• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 28 بهمن 1400
کد مطلب : 154105
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5wAl
+
-

کارگردان اهوازی جایزه چلهم را از آن خود کرد

تماشاگران نصف شدند

تئاتر
تماشاگران نصف شدند

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

باز هم کرونا باعث شد در یک‌ماه آینده ظرفیت تئاتر 50درصد باشد؛ ظرفیتی که در جشنواره چهلم تئاتر فجر 30درصد شده بود و حالا اجراهای آخرین‌ماه زمستان باید با فروش بلیت نیمی از صندلی‌های سالن روی صحنه بروند؛ موضوعی که در برخی از اجراهای جشنواره به شکل کامل هم رعایت نمی‌شد و همزمان با اجراهای جشنواره، سالن‌های خصوصی با ظرفیت کامل به اجرای نمایش می‌پرداختند. البته این استفاده 50درصدی یا 30درصدی در سالن‌های سینما و موسیقی نیز وجود دارد و برخی از کنسرت‌گذاران با توجه به کم شدن ظرفیت فروش بلیت از اجرای کنسرت‌های موسیقی در اسفندماه صرف‌نظر کردند.

جوایزی که تقسیم شد
پرونده چهلمین دوره تئاتر فجر با معرفی برگزیدگان به پایان رسید؛ هر چند اختتامیه با ناراحتی اهالی تئاتر همراه بود؛ چراکه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد بعد از سخنرانی خود سالن را ترک کرد و همین امر باعث شد که گله‌های هنرمندان را درباره تئاتر نشنود. در این دوره از جشنواره تینو صالحی برای «سگک» جایزه بازیگر مرد را گرفت و به‌طور مشترک الهام شعبانی برای «بابا آدم» و نسرین درخشان‌زاده برای «احتمالات» در بخش بازیگری زن تقدیر شدند و هیأت داوران نورا هاشمی را برای «بانوی محبوب من» انتخاب کرد. گلاب آدینه کارگردان این نمایش هم عنوان کرد: «بیش از 7هزار ساعت تمرین کردیم و بسیاری از ما به رایگان کار کردیم. گفته شد بودجه جشنواره ۹میلیارد تومان است که پول یک آپارتمان معمولی است. امیدوارم مسئولان فکری به حال ارتقای بودجه کنند. » همچنین در بخش نمایشنامه‌نویسی کهبد تاراج برای «سگک» تقدیر شد و باقر سروش برای «سالخوردگی» جایزه هیأت داوران را به عنوان برگزیده گرفت.
در بخش کارگرانی هم علی شمس برای «احتمالات» تقدیر شد و جایزه برگزیده به مجتبی رستمی‌فر، کارگردان اهوازی برای نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار» رسید. در مراسم اختتامیه جوایز بخش سرباز وطن با حضور وزیر ارشاد برگزار و جایزه ویژه سردار وطن به نمایش «روزگار سرد» به کارگردانی سمیرا سلطانی از سقز اهدا شد.

اسفند و اجراهای جدید
در طول برگزاری جشنواره تئاتر فجر، تماشاخانه‌های خصوصی همچنان اجرای خود را داشتند و برخی از این سالن‌ها با پایان بهمن ماه، در آخرین ماه سال میزبان نمایش‌های جدید خواهند بود. در پردیس سپند و تا پایان هفته سوم اشکان خطیبی همچنان «پزشک نازنین» را روی صحنه دارد. محسن اردشیر از اول اسفندماه در تالار اصلی تئاترشهر نمایش «خانه سیاه است» را روی صحنه می‌آورد؛ نمایشی در باب آثار، اشعار و زندگی فروغ فرخزاد که دراماتورژی آن برعهده مهدی کریم‌پور است. امین بهروزی هم نمایش «خماری» را در قشقایی روی صحنه دارد. «احتمالات» علی شمس هم همچنان اجرایش در چهارسو ادامه دارد. تالار حافظ هم تا 23اسفندماه میزبان نمایش «یقین» خواهد بود. «ریتم برف‌پاک‌کن» نمایشی به کارگردانی محمدحسین زیکساری است که در سالن انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

معتمدآریا در ایرانشهر
افسانه ماهیان هم نمایش «بچه» نوشته نغمه ثمینی با بازی فاطمه معتمدآریا را از اول اسفند در سالن سمندریان ایرانشهر روی صحنه می‌آورد. مصطفی کوشکی هم نمایش «توفان» را در سالن ناظرزاده کرمانی ایرانشهر اجرا می‌کند؛ نمایشی که تا آخرین روزهای اسفند روی صحنه است. عباس جمالی «ارور404» را در ایرانشهر روی صحنه می‌آورد. «ژپتو» اوشان محمودی ازجمله نمایش‌های ایرانشهر است که اجرای خود را تا پایان اسفندماه دارد.

کامران تفتی در چفت
تماشاخانه نوفل‌لوشاتو تا 21اسفند میزبان نمایش «چفت» محمد خانحسینی است؛ نمایشی که با بازی کامران تفتی و سیدجواد یحیوی روی صحنه است. «هملت» شایان افشردی هم تا نیمه اسفندماه در تالار اصلی مولوی به اجرایش ادامه می‌دهد. در سالن کوچک مولوی هم «نادیا» اجرا دارد. متین اوجانی «مرگ هیتلر» را از اول اسفند در تماشاخانه سپند روایت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید