• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153260
+
-

دوربین‌های نجات‌دهنده برای پلیس

تجهیزات ضبط صوت و تصویر به مأموران پلیس کمک می‌کند تا از صحنه‌هایی که در آن درگیر هستند اطلاعات مهمی را جمع‌آوری کنند که می‌توانند در دادگاه مورد استناد قرار بگیرند

فناوری
دوربین‌های نجات‌دهنده برای پلیس

ساسان شادمان‌منفرد- روزنامه‌نگار

این روزها شهادت مأمور نیروی انتظامی شیراز، قلب مردم کشور را جریحه دار کرده است. موانع و مشکلات استفاده از سلاح در صحنه‌های جرم سال‌هاست که گریبانگیر پلیس است. چند سال قبل برنامه استفاده از دوربین‌های لباس رونمایی شد اما به سرانجام لازم نرسید. درحالی‌که این دوربین‌ها می‌تواند هم برای پلیس و هم شهروندان حیاتی و نجات‌دهنده باشد. در تجهیزات پلیسی، دوربین بدن یا دوربین پوشیدنی که با نام‌های ویدئوی پوشیدنی بدن (BWV) یا دوربین پوشیدنی بدن (BWC) یا Bodycam هم شناخته می‌شود، یک سیستم ضبط صوتی، تصویری یا عکاسی پوشیدنی است که برای ضبط رویدادها استفاده می‌شود که در آن مأموران مجری قانون دخالت دارند. این دوربین‌ها معمولا روی لباس مأموران کار گذاشته می‌شوند. دوربین‌های پوشیدنی پلیس تقریبا شبیه سایر تجهیزات ویدئویی است که توسط غیرنظامیان، آتش‌نشانان یا ارتش استفاده می‌شود، اما برای پاسخگویی به الزامات خاص مربوط به اجرای قانون طراحی شده‌اند.

دوربین‌ها چگونه کار می‌کنند؟
ماموران پلیس برای حضور در گشت‌های روزانه و یا برخی ماموریت‌های ویژه، این دوربین‌ها را از واحد مخصوص در اداره‌ یا مرکزشان تحویل گرفته و پس از کنترل کردن شارژ و همچنین سالم بودنشان، آن را به جایگاه مخصوص متصل کرده و روشن می‌کنند. در طول انجام ماموریت این دوربین باید روشن باشد، اما اگر ماموری آن را خاموش کند، کسی در مرکز نمی‌تواند متوجه این امر بشود تا زمانی که اطلاعات دوربین تخلیه شود. آن موقع می‌توان دریافت که دوربین در چه زمان‌ یا زمان‌هایی و به چه علت خاموش بوده است. البته در نسل‌های جدید موضوع اتصال به اینترنت و برقراری ارتباط زنده با مرکز هم مطرح است.

نسل جدید
دوربین‌های پوشیدنی پلیس حدود یک دهه است که وجود داشته و از آن زمان تاکنون تغییر چندانی نکرده‌اند. با این حال چندین شرکت در نقاط مختلف دنیا به‌دنبال ایجاد توسعه در آن بوده‌اند. دوربین‌های جدید که برای اجرای کارآمد و اقتصادی در شبکه‌های بی‌سیم تجاری G/LTE4 طراحی شده است، یک بادی‌کم هوشمند چند منظوره است که می‌تواند به‌معنای واقعی کلمه جان یک مأمور پلیس را نجات دهد. دلیل این امر دکمه SOS قرمز داخلی این دوربین‌هاست که موقعیت مکانی GPS کاربر و اطلاعات صوتی یا تصویری زنده را مستقیما برای کمک فوری ارسال می‌کند. برخی، از عبارت« نسل جدید» برای این دوربین‌ها استفاده کرده‌اند.

مجموعه تلویزیونی تازه‌کار
در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی، شاید این دوربین‌ها نظر شما را جلب کرده باشد، اما هیچ فیلم و سریالی مانند مجموعه «تازه‌کار» (The Rookie) پیدا نمی‌کنید که تا این اندازه، دوربین‌های بدن پلیس به چشم بیاید. در چند قسمت حتی این دوربین‌ها بسیار به ‌کار افسران اداره پلیس لس‌آنجلس می‌آیند و معضلات‌شان را حل می‌کنند. حتی برخی از نماهای این سریال هم از دید این دوربین گرفته شده و به بیننده نشان داده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید