• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154525
+
-

بر بلندای پاریس- تهران

نگاه
بر بلندای پاریس- تهران

 شهنام صفاجو - روزنامه نگار

بام تهران نشانه عظمت بصری پایتخت ایران‌زمین است؛ وقتی بر بلندای آن قرار می‌گیری، گویی تهران را در مشت خود می‌گیری؛ اما این نشان قدیمی که با ورزش پیاده‌روی و جاده تندرستی هم نسبت قدیمی دارد، زمانه‌ای‌ست به تفرجگاه شهری هم تبدیل شده و با راه‌اندازی انواع وسایل بازی و سرگرمی نظیرترامپولینگ، زیپ‌لاین، سورتمه، سایت تیراندازی، آکادمی تنیس، فودکورت، سینما و در نهایت شبیه‌ساز واقعیت مجازی، ویژگی دیگری به سفر نسبتاً طولانی شهروندان تهرانی به انتهای محله ولنجک بخشیده است!
بام تهران به مفهوم فرار از روزمرگی شهری و نشانه‌های آن خاصه آلودگی هوا، ترافیک خیابان‌ها و گرفتاری‌های شغلی است تا یک شهروند پایتخت‌نشین برای لحظاتی، از ارتفاع 1900متری سطح دریا به چشم‌انداز زیبای شهری که در آن زندگی می‌کند، خیره شود و به پیاده‌روی و کوهنوردی در آب و هوایی سالم بپردازد اما کارکرد دوم این مقصد دل‌انگیز انجام بازی‌های تفریحی و لاکچری شده که در گذر عمر و پرداخت بهای آن معنا می‌شود. تله‌کابین توچال که یار قدیمی مسافران بام تهران هست هم کماکان در خلوت‌گوشه آن، چشم‌انتظار شهروندان خسته است.
این بخشی از ویژگی یک جغرافیای مهم از شهری بزرگ است که چندان به تاریخ و فرهنگ سرزمینی‌اش گره نخورده است؛ جایی که باید یک جوان تازه‌وارد را غرق در خرده‌فرهنگ‌های شهری کند که چنین اثر و بازتابی ندارد؛ اما برای مثال بام پاریس ضمن برخورداری از این ظواهر زندگی طبیعی، با هنر و اصالت شهر هم گره خورده و پیوند عمیقی با آن دارد. این محله بر بلندای تپه‌ای در شمال پاریس واقع شده که آن را مون‌مارت  Montmartre به معنای کوه شهید می‌خوانند و علت آن هم بریده شدن سر اسقف سن‌دونی در سال 250میلادی در این مکان است.
قلب مقدس یا Sacré-Coeur مرتفع‌ترین نقطه پاریس است که از همه بلندی‌های شهر هم قابل‌رویت است؛ عبادتگاهی سپیدرنگ که اواخر قرن 19میلادی به سبک رومی- بیزانسی ساخته شده و نشانه هنر و عظمت بام پاریس است. این محله که ماهیتی روستایی دارد، منبع الهام هنرمندان بزرگی چون پیکاسو، ون‌گوگ، دالی، مونه، مودیلیانی و رنوار هم بوده است. کوچه‌های سنگفرش‌شده، چمن‌زارها، پارک تولور، باغ‌های میوه، تاکستان شگفت‌انگیز، آسیاب‌ها، معبد مولن‌روژ و موزه مون‌مارت، همگی حکایت از سنتی فراموش‌نشدنی دارند که بر تارک شهری فرهنگی می‌درخشند و زیبایی‌های پاریس قدیم را عیان می‌کنند. بام تهران ما هم می‌تواند و باید در این وسعت جغرافیایی، درصدی از فرهنگ و هنر این کشور تاریخی را به رخ بنمایاند تا در کنار آرامش روح و آسایش تن، نگاهی به عمق تاریخ از بلندای شهر داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید