• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154179
+
-

جشن یک‌سال «استقامت» در مریخ

فضا
جشن یک‌سال «استقامت» در مریخ

ناسا امروز یک سالگی مریخ‌نورد استقامت را که توانسته طی ۱۲ماه گذشته اطلاعات گران‌قیمتی را برای دانشمندان به زمین ارسال کند جشن می‌گیرد.
مریخ نورد استقامت (Perseverance) در 30بهمن (18فوریه) سال1399 و ساعت00:25 بامداد با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمد و ماموریت خود را در دهانه «جزرو» که گمان می‌رود قبلا محل یک دریاچه بزرگ بوده و احتمال کشف نشانه‌هایی از حیات در آن زیاد است، آغاز کرد.
در تابستان سال‌جاری استقامت برای مهم‌ترین ماموریت خود یعنی ارسال نخستین نمونه سنگ به زمین آماده شد. پس از یک تلاش ناموفق، مریخ نورد ناسا سرانجام موفق شد تا نمونه‌های گردآوری شده خود از سطح مریخ را به زمین ارسال کند که شواهدی از وجود آب در سیاره سرخ در آنها وجود داشت.
این مریخ‌نورد که به اندازه یک خودروی سواری است به 7 ابزار علمی برای مطالعه سطح مریخ در دهانه جزرو مجهز است. تجهیزات مریخ‌نورد پشتکار در مجموع ۲۳دوربین و 2میکروفون یک دستگاه تهیه اکسیژن با خود دارند.
به گزارش اسپیس، استقامت در سفر هیجان‌انگیز خود به مریخ تنها نبوده و هلی‌کوپتر «نبوغ» هم از ۳۰فروردین امسال ماموریت خود را در همراهی با این مریخ‌نورد شروع کرده است. «نبوغ» نخستین پرنده‌ ساخت دست انسان است که در اتمسفر سیاره دیگری پرواز کرده و تاکنون ۱۸پرواز موفق در جو مریخ داشته است.
مریخ‌نورد استقامت ناسا اخیرا موفق به جمع‌آوری نمونه جدیدی از سطح مریخ شده است. استقامت قبل از جمع‌آوری نمونه‌ها از یک مته برای ساییدن چند میلی متر بالایی سطح سنگ مورد نظر استفاده می‌کند. سپس ابزارهای علمی خود را تا حد امکان نزدیک به سنگ قرار می‌دهد تا داده‌های ژئوشیمیایی و کانی‌شناسی را جمع‌آوری کند. سپس نمونه‌ها با استفاده از یک مته ضربه‌ای چرخشی که در انتهای بازوی رباتیک استقامت قرار دارد، از سطح مریخ به لوله‌های مخصوص نمونه‌برداری منتقل می‌شوند.
یکی از اهداف مهم ماموریت استقامت، جمع‌آوری و ذخیره نمونه‌هایی از سطح مریخ برای آوردن به زمین به‌عنوان بخشی از «کمپین بازگشت نمونه مریخ» است. این نمونه‌ها شامل مجموعه متنوعی از مواد سطح مریخ ازجمله خاک، هسته‌های سنگی، سنگ‌پوشه و جو مریخ خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید