• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154412
+
-

منهای فوتبال/سریال لغو انتخابات فدراسیون‌های ورزشی

درباره مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی که در فصل زمستان بارها به تعویق افتادند

منهای فوتبال/سریال لغو انتخابات فدراسیون‌های ورزشی

محسن محمودصفری

تأخیر در یک پرواز می‌تواند برنامه‌ریزی‌های مسافران را برهم بزند و تأخیری چندساعته گاهی عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت. در ورزش این روزها عادی‌ترین خبری که می‌شنوید لغو مجمع‌های انتخاباتی یکی پس از دیگری است که معمولا دلیل روشنی هم برای آنها اعلام نمی‌شود. اوایل آذرماه وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد تاریخ برگزاری انتخابات 10فدراسیون ورزشی مشخص شده و از اوایل دی‌ماه قرار است این مجمع‌های انتخاباتی برگزار شود. تاریخ برگزاری بین روزهای 11 تا 22دی‌ماه مشخص شده بود که باید تکلیف روسای 10فدراسیون ورزشی مشخص می‌شد.

  لغو انتخابات فدراسیون دانش‌آموزی
از همان ابتدا که سوت آغاز انتخابات فدراسیون‌های ورزشی به صدا درآمد چالش‌ها و خبرهای لغو انتخابات یکی پس از دیگری به گوش رسید. یا انتخابات به تعویق می‌افتاد یا پس از مشخص شدن رئیس فدراسیون توسط مجمع، وزارت ورزش در صدور حکم رئیس تعللی 40روزه داشت. انتخابات فدراسیون دانش‌آموزی که قرار بود روز گذشته برگزار شود برای سومین بار به تعویق افتاد و اعلام شد زمان برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون 24اسفندماه خواهد بود. شنیده می‌شود دلیل تعویق سه‌باره انتخابات فدراسیون دانش‌آموزی مشخص نبودن ترکیب مجمع‌های استانی است که باید از سوی وزارت ورزش و جوانان اعلام شود. پیش‌تر انتخابات فدراسیون تیراندازی با یک‌بار تعویق روز شنبه 30بهمن‌ماه برگزار شد که طی آن مرتضی قربانی به ریاست رسید. انتخابات این فدراسیون هم قرار بود 21دی‌ماه برگزار شود که درنهایت 30بهمن‌ماه مجمع انتخاباتی برگزار شد. انتخاباتی که رئیس سابق فدراسیون (علی دادگر) صلاحیتش احراز نشد تا در بین نامزدهای نهایی حضور نداشته باشد.

  هت‌تریک تعویق در انتخابات بسکتبال
 فدراسیون بسکتبال هم شرایطش تلفیقی از انتخابات تیراندازی و دانش‌آموزی است. انتخابات فدراسیون بسکتبال تا به حال 3مرتبه به تعویق افتاده و شنیده می‌شود همانند فدراسیون تیراندازی، هنوز صلاحیت رئیس قبلی احراز نشده است. طبق اعلام اولیه وزارت ورزش انتخابات فدراسیون بسکتبال ابتدا قرار بود 19دی برگزار شود که لغو شد و تاریخ دوم 6بهمن‌ماه اعلام شد که آن هم کنسل شد تا 20بهمن به‌عنوان تاریخ برگزاری مجمع اعلام شود. اما یک روز قبل از برگزاری مجمع، انتخابات برای بار سوم به تعویق افتاد. بعد از سومین تعویق، دیگر تاریخ جدیدی برای برگزاری انتخابات بسکتبال اعلام نشد. سیدمحمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره اینکه شنیده می‌شود صلاحیت یک کاندیدای خاص برای فدراسیون بسکتبال هنوز نیامده و به همین دلیل انتخابات این فدراسیون به تعویق می‌افتد، گفته بود: «من اصلا صلاحیت‌ها را ندیدم اما می‌خواهیم این طرف سال انتخابات را برگزار کنیم.» فدراسیون ژیمناستیک هم به‌مراتب شرایط بدتری دارد. زمان برگزاری انتخابات این فدراسیون مشخص نیست و البته پروسه ثبت‌نام از نامزدها هم انجام نشده است. پولادگر درباره انتخابات فدراسیون ژیمناستیک نیز گفت: «هنوز پروسه ثبت‌نام این فدراسیون انجام نشده اما همه مجامع انتخاباتی را برگزار خواهیم کرد.»

  تأخیر 40روزه برای صدور حکم ساعی
اتفاق قابل تامل دیگر، انتخابات فدراسیون تکواندو است که مجمع انتخاباتی آن 15دی‌ماه طبق اعلام قبلی برگزار شد ولی با گذشت حدود 40روز هنوز حکم هادی ساعی توسط وزیر ورزش امضا نشده است. روز گذشته درحالی‌که تمام استعلام‌های لازم، نتیجه انتخابات را درست دانسته بودند هادی ساعی با مراجعه به وزارت ورزش خواستار دریافت حکم ریاست شد که اعلام شد مراسم معارفه او همزمان با فدراسیون تیراندازی ساعت18خواهد بود. به این ترتیب هادی ساعی بهترین المپین ایران بعد از ساعاتی معطلی در وزارت ورزش باز هم موفق به دریافت حکم ریاستش نشد. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بازی‌های کشورهای اسلامی قونیه و بازی‌های آسیایی هانگژو2022 حدود 5ماه دیگر برگزار می‌شود و تعلل در انتخابات فدراسیون‌ها می‌تواند نتایج جبران‌ناپذیری در کسب نتیجه کاروان ایران داشته باشد. البته که در سطح بالاتر، زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک هم مشخص نیست. انتخاباتی که قرار بود 17اسفندماه برگزار شود ولی مجمع انتخاباتی درنهایت تبدیل به مجمع عمومی شد تا درباره زمان برگزاری انتخابات کمیته المپیک تصمیم‌گیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید