• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 اسفند 1400
کد مطلب : 154302
+
-

ماجرای کوچه‌های بی‌نام یزد

شهری
ماجرای کوچه‌های بی‌نام یزد

سمیه گلابگیریان - خبرنگار

  خبر تعیین و تکلیف معابر بدون نام از سوی شورای شهر یزد، باعث شد به این فکر کنیم که تا به حال یزدی‌ها چطور آدرس یابی می‌کردند و حتی نشانی‌های پستی خود را چگونه ثبت می‌کردند که خدمات لازم را دریافت کنند. اینکه شورای ششم در کمتر از 6ماه از فعالیت خود، توانسته 400معبر بدون نام را شناسایی و نامگذاری کند، قابل تامل است. در گذشته این معابر چگونه بوده و مردم بر چه اساسی، آدرس مورد نظر خود را پیدا می‌کردند؟
دلایل مختلفی درباره نام نداشتن برخی از معابر شهر، وجود دارد. برخی از کوچه‌ها و معابر به نام محلی در بین مردم شهرت دارند و همین باعث شده که پستچی‌ها هم براساس همین نام‌ها، بسته‌های پستی را توزیع کنند. برخی معابر براساس نام اشخاص و شهدا در بین مردم شهرت یافته و که باعث جا افتادن نام معبر خاصی در بین مردم و این آدرس به همین دلیل مرسوم شده است. اما برخی از معابر اصلا نامی ندارند، چرا که تعداد معابر در برخی از محلات شهر از جمله آزادشهر و امامشهر زیاد است و اهالی کوچه نیز تقاضایی برای نامگذاری مطرح نکرده‌اند. 

مردم تاریخی به نام‌های قدیمی عادت دارند 
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: از گذشته برخی از معابر شهر با نام‌های قدیمی و محله‌ای شهرت داشته‌اند و همین نام‌ها برای مردم آشنا هستند و مردم علاقه‌ای به تغییر این نام‌ها ندارند. رضا مرتضوی ادامه می‌دهد: برخی از این نام‌ها آنقدر جا افتاده و آشنا هستند که هیچ تابلویی برای ثبت آن در ورودی کوچه و معابر نصب نشده، ولی هر شهروند یزدی و مأموران پستی از نام آن مطلع هستند. وی می‌افزاید: اهالی محله‌های تاریخی در این رابطه مشکلی ندارند و برخی کوچه‌ها را به نام بزرگان و ریش سفیدانی که در این محله‌ها ساکن بودند یا هستند می‌شناسند، از این‌رو ممکن است معبری به‌ویژه در محله‌های قدیمی وجود داشته باشد که اسم ندارد.

مشکلات آدرس‌دهی در محله‌های شلوغ 
یکی دیگر از شهروندان یزدی به تراکم جمعیتی و معابر متعدد در برخی از محله‌های شهر یزد اشاره می‌کند و می‌افزاید: برخی از معابر آنقدر زیاد و نزدیک به هم هستند که حتی برخی از شهروندان نمی‌توانند آدرس دقیقی از آن به پست ارائه دهند و همواره نشانی مغازه‌هایی که سر کوچه قرار دارند، را مبنای آدرس‌دهی خود قرار می‌دهند. سیدعلی میرجلیلی ادامه می‌دهد: این شیوه آدرس‌دهی همیشه دردسرساز است و اهالی کوچه‌ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند. گاهی چند کوچه در یک محله، هم نام هستند و ساکنان آنها نسبت به وجود این اسامی اصرار دارند و حاضر به تغییر آنها نیستند. 

ممیزی نام معابر شهر
عضو کمیته نامگذاری معابر شورای شهر یزد در این‌باره می‌گوید: کلیات نامگذاری معابر یزد این است که هیچ‌گاه این نام‌ها ممیزی نشده‌اند. لازم است که ممیزی به‌صورت میدانی انجام و با برداشت اطلاعات و بارگذاری آن روی سامانه طراحی شده، نسبت به نامگذاری متمرکز اقدام شود. فخرالسادات خامسی هامانه اضافه می‌کند: هم‌اکنون معابر واقع در بافت تاریخی و منطقه آزادشهر که بیشترین مشکلات را داشتند ممیزی و برداشت میدانی شده‌اند. جالب است که برخی از معابر حتی نام هم نداشتند و برخی از معابر در یک منطقه، نام‌های مشابهی دارند درحالی‌که با اجرای این طرح، این مشکلات تکرار نخواهد شد؛ چرا که اطلاعاتی که از سامانه استخراج می‌شود، خطاها را به‌مراتب کاهش خواهد داد.
وی ادامه می‌دهد: شورای شهر یزد، مسئول نامگذاری معابر است و طرح ممیزی را با جدیت دنبال کرده و بودجه خوبی برای آن درنظر گرفته شده و قرار است تا سال آینده این پروژه به پایان برسد.
  این عضو شورای شهر یزد با بیان اینکه بسیاری از نامگذاری‌هایی که در معابر شهر اتفاق افتاده ، مصوبه شورای شهر ندارند، اعلام می‌کند: با اجرای طرح ممیزی مشکلات مربوط به بی‌نام بودن، نام‌های مشابه، نام‌های قدیمی و سایر موارد حل می‌شود و مبنای نامگذاری شماره خواهد بود.
وی ادامه می‌دهد: البته درباره مواردی که نام کوچه‌ای در بین اهالی محله جا افتاده یا به نام شهیدی از آن نام برده می‌شود، این اسامی به‌عنوان اسم دوم در کنار شماره معبر انتخاب می‌شود.
خامسی درباره مشکلات شهروندان یزدی با آدرس‌دهی و دریافت کدپستی برای دریافت بسته‌های پستی نیز می‌گوید: یکی از نمایندگان اداره پست در کارگروه نامگذاری حضور دارد و براساس نام‌های مصوب، نسبت به ثبت آنها در سامانه پست اقدام می‌کند تا مشکلات به حداقل برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید