• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 27 بهمن 1400
کد مطلب : 154038
+
-

جنجال‌سازی دشمن، شفاف‌سازی سپاه

سخنگوی سپاه: متهمان هلدینگ یاس وابسته به بنیاد تعاون سپاه در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند

 سخنگو و مسئول روابط‌عمومی کل سپاه با اشاره به فایل صوتی قدیمی جلسه فرمانده سابق کل سپاه و معاون پیشین اقتصادی این نهاد، گفت: از ۵ سال گذشته دستگاه‌های نظارتی سپاه برابر روش‌های جاری و مراقبت‌های مستمر خود به پدیده‌ای از سوءمدیریت و تخلف در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه مظنون شده و پرونده پس از بررسی دقیق و حرفه‌ای به محاکم قضایی ارجاع و قوه قضاییه با همکاری سپاه، احکام متخلفان که هم‌اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند را صادر کرد. این موضوع در همان زمان از طریق رسانه ملی توسط سخنگوی محترم وقت قوه قضاییه به اطلاع افکارعمومی رسانده شد. سردار رمضان شریف با تأکید بر اینکه سردار حاج قاسم سلیمانی هیچ نقش و مسئولیتی در بنیاد تعاون سپاه نداشته است، گفت: این ماجرا باردیگر نشان داد شهید والامقام سردار حاج قاسم سلیمانی برای دشمن قابل تحمل نبوده و این نظریه که دشمن از شهید قاسم سلیمانی بیشتر از قاسم سلیمانی می‌ترسد نیز به‌عنوان حقیقتی انکارناپذیر، بیش از پیش اثبات شده است.

فساد هلدینگ یاس چگونه شکل گرفت؟
در یک فایل صوتی حدودا 50دقیقه‌ای صادق ذوالقدرنیا، معاون اقتصادی سابق سپاه در حال ارائه گزارشی از تخلف صورت گرفته در مجموعه‌ای به نام یاس به فرمانده سابق سپاه است. این فایل ظاهرا 2سال قبل منتشر شده بود و اخیرا به‌صورت گسترده‌تر بازنشر شده است. در ادامه سردار جعفری می‌گوید: «اگر احساس کنم فردی در این ماجرا تخلفی کرده تا آخر پیگیری می‌کنم. حتی اگر نفع شخصی هم نداشته باشد اما برای عدم‌کنترل و عدم‌نظارت مبالغ حیف و میل شده باید جوابگو باشد.» در بخشی از این فایل صوتی معاون اقتصادی وقت سپاه تخلف یکی از مدیران اقتصادی را گزارش می‌دهد.
محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس با توجه به جنجال‌های فضای مجازی حول انتشار این فایل صوتی طی توییت‌هایی نوشت: «درباره هلدینگ یاس هم هرچه می‌گوییم بررسی شده و حکم اولیه صادر شده و هیچ موضوعی متوجه آقای قالیباف نیست، شما، دوستانتان و آمرانتان عامدانه نمی‌شنوید تا دروغ را واقعیت نشان دهید. از دستگاه قضایی می‌خواهم یک‌بار دیگر درباره آن اطلاع‌رسانی کند. تا افکارعمومی روشن شود.»
در گزارش خبرگزاری فارس هم آمده است: «با مشکوک شدن فرماندهان سپاه به نحوه عملکرد شرکت، مجموعه نظارتی سپاه به موضوع ورود کرده و متوجه تخلف افرادی به نام محمود سجادی‌نیا(سیف) و عیسی شریفی می‌شوند و بلافاصله ضمن منحل کردن این شرکت، متخلفان را به دادگاه نظامی معرفی می‌کنند. محمود سیف و عیسی شریفی از افراد بیرون سپاه بودند که در پروژه یاس فعالیت می‌کردند.»   در فایل صوتی جنجال‌برانگیز صادق ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی سپاه درباره تخلفات هلدینگ یاس با محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه گفت‌وگو می‌کند؛ «گزارش ذوالقدرنیا که به‌دلیل تفاوت دیدگاه و حساسیت‌های فوق‌العاده نظارتی، همه احتمالات نسبت به سوءتدبیر یا ناآگاهی سایر افراد را با فرمانده کل سپاه مطرح می‌کند، منجر به پیگیری و تشکیل جلساتی در سطوح عالی می‌شود که نتیجه آن شفاف شدن تخلفات و اشتباه بودن برخی اعتمادهای نابه‌جا و همراهی و پیگیری برخورد با متخلفان توسط همه افرادی می‌شود که در این فایل صوتی از آنها نام برده شده است. نهایتا بررسی عملکرد تمامی این افراد به نهادهای نظارتی و قضایی سپرده می‌شود و پس از پیگیری مشخص می‌شود که با وجود کوتاهی آقای مهردادی و اعتماد بیش از حدش به مجرم اصلی(سیف) خود وی شخصا سوءبرداشتی از بیت‌المال نداشته است.   آقایان قالیباف، آبرومند و حاج‌قاسم سلیمانی و بسیاری دیگر از افرادی که سلامت شخصی و مالی مهردادی را می‌شناختند نیز به او خوش‌بین بودند و تصور تخلف زیرمجموعه وی را نداشتند. مهردادی با اینکه فرد پاک‌دستی بوده و شخصا هیچ سوءاستفاده شخصی نداشته است، اما با اعتماد بیش از حد به محمود سیف(با نام واقعی محمود سجادی‌نیا) باعث شکل‌گیری این تخلف در مجموعه تحت مدیریت خود شده بود. در نهایت همین کوتاهی و اعتماد بی‌مورد کار دست خود مهردادی داد و این فرد با شکایت سپاه در دادگاه نظامی به‌دلیل سوءمدیریت به ۲سال زندان محکوم می‌شود.

سرنوشت محمود سیف متهم بزرگ پرونده
محمود سجادی‌نیا (سیف) و عیسی شریفی 2نفر اصلی در تخلف صورت گرفته نیز با پیگیر‌ی‌های انجام گرفته توسط مسئولان ارشد سپاه، دادگاهی شده و محکوم می‌شوند. عیسی شریفی به ۲۰سال حبس و رد مال ۴۸۰میلیارد تومانی در دادگاه محکوم می‌شود و هم‌اکنون نیز در زندان است و دوران محکومیت خود را طی می‌کند. محمود سیف نیز به ۳۰سال زندان و رد مال محکوم می‌شود. اموال و دارایی‌های حیف و میل شده نیز از آنها پس گرفته می‌شود. نکته مهم در این ماجرا، تلاش فرماندهان سپاه ازجمله عزیز جعفری، قاسم سلیمانی و محمدباقر قالیباف برای روشن شدن تخلف و دادگاهی شدن متخلفان است. در یک مورد عیسی شریفی، که پس از برملا شدن ماجرای تخلف از کشور خارج شده بود، با تلاش و تدبیر محمدباقر قالیباف به کشور بازگردانده می‌شود و در دادگاه جمهوری اسلامی ایران به تخلفاتش رسیدگی شد. وی اکنون در زندان به‌سر می‌برد و ‌در حال طی مراحل نهایی رسیدگی قضایی به پرونده خویش است.»
فایل صوتی منتشرشده به جلسه محرمانه محمدعلی جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران و صادق ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال۹۷ درباره مفاسد اقتصادی هلدینگ یاس اختصاص دارد. اسامی نیروی قدس سپاه، سردارشهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق این نیرو، جمال‌الدین آبرومند معاون وقت هماهنگ‌کننده سپاه، بنیاد تعاون سپاه، حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران و رئیس فعلی مجلس و هلدینگ یاس در این فایل صوتی مکررا نام برده می‌شود. صادق ذوالقدرنیا در این فایل صوتی می‌گوید بنا به ماموریتی هدف از فعالیت‌های اقتصادی این مجموعه باید کمک به نیروی قدس سپاه باشد و بر همین اساس از منابع مالی باید ۹۰درصد را به نیروی قدس سپاه بدهند و ۱۰درصد را به سپاه.
خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «ماجرای شرکت یاس و فساد سیف و شریفی چه بود؟» اشاره می‌کند این پرونده مربوط به اوایل دهه1390 است: «شرکت یاس در بحبوحه درگیری میدانی نیروی قدس سپاه با داعش و تروریست‌های تکفیری و در شرایطی که دولت وقت حاضر به پشتیبانی از رزمندگان در میدان نبود، تاسیس شد. این شرکت قرار بود از طریق اجرای پروژه‌های عمرانی منابع مالی لازم را برای پشتیبانی از جبهه مقاومت تامین‌کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید