• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153330
+
-

مخالفت مجلس با طرح به‌کارگیری مجدد بازنشستگان

مجلس یازدهم با افزایش استثنائات به‌کارگیری بازنشستگان در مناصب دولتی مخالفت کرد. نمایندگان با ۷۳رأی موافق، ‌۱۰۳رأی مخالف و ۵رأی ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر با کلیات این طرح اصلاحی مخالفت کردند. براساس این طرح قرار بود به جای جانبازان بالای ۵۰درصد، جانبازان ۲۵درصد و رزمندگان و آزادگان دارای 2سال و بیشتر سابقه حضور داوطلبانه در جبهه یا اسارت و همچنین همسر و فرزندان شهدا و همسر و فرزندان جانبازان بالای ۵۰درصد از شمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مستثنا شوند. نمایندگان مدافع طرح معتقد بودند جانبازان بالای 50درصد که در قانون فعلی مستثنی شده‌اند با وجود مجوز به‌کارگیری مجدد اکثرا تحت مداوا هستند و عملا امکان استفاده از خدمات آنها در دوران بازنشستگی وجود ندارد و به همین علت درصد جانبازی را به 25درصد کاهش داده‌اند. همچنین در قانون فعلی 3سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه یا اسارت جزو شرایط استثنا از منع به‌کارگیری بازنشستگان است که برخی نمایندگان می‌خواستند این مدت را به 2سال کاهش دهند.
براساس آخرین اصلاحات قانون مدیریت خدمات کشور روسای 3قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رئیس‌جمهور نیز جزو استثنائات قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هستند ولی استانداران و سفرا و معاونان وزرا پس از بازنشستگی نمی‌توانند دوباره به‌کار گرفته شوند.
براساس گزارش ایرنا، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت‌جام در مخالفت با این طرح گفت: این طرح در مجلس قبل تصویب شد و از همان زمان استثنا‌های آن هم شروع شده است. اینکه در کشور قانونی را تصویب کنیم و در ادامه شروع کنیم برای آن تبصره و استثنا‌‌ قائل شویم، کار درستی نیست. چند درصد این خانواده‌های ایثارگران درصورت تصویب این طرح از مزایای این قانون استفاده می‌کنند. درحالی‌که این قانون سبب می‌شود مثلا همسر فلان جانباز و ایثارگر در پست‌‌های خود بمانند و از ظرفیت نخبگانی کشور استفاده نشود.
براساس گزارش ایرنا، ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز در موافقت با این طرح، گفت: از آنجا که توجه به فرهنگ ایثار در بدنه جهادی این کشور است، این طرح هم به این موضوع توجه کرده است؛ چرا‌که کشور ما نباید بدنه مدیریت آن از ایثارگران تهی شود. مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مخالفت با این طرح، گفت: تا کی امکان دور‌زدن قوانین فراهم شود. تا کی قرار است افراد متخصص و تحصیلکرده کشور پشت در بمانند و افرادی در یک چرخه همیشگی وزیر و وکیل شوند. ‌مهردادگودرزوند چگینی،‌ نماینده مردم رودبار در موافقت با این طرح، گفت: بیشتر پست‌هایی که دوستان اشاره می‌کنند، پست‌های ستاره‌دار است که نه جای کسی را تنگ می‌کند و نه سبب می‌شود تا مانع حضور نخبگان شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید