• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154222
+
-

نشت گاز و انفجار در ساختمانی در رباط‌کریم 10کشته برجا گذاشت

انفجار مرگبار، جشن تولد را عزا کرد

گزارش
انفجار مرگبار، جشن تولد را عزا کرد

«نشت گاز، جرقه و انفجار»؛  3 اتفاقی که در چند لحظه رخ داد و حادثه تلخی را رقم زد؛ انفجاری که  یکباره ساختمانی سه طبقه را بر سر ساکنانش آوار کرد و ابعاد  آن چنان گسترده بود که 10نفر جان خود را از دست دادند و 6نفر دیگر به‌شدت مصدوم شدند. اما این حادثه مرگبار چگونه اتفاق افتاد؟
به‌گزارش همشهری، ساعت19:57 چهارشنبه بود که انفجار مهیبی شهرک وحیدیه رباط‌کریم، واقع در جنوب غرب پایتخت را به لرزه درآورد. شدت این انفجار به حدی بود که صدای آن در مناطق اطراف نیز شنیده شد. شهروندانی که وحشت زده به کوچه و خیابان آمده بودند، دیدند که   ساختمانی 3طبقه   به تلی از خاک تبدیل شده است. لحظاتی بعد ماجرا به آتش‌نشانی رباط‌کریم گزارش شد و آتش‌نشانان 4ایستگاه خود را به محل حادثه رساندند. آنجا خانه‌ای 3طبقه به وسعت 80متر بود. در طبقه همکف نیز یک مغازه میوه‌فروشی قرار داشت. انفجار سبب شده بود که ساختمان به‌طور کلی تخریب شود و از سرنوشت ساکنان آنجا که زیر آوار گرفتار شده بودند اطلاعی در دست نبود. در  این شرایط عملیات آواربرداری و نجات بدون فوت وقت آغاز شد.
حمید رزاقی، رئیس سازمان آتش‌نشانی رباط‌کریم که از همان دقایق اولیه بعد از وقوع انفجار در محل حادثه حضور داشت به همشهری می‌گوید: شکل تخریب ساختمان و آوار ایجاد شده طوری بود که هیچ فضای آزادی وجود نداشت. همین موضوع کار را برای همکارانم دشوار می‌کرد. از سویی تحقیق از همسایه‌ها نشان می‌داد در یکی از طبقات فوقانی ساختمان جشن تولد برگزار شده و فقط در آن طبقه دست‌کم 8نفر حضور داشتند. 
او ادامه می‌دهد: همکارانم با توجه به صداهایی که از زیر آوار شنیده می‌شد آواربرداری را انجام دادند و در ساعت اول موفق شدند 4نفر از حادثه‌دیدگان را زنده بیرون بکشند. در ادامه نیروهای هلال احمر نیز در محل حاضر شدند و با کمک سگ‌های زنده‌یاب جست‌وجو ادامه پیدا کرد. این سگ‌ها روی چند نقطه خاص متمرکز شدند و این موضوع نشان می‌داد اغلب حادثه‌دیدگان این در نقاط گرفتار شده‌اند. به همین دلیل آواربرداری در آنجا ادامه پیدا کرد تا اینکه به‌تدریج حادثه‌دیدگان دیگری نیز بیرون کشیده شدند. ازدحام شهروندان در محل حادثه ازجمله مواردی بود که باعث کندی عملیات شد و گاهی حتی شاهد مداخله تعدادی از آنها در عملیات بودیم.
آنطور که رئیس آتش‌نشانی رباط‌کریم می‌گوید این عملیات که از اوایل شب آغاز شده بود تا صبح روز بعد ادامه پیدا کرد. او می‌گوید: بعد از آواربرداری و جست‌وجو در بخش جلویی ساختمان، به دستور یونس غفاری، شهردار رباط‌کریم ادوات سنگین آتش‌نشانی و شهرداری وارد محل شدند و آوار برداری با استفاده از لودر سرعت بیشتری پیدا کرد تا اینکه در نهایت 7مصدوم  و پیکر بی‌جان 9نفر از زیر آوار بیرون کشیده شد. مصدومان به سرعت روانه بیمارستان شدند و ساعتی بعد از بیمارستان خبر رسید یکی از آنها جانش را از دست داده و شمار قربانیان این حادثه به 10نفر افزایش یافته است.
او درباره قربانیان می‌گوید: از میان 10جان‌باخته 4نفر مرد و 6نفر زن بودند که پیکرهای‌شان به مراجع قانونی تحویل داده شد.
رئیس آتش‌نشانی رباط‌کریم درباره علت وقوع این حادثه می‌گوید: بررسی‌های کارشناسی برای تعیین علت اصلی وقوع حادثه ادامه دارد اما آنطور که شواهد ازجمله تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد نشت گاز در بخش پذیرایی واحدی که در طبقه همکف قرار داشت موجب انفجار شده است. با وجود این بررسی‌های تخصصی در این خصوص در جریان است.

ابراز همدردی وزیر با داغ‌دیدگان
به‌دنبال انفجار مرگبار در رباط‌کریم وزیر کشور در پیامی با خانواده‌های داغدار ابراز همدردی کرد. احمد وحیدی در تماس تلفنی با فرماندار رباط‌کریم در جریان حادثه ریزش ساختمان چهارشنبه شب در شهرستان رباط‌کریم قرار گرفت. وزیر کشور از فرماندار رباط‌کریم خواست تا به فوریت با بسیج امکانات شهرستانی عملیات آواربرداری انجام گیرد و همچنان اقدامات و امکانات حمایتی لازم از مجروحان این حادثه دلخراش به‌عمل آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید