• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 اسفند 1400
کد مطلب : 154604
+
-

مسائل باقیمانده در وین؛ کلیدی، سخت و جدی

دیپلماسی
مسائل باقیمانده در وین؛ کلیدی، سخت و جدی

«اگر طرف‌های غربی عملکرد واقع‌بینانه داشته‌باشند، کمتر از چند ساعت با دستیابی به توافق در مذاکرات وین فاصله داریم»؛ این اظهارات حسین امیرعبداللهیان، نشان می‌دهد گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری‌اسلامی‌ایران و 1+4در آخرین مراحل خود قرار دارد و طرفین بیش‌از هر زمان دیگری به «توافق مثبت» نزدیک شده‌اند؛ گزاره‌ای که تحقق آن پیش‌از هرچیز نیازمند عمل‌گرایی طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکاست.
وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه «یورونیوز» با تأکید بر نزدیک شدن جمهوری اسلامی و طرف‌های غربی به حصول توافق در مذاکرات وین، نهایی‌شدن آن را منوط به انعطاف‌پذیری بیشتر آمریکا و اروپا دانست. امیرعبداللهیان با بیان اینکه اگر طرف غربی واقع‌بینانه‌ با آنچه در میز مذاکرات وین می‌گذرد برخورد کند، می‌توانیم در کمتر از چند ساعت به توافق نهایی برسیم، بر اراده ایران برای دستیابی به «توافق مثبت» تأکید و بار دیگر بر حل مسائل باقیمانده که «خطوط قرمز» جمهوری‌اسلامی هم هستند، تأکید کرد.

رد مذاکره مستقیم برجامی با آمریکا 
این درحالی است که برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که در روزهای اخیر طرف آمریکایی بار دیگر درخواست مذاکره مستقیم برجامی با هدف رفع اختلاف‌های باقیمانده را مطرح کرده‌ است؛ موضوعی که با واکنش مقام‌های ایران مواجه شده ‌است. یکی از واکنش‌ها مربوط به دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی کشور بود که تأکید کرد مذاکره با آمریکا در دستور هیأت مذاکره‌کننده کشورمان در وین قرار ندارد. علی شمخانی در توییتی دراین باره نوشت:«مذاکرات وین از ابتدا میان ایران و 1+4 و نماینده اتحادیه اروپایی درجریان بوده و این مسیر بدون تغییر تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت. مذاکره با آمریکا به‌دلیل آنکه منشأ هیچ گشایشی نخواهد بود، در دستور کار هیأت مذاکره‌کننده ایران نیست.» ازسوی دیگر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز در نشست‌خبری روز گذشته خود گفت که هیأت مذاکره‌کننده ایران پس از بازگشت از تهران به وین، پیشنهادهای خود را به‌صورت مکتوب ارائه کرده، «اما آنچه مسلم است در چارچوب گفت‌وگوها همه تحریم‌ها فارغ از برچسب‌های زده شده و ناهمخوان با تعهدهای طرف مقابل و مانع انتفاع اقتصادی از برجام باید مرتفع شود؛ این جزو اصول ما بوده و تا امروز هم پیگیری شده‌است.»

بی‌عملی کره‌ای‌ها در آزادسازی دارایی‌ها 
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و کره‌جنوبی برای پرداخت مطالبات مالی ایران گفت:  هیأت ایران به درخواست طرف کره‌ای، بعد از ملاقات معاون وزیر امورخارجه کره‌جنوبی با علی باقری در وین، به سئول رفت، اما همچنان هیچ اقدام عملی را ازسوی کره‌ای‌ها شاهد نیستیم. متأسفیم که دولت کره‌جنوبی به مسئولیت قطعی خود، نگاه شکلی دارد و مادامی که وجوه مردم ایران در بانک‌های کره‌ مسدود است، هیچ موضوعی فراتر از این را در دستورکار 2 کشور قرار نمی‌دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید