• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153103
+
-

شهربازی طبیعت

مهناز جعفری، تسهیلگر و مربی کودک

طبیعت، منبع بهترین و متنوع‌ترین اسباب‌بازی‌های کودکانه است که سخاوتمندانه در اختیار ما قرار گرفته است. وقتی کودک‌تان را به پارک می‌برید، فرصت تجربه مجموعه‌ای از بازی‌های متنوع را به دست می‌آورید که در تقویت مهارت‌ و هوش‌های کودک به‌ویژه هوش طبیعت‌گرا به‌کار می‌آیند. برای تقویت حواس کودک، به تنه درختان دست بکشید، چمن‌ها را لمس کنید، گل‌ها را بو کنید. تقویت مهارت‌های دیداری کودک، با جلب توجه او به تفاوت رنگ‌های گیاهان، شکل برگ‌ها و تنوع گل‌ها میسر می‌شود. حضور در طبیعت، فرصت خوبی برای تقویت مهارت‌های حرکتی مثل دویدن، پریدن، لی‌لی رفتن، حرکت روی جدول و‌... هم هست.  
از زمانی که در دامن طبیعت سپری می‌کنید، نهایت استفاده را ببرید. زمانی را برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از برگ‌ها، دانه‌ها و گلبرگ‌ها اختصاص دهید. می‌توانید آنها را در دفتری بچسبانید. خصوصیات و ویژگی‌های هر کدام را مرور کنید یا با آنها شکل بسازید. مثلاً با میوه کاج می‌توانید چیزهای مختلفی بسازید. می‌توانید برگ‌ها را رنگ کنید و روی کاغذ چاپ بزنید. یا زیر کاغذ بگذارید و با مداد آرام روی آن بکشید تا رد  رگبرگ‌ها مشخص شود. حتی می‌توانید شاخه‌های کوچکی را به عنوان درخت به کاغذ  بچسبانید و با چسباندن گلبرگ، برگ‌های سبز و زرد و کمی پنبه، شکل درخت در فصل‌های مختلف را نشان دهید؛ کلاس توأمان علوم و هنر! 
از سنگ‌ها غافل نشوید. اندازه، شکل و تنوع سنگ‌ها منبع خوبی برای تقویت هوش و مهارت کودک است. انواع بازی‌ها مثل هفت‌سنگ یا یک قل دو‌قل که در گذشته مرسوم بودند، برای تقویت هماهنگی چشم و دست کودک مفیدند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید