• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154761
+
-

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری خبر داد

حل مشکل بیمه تاکسیرانان در فصل بهار

حدود 78 هزار تاکسی در تهران وجود دارد که بهره‌مندی از مزایای بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی مهم‌ترین مطالبه آنهاست. مدیریت شهری جدید پس از شروع به‌کار، پیگیری این مطالبات را در دستور کار قرار داد و مشکل بیمه تکمیلی تاکسیرانان حل شد اما بیمه تامین اجتماعی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این موضوع را از مهدی اسماعیل‌بگی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران پیگیری کردیم و او در گفت‌وگو با همشهری از رفع این مشکل خبر داد و گفت که 50درصد بیمه‌شدگان سازمان، تاکسیران نیستند و تلاش می‌کنیم فصل اول سال1401 مشکل بیمه تأمین اجتماعی تاکسیرانان برطرف شود. ادامه گفت‌وگو را بخوانید.


اساسا گره مشکل بیمه تأمین اجتماعی تاکسیرانان کجاست؟
براساس قانون، بخشی از حق بیمه توسط کارفرما و بخش دیگر هم توسط خود فرد پرداخت می‌شود. طبق مصوبات در حمل‌ونقل عمومی حق بیمه رانندگان ازجمله تاکسیرانان باید از محل صرفه‌جویی قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود که از سال 89 تا 94 این کار انجام می‌شد. یعنی بخشی را دولت و بخشی را راننده پرداخت می‌کرد و مشکلی هم نبود اما از سال92 تا‌کنون حق دولت پرداخت نشده و تاکسیران مجبور است 100درصد حق بیمه را پرداخت کند. علاوه ‌بر آن تأکید شده است که نباید اسامی جدیدی به لیست بیمه‌شدگان اضافه شود. نکته قابل‌ تأمل این است که پس از بررسی‌ها مشخص شد حدود 50درصد کسانی که نامشان در لیست بیمه‌شدگان سازمان تاکسیرانی قرار دارد، یا از سازمان خارج شده‌اند یا اصلا ارتباطی با سازمان نداشته و ندارند اما از مزایای بیمه استفاده می‌کنند.

راهکار شما برای حل این مشکل چیست؟
پایش لیست و خارج‌کردن نام کسانی که ارتباطی با سازمان تاکسیرانی ندارند، کار سخت و دشواری نیست. در نخستین قدم این موضوع را پیگیری کردیم و توافقاتی با مسئولان سازمان تأمین اجتماعی دراین‌خصوص انجام شد و توانستیم نام 3هزار راننده را به سازمان تأمین اجتماعی اعلام کنیم. نام 2700نفر هم پس از بررسی‌های لازم اعلام می‌شود. در حقیقت با این جابه‌جایی نه‌تنها هزینه‌ای تحمیل نمی‌شود بلکه حق واقعی رانندگانی که سال‌ها از آن محروم بودند، محقق می‌شود. ازاین‌رو به‌صراحت می‌گویم افق روشنی در این موضوع وجود دارد و تلاش می‌کنیم این کار فصل اول سال آینده انجام  شود و به اتمام برسد.
هدف‌گذاری نوسازی تاکسی‌ها  سالانه 10هزار دستگاه خودرو بوده که امسال این امر محقق نشده است. در این مورد توضیح دهید.
باتوجه‌به شرایط اقتصادی بله، به هدف‌گذاری تعیین‌شده نمی‌رسیم اما حدود 4500دستگاه از ابتدای سال تا‌کنون نوسازی شده و قرار بود 2500دستگاه دیگر هم تا پایان سال نوسازی شوند که شخصا قول هم داده بودم اما موفق نشدیم. از این بابت عذرخواهی می‌کنم ولی با تلاش‌های صورت‌گرفته پرونده بیش از هزاردستگاه تاکسی تا پایان امسال نهایی نمی‌شود و تاکسیرانان احتمالا اردیبهشت سال آینده خودروهایشان را تحویل می‌گیرند.

باتوجه‌ به صحبت‌های شما، گویا افق روشنی در نوسازی ناوگان تاکسیرانی وجود ندارد.
نمی‌توان همواره خیال‌بافی کرد و از مطلوب‌ها گفت و باید برخی از واقعیت‌ها را پذیرفت. واقعیت این است که هنوز در تهران حدود 10هزار دستگاه تاکسی پراید و پژو روآ با 12سال عمر وجود دارد که آلاینده هستند. برخلاف تصور همگان، در موضوع نوسازی، شهرداری نقش خاصی ندارد و فقط وظیفه پیگیری و تسهیلگری دارد، چراکه خودرو توسط ارگان دیگری تأمین می‌شود و منابع مالی هم وظیفه نهاد دیگری است اما آنچه مسئولیت اجتماعی می‌دانیم پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم تا کارها در اسرع ‌وقت انجام شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید