• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153270
+
-

کمبود ویتامین D کووید-19 را شدت می‌دهد

دانش
کمبود ویتامین D کووید-19 را شدت می‌دهد

ویتامین D بیشتر به‌دلیل نقش مهمی که در تامین سلامت استخوان‌ها دارد، شناخته می‌شود اما با مطالعات انجام شده، مشخص شده که میزان کم این مکمل با ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی، قلبی و عفونی مرتبط است.
به گزارش دیلی ساینس، در اوایل روزهای همه گیری، مقامات بهداشتی مرتب مردم را به مصرف کافی ویتامین D تشویق می‌کردند و به نقش حیاتی آن در تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر کووید-19 تأکید داشتند. حالا در پژوهشی منتشر شده در مجله ( PLOS ONE) محققان به ارتباط مستقیم بین کمبود ویتامین‌D و وخامت ویروس کووید-19و حتی مرگ پرداخته‌اند. این مطالعه یکی از نخستین مطالعاتی است که سطح ویتامینD را قبل از عفونت تجزیه و تحلیل می‌کند که ارزیابی دقیق‌تری را نسبت به زمان بستری شدن در بیمارستان و زمانی که سطوح ممکن است به‌دلیل بیماری ویروسی پایین‌تر باشد، ارائه می‌کند. د
ر این مطالعه، بیمارانی با کمبود ویتامینD (کمتر از20نانوگرم در میلی لیتر) 14برابر بیشتر امکان داشته که به نوع شدید بیماری کووید-19به نسبت افرادی که میزان کافی 40نانو گرم در میلی لیتر ویتامین D داشتند، مبتلا شوند. به این ترتیب، به‌طور قابل توجهی، مرگ‌ومیر در میان بیماران با سطح ویتامین‌D کافی 2.3درصد در مقابل 25.6درصد در گروه کمبود ویتامین D بود. امیل درود، یکی از محققان این مطالعه از مرکز پزشکی گالیله می‌گوید: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که بهتر است همواره حد متعادلی از ویتامین D را در بدن حفظ کنید. این میزان کافی در مواجهه با ویروس بسیار به سود شما تمام خواهد شد. این مطالعه به مجموعه‌ای از شواهد در حال تکامل کمک می‌کند که نشان می‌دهند سابقه کمبودویتامینD یک بیمار، عامل خطر پیش‌بینی‌کننده مرتبط با دوره بیماری بالینی کووید-19و مرگ‌ومیر است. گرچه هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که چرا برخی از افراد دچار شدت بیماری بیشتر  و برخی دیگر خفیف‌تر می‌شوند اما این یافته‌ها می‌تواند یکی از قطعات این پازل باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید