• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 18 بهمن 1400
کد مطلب : 153178
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1wJ63
+
-

دن کاملیو؛ جدال قدرت اما شیرین

رکورد داران
دن کاملیو؛ جدال قدرت اما شیرین

ندا آل طیب- روزنامه‌نگار

جشنواره بیست و چهارم تئاتر فجر با وجود غیررقابتی‌بودنش، نتوانست از کنار بعضی آثار همچون نمایش «دن کامیلو» نوشته و کار کورش نریمانی بگذرد. جایزه‌دادن یا جایزه‌ندادن، بحثی است که سال‌هاست در جشنواره تئاتر فجر مطرح بوده و همچون ماجرای مرغ و تخم‌مرغ هنوز هم به نتیجه مشخصی نرسیده و این چنین است که جشنواره تئاتر فجر در عمر 40ساله خود، اشکال گوناگون برگزاری را آزموده است و هنوز هم در حال آزمون و خطاست.
در جشنواره بیست و سوم تئاتر فجر زور کسانی که مخالف رقابتی‌بودن جشنواره بودند، چربید و این جشنواره به‌صورت کاملا غیررقابتی برگزار شد ولی در جشنواره بیست و چهارم، فضایی محدود هم برای رقابت آثار درنظر گرفته و چند جایزه انگشت‌شمار ارائه شد. در همین جشنواره نمایش دن کاملیو، نوشته و کار کورش نریمانی توانست 2جایزه از چند جایزه محدود جشنواره را از آن خود سازد. کورش نریمانی البته جزو جایزه‌بگیرهای جشنواره تئاتر فجر است و نمایش‌های قبلی او یعنی «شب‌های آوینیون» و «والس مرده‌شوران» جوایز گوناگونی را نصیب گروه اجرایی خود کردند. حالا نوبت دن کامیلو بود که بخت خود را بیازماید. این نمایش سال83 ابتدا در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر در قالب اجرای عمومی روی صحنه رفت و از آنجا که جشنواره بیست‌و‌چهارم با تمرکز بر بخش مرور (ویژه آثاری که در طول سال گذشته اجرای عمومی خود را انجام داده بودند) برگزار شد، دن کاملیو هم یکی از آثاری بود که در همین بخش روی صحنه رفت. این نمایش هم در اجرای عمومی و هم در جشنواره تئاتر فجر موفق شد نظر تماشاگران و منتقدان تئاتر را به‌خود جلب کند. نریمانی نمایشنامه دن کاملیو را براساس کتابی به همین نام که نوشته جووانی گوارسکی، نویسنده ایتالیایی است، به نگارش در آورده است. دن کامیلو، کشیشی است که از قدرت کلیسا سوءاستفاده می‌کند و با شهردار هم بر سر قدرت رقابت دارد. ماجراهای طنزآمیز رقابت این دو در یکی از شهرهای کوچک ایتالیا، هم به‌خوبی جدال قدرت میان کلیسا و شهرداری را روایت می‌کند و هم برای عموم تماشاگران نمایشی است دوست‌داشتنی که در لحظات بسیاری، لبخند بر لب‌شان می‌آورد.
متن طنزآمیز و بی‌نقص این نمایش در کنار بازی شیرین و طنازانه سیامک صفری که در آن دوره اوج حضور خود را در تئاتر تجربه می‌کرد، در نقش کشیش دن کامیلو این نمایش را در ذهن تماشاگران کاملا ماندگار ساخته است. شهرام حقیقت‌دوست در نقش شهردار و‌ رؤیا میرعلمی در نقش همسر شهردار، دیگر بازیگران این اثر نمایشی بودند.
نمایش دن کامیلو ابتدا سال83 در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر‌شهر روی صحنه رفت و نریمانی سال93 همین نمایش را با گروه دیگری از بازیگران در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد. اما تماشاگرانی که نگاه‌های تیزبین‌تری به وقایع این نمایش نداشتند و تنها هدف‌شان سرگرمی نبود، حتما صحنه پایانی این اثر نمایشی را به یاد می‌آورند؛ صحنه‌ای که مسیح چمدان خود را جمع می‌کند و از کلیسا بیرون می‌زند چون در کلیسایی که کشیش سوءاستفاده‌گری نظیر دن کامیلو دارد، دیگر جایی برای ماندن مسیح نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید