اطلاعاتی هستند که به‌خود زمین شبیه است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید