• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154180
+
-

ساخت گروه خونی خنثی برای پیوند راحت عضو

دانشمندان برای نخستین بار در جهان موفق شده‌اند برای برداشتن یک مانع مهم در پیوند اعضا مشکل ناشی از تفاوت گروه‌های خونی در عمل پیوند عضو را حل کنند.
تا پیش از این افراد نیازمند به یکی از اعضای بدن باید مدتی طولانی در انتظار اهدا کننده‌ای بودند که گروه خونی هم‌سازی با آنها داشته باشد.
اکنون تبدیل گروه خونی عضو اهدایی به یک گروه خونی خنثی، نور امیدی برای افراد منتظر در لیست انتظار پیوند اعضا به‌حساب می‌آید. به گزارش سی تی نیوز، این یافته جدید، قدم مهمی در مسیر تولید اعضای بدن با گروه خونی خنثی O است که به شکل قابل توجهی باعث ایجاد عدالت در تخصیص اعضای پیوندی و کاهش مرگ‌ومیر بیماران نیازمند پیوند عضو می‌شود.
در این روش آنتی‌ژن مربوط به گروه‌های خونی در ارگان‌های اهدایی خنثی می‌شود. این روش باعث می‌شود بدن دریافت‌کننده پیوند تصور کند که عضو پیوندی را از یک اهداکننده دارای گروه خونی O گرفته است. اعضای اهداکننده‌های گروه خونی O با بدن دریافت‌کنندگان دارای تمام گروه‌های خونی دیگر هم‌سازی دارد.
مارسلو سیپل، مدیر بخش جراحی مرکز پیوند عضو اجمرا و نویسنده ارشد این مطالعه درباره روند این پژوهش می‌گوید: سیستم همسان‌سازی‌ فعلی گروه خونی اهدا‌کننده و دریافت کننده، زمان انتظار را به طرز قابل توجهی برای بیمارانی که نیاز مبرم به پیوند دارند، طولانی می‌کند. دکتر سیپل که متخصص جراحی قفسه سینه در دپارتمان جراحی اسپرت است، تأکید می‌کند: داشتن عضوهایی با گروه خونی خنثی یعنی ما می‌توانیم این مولفه دست و پا گیر را در پیوند اعضا حذف کنیم و اولویت را با افرادی قرار دهیم که نیاز اورژانسی به عضو دارند. به این ترتیب جان‌های بیشتری نجات پیدا می‌کنند و اعضای کمتری هدر می‌رود.

تعیین گروه خونی
گروه خونی با وجود آنتی ژن در سطح گلبول‌های قرمز تعیین می‌شود. خون گروه A دارای آنتی ژن A، B دارای آنتی ژن B، خون AB دارای هر دو آنتی ژن و گروه خونی O هیچ‌کدام را ندارد. اگر آنتی ژن‌ها برای بدن به‌عنوان عنصر خارجی شناخته شوند، می‌توانند پاسخ ایمنی را تحریک کنند. به همین دلیل است که برای انتقال خون فقط می‌شود از اهداکنندگانی با گروه خونی مشابه فرد یا گروه جهانی و اصطلاحا خنثی O خون دریافت شود. به همین ترتیب، آنتی ژن‌های A و B روی سطح رگ‌های خونی در بدن ازجمله رگ‌های اعضای بدن وجود دارند.

انتظار طولانی برای پیوند
بیمارانی با گروه خونی O در مقایسه با بیماران گروه خونی A باید دو برابر بیشتر در لیست انتظار برای گرفتن پیوند ریه قرار بگیرند. دکتر آیزو وانگ همکار علمی در آزمایشگاه دکتر سیپل و نخستین نویسنده این مطالعه، می‌گوید: این به معنی مرگ است. بیماران نیازمند پیوند ریه با گروه خونی O در انتظار برای پیدا کردن یک عضو همسان با گروه خونی خود، 20درصد بیشتر احتمال مرگ در این مدت را دارند.
خطر ناهمخوانی در عضو اهدایی و فرد گیرنده در سایر اعضای بدن نیز وجود دارد. مثلا بیماری با گروه خونی O یا B نیازمند به پیوند کلیه باید نزدیک به 4تا 5سال در انتظار بماند، درحالی‌که این انتظار برای گروه خونی A یا AB 2 تا 3سال است. اگر همه اعضای پیوندی اهدایی به گروه خنثی O تبدیل شود، این مرز و محدوده از مسیر حیاتی پیوند عضو برداشته می‌شود.

آنزیم روده کلید ساخت ارگان‌های خنثی
استفان ویترز به‌عنوان بیوشیمیست و تیم او، گروهی از آنزیم‌هایی را در سال2018 پیدا کردند که کلیدی‌ترین عنصر در راه ساخت گروه خونی خنثی برای عضو اهدایی به‌حساب می‌آید. این آنزیم‌ها به ریه‌ها در این مطالعه منتقل شدند. ویترز می‌گوید: آنزیم‌ها، کاتالیزورهای مادر طبیعت هستند و واکنش‌های خاصی را حمل می‌کنند. این گروه از آنزیم‌ها که در روده انسان یافت می‌شوند قند را از آنتی ژن‌های A و B یا سلول‌های خونی جدا کرده و آنها را به سلول‌های خنثی گروه خونی O تبدیل می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید