• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 اسفند 1400
کد مطلب : 154605
+
-

مذاکرات تهران - ریاض در کانون تحولات منطقه‌ای

ادامه گفت‌وگوها میان تهران و ریاض با هدف رفع اختلاف‌های فی‌مابین در روزهای اخیر توجه‌های زیادی را به‌خود معطوف کرده‌است، تا جایی که دیروز معاون وزیر امورخارجه روسیه آمادگی طرف روسی را برای میانجیگری میان دو کشور اعلام کرد.
این درحالی است که با توقف به‌وجود آمده در مذاکرات تهران - ریاض پس‌از دور چهارم گفت‌وگوها، رایزنی‌های مختلفی دراین زمینه مطرح شد و برهمین اساس هم بود که میخائیل بوگدانوف گفت که روسیه بارها به شرکای خود در دو کشور میانجیگری خود را مطرح و مسکو را به عنوان محل ملاقات پیشنهاد کرده‌است؛ «پیشنهاد ما دراین زمینه همچنان روی میز است، اما ابراز خرسندی می‌کنیم که تماس‌ها در بغداد آغاز شده است.»
براساس آنچه خبرگزاری «تاس» گزارش کرده، این مقام روس نزدیک شدن مواضع عربستان سعودی و ایران را «جهت‌گیری مثبتی» برای توسعه منطقه و حل و فصل برخی از درگیری‌ها ازجمله وضعیت سوریه، لبنان و یمن دانست و تصریح کرد که همه شرکای روسیه ازجمله اعراب و ایرانی‌ها علاقه‌مندند مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی بین‌المللی تا حد ممکن مؤثر واقع شود.
این اظهارات درحالی است که در روزهای اخیر فیصل بن فرحان، وزیر امورخارجه عربستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد و درمقابل سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز در نشست‌خبری دیروز خود، از آمادگی ایران برای پیشبرد گفت‌وگوها درصورت آمادگی طرف سعودی خبر داد.
درچنین شرایطی بود که دیروز مشاور امنیت ملی عراق هم از برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد باقید«به‌زودی» خبر داد و نسبت به این موضوع ابراز خوش‌بینی کرد. قاسم الاعرجی در دیدار با اسماعیل احمدی‌مقدم، رئیس دانشگاه دفاع ملی ایران که در رأس هیأتی به بغداد سفر کرده است، تأکید کرد که تفاهم بین ایران و عربستان برای منطقه و جهان مهم است و بغداد به طور گسترده از این تفاهم حمایت می‌کند.
ازسوی دیگر وزیر امورخارجه سوریه که به مسکو سفر کرده است، تأکید کرد که کشورش نسبت به مذاکرات ایران و عربستان خوش‌بین است. فیصل مقداد با بیان اینکه کشورهای عربی از دشمنی با ایران هیچ سودی نمی‌برند، بر اهمیت توافق کشورهای عربی با ایران به منظور ایجاد ثبات در منطقه تأکید کرد.
وی همچنین با اشاره به حمایت‌های ایران از این کشور در جنگ با تروریسم و روابط متوازن و براساس احترام متقابل میان تهران و دمشق، گفت که کشورش می‌تواند در نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و کشورهای عربی خلیج فارس نقش ایفا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید