• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
دو شنبه 18 بهمن 1400
کد مطلب : 153219
+
-

وقت رفتن جانسون

نمایندگان حامی نخست وزیر انگلیس،‌ خواستار استعفای او به خاطر رسوایی مهمانی‌های متعدد در ایام قرنطینه شده‌اند

وقت رفتن جانسون

تقلای بوریس جانسون برای حفظ نخست‌وزیری‌اش، بعد از پیوستن یکی از نزدیک‌ترین حامیانش به موج درخواست استعفای او ضربه‌ای مهلک خورد و حالا نخست‌وزیر انگلیس، بیش از هر زمان دیگری در معرض برکناری به‌خاطر رسوایی مهمانی قرار گرفته است.
به گزارش گاردین، سر چالز واکر، یکی از نمایندگان شناخته شده پارلمان انگلیس و از حامیان جانسون، در گفت‌وگو با آبزرور گفته که بهتر است نخست‌وزیر، به‌خاطر منافع ملی خودش کناره‌گیری کند. او گفته است: «(برکناری جانسون) ‌یک تراژدی اجتناب‌ناپذیر است. او تراژدی‌های یونانی و رومی را خوانده است. همه‌‌چیز در نهایت با رفتن او به پایان خواهد رسید.»
او گفته است که جانسون باید به‌خاطر برخی اقداماتش، ازجمله توزیع گسترده واکسن در انگلیس، در یادها بماند اما برگزاری مهمانی در دفتر نخست‌وزیری در ایام قرنطینه سراسری خشم جامعه ملتهب انگلیس را چنان به اوج رسانده که فقط با رفتن نخست‌وزیر می‌شود جامعه را آرام کرد؛ «اوضاع قرار نیست بهتر شود.»
جانسون بعد از گزارش‌های متعدد رسانه‌ای درباره برگزاری چندین مهمانی در دفتر نخست‌وزیر این مسئله را انکار می‌کرد تا اینکه رسانه‌ها شواهد و تصاویر بیشتری از این ماجرا رو کردند. قرار است به‌زودی پلیس لندن هم گزارشی از این مهمانی‌ها منتشر کند و جزئیات بیشتری هم در این گزارش فاش خواهد شد. در همین حال، برخی روزنامه‌ها و رسانه‌ها، همچنان تصاویر و عکس‌های جدیدی از این مهمانی‌ها منتشر می‌کنند. آنها عکس‌های خود را به‌عنوان مدرک در اختیار پلیس قرار داده‌اند اما همچنان تصاویر جدیدی به‌دست آنها می‌رسد. بعد از انتشار این گزارش، 5نفر از دستیاران جانسون، ازجمله 3نفر از آنها که در این مهمانی‌ها حضور داشتند استعفا دادند. جانسون برای پر کردن جای خالی یک نفر از آنها مجبور شد یکی از نمایندگان منتقد خود در سال‌های اخیر را منصوب کند. رسانه‌ها در انگلیس می‌گویند این مسئله نشان‌دهنده این است که هیچ‌کدام از نزدیکان جانسون، حاضر نیستند در چنین شرایطی، وارد دولت او شوند، به‌خصوص اینکه احتمالا جانسون به‌زودی از کار برکنار خواهد شد.
جانسون برای نشان دادن جدیت خود برای اصلاح امور، گفته است که به فکر تغییرات بیشتر در کابینه است.
این تغییرات اما درصورتی روی خواهند داد که نمایندگان، جانسون را برکنار نکنند. تعداد زیادی از نمایندگان محافظه‌کار، نامه عدم‌صلاحیت جانسون را نوشته‌اند. براساس قانون، برای بررسی صلاحیت جانسون، باید 54نامه بررسی صلاحیت نوشته شود. یکی از این نامه‌ها را نیک گیب، معاون وزیر پیشین کابینه جانسون نوشته است. چند نماینده هم گفته‌اند که در حال بررسی شرایط هستند تا چنین نامه‌ای بنویسند. با این حال یکی از وزرای کابینه جانسون گفته که اکثریت حزب از نخست‌وزیر محافظه‌کار حمایت می‌کند.

اهمیت گفتن حقیقت
جانسون به این خاطر با خشم سراسری مواجه شده که در روزهایی که به مهمانی رفته قانون حتی تجمع 2نفره را هم ممنوع کرده بود. بسیاری گفته‌اند در اوج قرنطینه سفت و سخت، در شرایطی نمی‌توانسته‌اند برای آخرین لحظات در کنار عزیزانشان در بیمارستان باشند که نخست‌وزیر کشورشان، در مهمانی شرکت می‌کرده و قوانین را زیر پا می‌گذاشته است. به گزارش بی‌بی‌سی، ‌گیب گفته است که قوانین قرنطینه در دفتر نخست‌وزیری به وضوح نامحترم شمرده می‌شدند و جانسون پیش‌تر در پارلمان به دروغ گفته است که هیچ مهمانی‌ای در دفتر او برگزار نشده است.  او گفته است: «برخی می‌گویند که خوردن چند تکه غذا و یک لیوان نوشیدنی به سختی می‌تواند دلیل استعفا باشد. اما گفتن حقیقت مهم است و در هیچ کجا بیشتر از مجلس جایی که مثل یک صحن دادگاه است، گفتن حقیقت اهمیت ندارد، حتی اگر این کار پیامدهای شخصی داشته باشد.»
گاردین به نقل از برخی نمایندگان محافظه‌کار نوشته است که به عقیده آنها، حدود 40تا 45نامه در حال آماده شدن هستند اما فعلا تعداد نامه‌های درخواست بررسی صلاحیت جانسون، کمی بیش از 30نامه است. آبزرور گزارش داده که برخی نمایندگان که به‌صورت عمومی در این‌باره صحبت نکرده‌اند، می‌خواهند قبل از پنجشنبه، که پارلمان برای 10روز تعطیل می‌شود، نامه‌های خود را ارائه دهند. یک نماینده گفته است: «تعطیلی مجلس فرصت خوبی برای نخست‌وزیر خواهد بود تا خودش را جمع و جور کند به‌خاطر همین نماینده‌ها می‌خواهند قبل از تعطیلی نام خود را به لیست اضافه کنند.»
استفن هموند، نماینده محافظه‌کار در پارلمان گفته است که می‌خواهد تا دوشنبه تصمیم خود را بگیرد و معتقد است که این وضعیت، آغازی برای پایان کار جانسون است.
درصورتی که 54نامه درخواست بررسی صلاحیت نخست‌وزیر در حزب مطرح شود، حزب بعد از مشورت با جانسون، زمانی را برای بررسی صلاحیت رهبری او تعیین خواهد کرد. اگر جانسون نتواند رأی اکثریت را به‌دست بیاورد، باید از سمت خود کناره‌گیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید