• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 اسفند 1400
کد مطلب : 154596
+
-

نخستین مسیر ویژه موتورسیکلت در تونل امیرکبیر

کارشناسان مخالف بهره‌برداری از تونل شمالی امیرکبیر هستند واحتمالا از آن به‌عنوان پارکینگ استفاده خواهد شد

ترافیک
نخستین مسیر ویژه موتورسیکلت در تونل امیرکبیر

مهدی اسماعیل‌پور -  خبرنگار

 تونل امیرکبیر یکی از پروژه‌های مهم و پرهزینه شهرداری تهران درحوزه حمل‌ونقل و ترافیک بود که سال 1393با هدف اتصال محدوده بازار بزرگ تهران و راسته فروش لوازم خانگی امین حضور به یکی از شریان‌های اصلی پایتخت یعنی بزرگراه امام علی(ع) به بهره‌برداری رسید. ورودی جنوبی تونل از سمت خیابان 17 شهریور فعال است. براساس طرح اولیه، قرار بود بخش دیگری از این پروژه که بزرگراه امام علی(ع) را به خیابان امین‌حضور متصل می‌کند هم به بهره‌برداری برسد اما از آن سال به بعد رو به ‌خودروها بسته است. به‌عبارتی تونل شمالی- جنوبی با وجود احداث رمپ ورودی، با گذشت این همه سال مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و ورودی آن با گاردریل متحرک مسدود شده است. این پروژه بزرگ و مهم ترافیکی در محدوده منطقه14 سال‌هاست که بدون طرح و برنامه خاصی برای تکمیل و بهره‌برداری به حال خودش رها شده و در یک گوشه شهر خاک می‌خورد.
درباره دلایل نیمه‌کاره و مسدود ماندن رمپ تونل امیرکبیر از بزرگراه امام علی(ع) به سمت خیابان امین‌حضور، مسئولان شهری و پلیس راهور به مشکلات و گره‌های ترافیکی که با افتتاح و بهره‌برداری از این مسیر ایجاد خواهد شد اشاره می‌کنند، اما به این دلیل که پروژه مربوط به سال‌های قبل و دوره‌های مدیریتی گذشته است هیچ‌کدام تمایلی برای صحبت کردن و توضیح دادن درباره این پروژه ناموفق ندارند.
 در مجموع هم پلیس راهور تهران و هم مدیران و کارشناسان ترافیکی پایتخت مخالف بهره‌برداری از این پروژه و گشایش آن هستند. تونل امیرکبیر با هدف تخلیه و روان‌سازی‌ ترافیک مرکز شهر و محدوده بازار تهران تعریف و اجرا شد و به‌گفته کارشناسان درصورت افتتاح و بهره‌برداری از این مسیر و ایجاد دسترسی از بزرگراه امام علی(ع)، هرچه را که پنبه کرده‌اند، رشته خواهد شد و تقریبا هیچ‌کسی موافق ادامه دادن این طرح اشتباه و فعال کردن این دسترسی از معابر شرقی و بزرگراه امام علی(ع) به مرکز شهر و محدوده طرح ترافیک نیست و مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. 
زینب عبادی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه 12در این رابطه به همشهری می‌گوید: «درباره تونلی که بزرگراه امام علی(ع) را به امین حضور متصل می‌کند 2دیدگاه وجود دارد. یک گروه معتقدند که وسایل نقلیه‌ای که قصد ورود به محدوده بازار را دارند، اگر از طریق تونل بزرگراه هم وارد خیابان امین حضور نشوند، به هرحال از دیگر معابر و دسترسی‌های فرعی این کار را انجام می‌دهند. نظریه دیگر هم این است که ایجاد دسترسی سریع و مستقیم به این محدوده با بهره‌برداری از تونل باعث تشدید بار ترافیکی مرکز شهر و محدوده طرح ترافیک خواهد شد و این کار به لحاظ کارشناسی و فنی توجیهی
 ندارد. 
از دیدگاه ما و کارشناسی‌های انجام شده هم بهره‌برداری از این تونل باعث تشدید ترافیک محدوده بازار می‌شود و موافق چنین کاری نیستیم. استفاده از دسترسی‌های فرعی باعث می‌شود تا روند ورود وسایل نقلیه‌ای که متقاضی سفر به امین‌حضور و 17 شهریور و در مجموع محدوده شرقی منطقه 12هستند کندتر شود و این موضوع جلوی انباشت وسایل نقلیه را گرفته و به تخلیه بخشی از بار ترافیکی کمک می‌کند و در نتیجه شاهد سنگین شدن ترافیک در این محدوده نخواهیم بود.» 
به هرترتیب هم‌اکنون تونل شمالی امیرکبیر تهران تنها در مواقع اضطراری و اورژانسی، برای استفاده و دسترسی سریع‌تر وسایل نقلیه امدادی ازجمله پلیس و آمبولانس و آتش‌نشانی به محدوده امین‌حضور و بخش شرقی بازار به شکل کاملا محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد. موضوع دیگری هم که مطرح است بحث استفاده از بخش‌هایی از این تونل به‌عنوان پارکینگ است تا دست‌کم با توجه به هزینه‌های چندین میلیاردی صورت‌گرفته در سال‌های گذشته برای ساخت چنین سازه‌ای، از ظرفیت موجود برای کاهش مشکل کمبود پارکینگ در محدوده مرکزی شهر استفاده شود.
نکته مهم دیگر اینجاست که طی 7سال گذشته بسیاری از موتورسواران، برای دور زدن مسیرهای پر پیچ و خم و ترافیک از سمت بزرگراه امام علی(ع) به امین حضور، مسیر تونل جنوبی را خلاف جهت طی می‌کردند که تصادف‌های دلخراشی را در پی داشته است. به همین‌خاطر، چندی پیش مسیر ویژه موتورسیکلت‌ها در این تونل ایجاد شد تا آنها در لاینی جدا از خودروهای رو‌به‌رو بتوانند به امین‌حضور برسند. با این حساب، یک‌هفته‌ای می‌شود که نخستین مسیر ویژه موتورسیکلت‌ها در تهران به بهره‌برداری رسیده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید