• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 23 بهمن 1400
کد مطلب : 153668
+
-

ترامپ، امید راست‌های مجارستان برای پیروزی

ترامپ، امید راست‌های مجارستان برای پیروزی

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست افراطی مجارستان، دست به دامان دونالد ترامپ، رفیق جنجالی خود شده است تا امیدهایش برای انتخاب مجدد افزایش پیدا کند.
به‌گزارش گاردین، یک اندیشکده نزدیک به دولت اوربان، مرکز حقوق بنیادین، به‌صورت رسمی ترامپ را به بوداپست دعوت کرده و اوربان امیدوار است حضور او در پایتخت، هوادارانش را تهییج کند. این دعوت در آستانه یک انتخابات بسیار سخت و فشرده که قرار است 3آوریل(حدود یک‌ماه و 3هفته دیگر) برگزار شود صورت گرفته است. حزب حاکم فیدز در انتخابات پیش‌رو، باید با ائتلاف نیروهای اوپوزیسیون مقابله کند. کارشناسان گفته‌اند اوربان در 12سالی که نخست‌وزیر بوده، هرگز با چالشی تا این حد بزرگ مواجه نبوده است. یک منبع در دولت مجارستان به گاردین گفته است: «اعضای فیدز واقعا دوست دارند که ترامپ در ماه مارس از بوداپست دیدن کند.»
درصورتی که ترامپ این دعوت را قبول کند و به مجارستان برود، همراهی با کارزار انتخاباتی اوربان، نخستین سفر خارجی او در دوران بعد از ریاست‌جمهوری‌اش خواهد بود.
اوربان یکی از نخستین حامیان ترامپ بود و در تابستان سال2016 از او حمایت کرد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری2020 آمریکا هم به‌صورت علنی گفت که از ترامپ حمایت می‌کند. این 2نفر، ماه گذشته با هم تلفنی صحبت کردند و ترامپ هم لطف دوست قدیمی‌اش را با حمایت علنی از او برای انتخابات آوریل جبران کرد. حضور ترامپ در بوداپست برای همراهی با اوربان، کمکی شایان به نخست‌وزیر افراطی مجارستان خواهد بود.
منبع گاردین در این‌باره به این روزنامه گفته است: «این ملاقات‌ها تأثیری عظیم بر جامعه محافظه‌کاران در مجارستان خواهد گذاشت چون آنها ترامپ را یک چهره شاخص می‌دانند.»
امیدهای حزب حاکم مجارستان اما ممکن است به‌خاطر همه‌گیری کرونا از بین برود؛ چون یک دستیار سابق ترامپ گفته است که رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نگران این است که هنگام سفر کرونا بگیرد و به همین‌خاطر احتمالا ترجیح خواهد داد فعلا به سفر نرود.
سخنگوی رسمی ترامپ به این خبر واکنش نشان نداده و درخواست‌ها برای اظهارنظر را رد کرده است. زولتا کوواک، سخنگوی اوربان در مقابل درخواست گاردین برای اینکه درباره ابعاد این دعوت‌نامه صحبت کند فقط یک کلمه پاسخ داده است: «نه.»
این احتمال بسیار قوی وجود دارد که ترامپ به کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران که 25 و 26مارس در بوداپست برگزار می‌شود، دعوت شده است. این نخستین‌بار است که این رویداد معتبر محافظه‌کاران در یک کشور اروپایی برگزار می‌شود.
میکلوز سانزو، مدیر مرکز حقوق بنیادین، به روزنامه مجارستانی ام‌تی‌آی گفته است که تعدادی از سناتورهای آمریکایی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. علاوه‌بر آنها سانتیاگو آباسکال، رئیس حزب راست افراطی ووکس و همین‌طور ادواردو بولسونارو، فرزند رئیس‌جمهور راست‌گرای برزیل هم در کنفرانس شرکت خواهند کرد. فیدز امیدوار است که ترامپ به اوربان بپیوندد و یکی از سخنرانان اصلی این کنفرانس باشد.
سانزو گفته است: «براساس برنامه، برخی از چهره‌های رده بالای آمریکایی در این کنفرانس در مجارستان شرکت خواهند کرد. از سیاست‌مداران گرفته تا اندیشمندان پیشرو و همچنین رهبران گروه‌های هوادار تیم‌های مختلف. فعلا حضور برخی از مهمانان ویژه مشخص نشده است اما اگر چیزی مشخص شود، رسما اعلام خواهد شد.» این اندیشکده در معرفی خود گفته است که به‌عنوان نیروی مخالف بنیادگرایی حقوق بشری و مداخلات سیاسی فعالیت می‌کند. همچنین این اندیشکده به‌خاطر اینکه بازتابی از نظرات دولت است و تصویرهای پروپاگاندایی برای آن می‌سازد، شهرت دارد. براساس تحقیقی که یک رسانه خبری مجارستانی با نام آتلاتزو انجام داده، تقریبا تمام بودجه این اندیشکده از منابع عمومی تامین می‌شود.
ترامپ و اوربان در سال2019 در جریان سفر نخست‌وزیر مجارستان به واشنگتن در کاخ سفید با هم ملاقات کردند. در آن ملاقات، ترامپ صراحتا گفت که هر 2نفرشان به هم شبیه هستند؛ «تو در سراسر اروپا مورد احترامی. احتمالا کمی مثل من، کمی هم جنجالی هستی، اما مشکلی ندارد.»
دیوید کورنستاین یکی از دوستان قدیمی ترامپ که از سوی او به‌عنوان سفیر آمریکا در مجارستان منصوب شده بود، گفته است که ترامپ از اوربان به‌خاطر تصویر قوی‌ای که از خود ساخته بود و کنترل عمیقش بر صحنه سیاسی مجارستان تمجید می‌کرد؛ «او عاشق این بود که شرایطی که اوربان در مجارستان داشت را در آمریکا می‌داشت.» بعد از آنکه ترامپ از کاخ سفید رفت، روابط اوربان با واشنگتن تیره شده و مجارستان تنها کشور اروپایی بود که به نشست دمکراسی که اخیرا دولت بایدن برگزار کرد، دعوت نشد.
روابط اوربان با اردوگاه ترامپ البته همچنان قوی مانده است. مایک پنس، معاون ترامپ در انتهای تابستان، در یک کنفرانس محافظه‌کاران که اوربان میزبان آن بود، صحبت کرد. جف سشنز، دادستان آمریکا در دوران ترامپ هم یکی از میهمانان این کنفرانس بود.
تاکر کارلسون، مجری فاکس‌نیوز هم در هفته‌های اخیر بارها از مجارستان تمجید کرده و با ساخت یک مستند، مجارستان را بهشت محافظه‌کاران خوانده است. کارلسون در یک سال اخیر، 2بار به مجارستان سفر کرده است. او در برنامه‌هایش میزبان اوربان هم بوده و بعد از آخرین حضور اوربان در برنامه کارلسون، ترامپ از نخست‌وزیر مجارستان تشکر کرده است؛ «در برنامه تاکر عالی بودی، به تو افتخار می‌کنم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید