• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 27 بهمن 1400
کد مطلب : 153950
+
-

بالارفتن احتمال نیاز به دوز یادآور واکسن کرونا

دوز تقویت‌کننده واکسن کووید-19 به‌خوبی در برابر سویه بسیار مسری اومیکرون عمل کرده و از مرگ و بستری تا حد امکان جلوگیری کرده است، اما کاهش اثربخشی این دوز در طول زمان نکته چالش‌برانگیز آن است. طبق مطالعه منتشرشده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، با کاهش اجتناب‌ناپذیر اثربخشی تقویت‌کننده‌ها و توانایی سویه اومیکرون، ممکن است برای حفظ یا بهبود محافظت در برابر کووید-19در آینده به دوز چهارم یا حتی دوزهای یادآور بیشتر نیاز باشد.
این مطالعه داده‌هایی را از بیماران در 10ایالت جمع‌آوری کرده است که شامل بیش از 240هزار مراجعه به اورژانس یا مراکز مراقبت فوری و بیش از 93هزار بستری شدن در بیمارستان می‌شود.
در کل، تحقیق نشان داده است که دوزهای تقویت‌کننده به وضوح باعث پیشرفت محافظت در برابر اومیکرون شده و تا حد قابل‌قبولی ماندگار بوده‌اند. در افرادی که دوز سوم واکسن‌های مبتنی‌بر پلتفرم mRNA زده بودند در فاصله 2ماهه، اثربخشی در محافظت از بستری در برابر اومیکرون تا 91درصد باقی مانده بود. این میزان بین 2 تا 3ماه بعد به 88درصد رسید و پس از 4ماه یا بیشتر به 78درصد سقوط کرد. در بحث محافظت در برابر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ناشی از ابتلا به اومیکرون، دوز سوم واکسن‌های مبتنی‌بر mRNA در حدود 2ماه به 87درصد اثربخشی رسیده بود. این اثربخشی در طول 2 تا 3ماه به 81درصد و پس از 4ماه به 66درصد رسید. این مطالعه همچنین داده‌های 18بیمار کووید-19 که 5ماه یا بیشتر از تزریق دوز سوم واکسن آنها گذشته بود و در اثر ابتلا به‌سویه اومیکرون نیاز به بستری در مراقبت‌های ویژه پیدا کرده بودند، به‌حساب آورده است. با این حال، اعداد این داده‌ها برای انجام یک محاسبه قابل اعتماد چندان زیاد نیست.
درحالی‌که اثربخشی 66درصدی 4ماه پس از تزریق واکسن، ممکن است نگران‌کننده باشد، توجه به این نکته مهم است که نویسندگان مطالعه اثربخشی 2دوز واکسن را نیز مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که 5ماه پس از 2دوز واکسن کووید-19 اثربخشی در برابر بستری در بیمارستان یا بخش مراقبت‌های ویژه فقط 37درصد بوده است. این عدد، لزوم تزریق دوز تقویت‌کننده و پس از آن طبق مقررات بهداشتی هر کشور، تزریق دوزهای یادآور را نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید