• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153086
+
-

پنهان، پشت صدرنشینی

مشکلات فنی استقلال همچنان پابرجاست اما فرهاد مجیدی در مصاحبه‌های عجیب و جنجالی‌اش درباره همه چیز حرف می‌زند جز مسائل فنی!

پنهان، پشت صدرنشینی

بهروز رسایلی

فرهاد مجیدی معمولا مقابل انتقادات نرم‌خو نیست. در حاشیه مسابقات همین فصل لیگ برتر، از او تعبیری به یادگار ماند که به وضوح گویای همین رویکرد است؛ جایی که سرمربی محترم استقلال منتقدانش را «فرگوسن‌های وطنی» خوانده بود. به هر حال فعلا تیم او در صدر جدول رده‌بندی قرار دارد و شاید این بهترین سپر برای مقابله با انتقادات باشد. با وجود این واقعیت فنی استقلال با جایگاه جدولی این تیم همخوان نیست و با وجود سپری شدن نیمی از لیگ بیست‌ویکم، استقلال هنوز فوتبال دلچسب لازم را بازی نمی‌کند. این داستان در جریان مسابقه با هوادار هم تکرار شد؛ در روزی که استقلال یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های سالیان اخیرش را ارائه کرد و البته بخت بلندی داشت که هر 3 امتیاز را گرفت.

  چرا فنی حرف نمی‌زنی؟
استقلال بار دیگر برای کسب پیروزی زجر کشید، این اما همه داستان نیست. عمده مسایل دیدار با هوادار، تحت‌تأثیر توفان غیرمنتظره فرهاد مجیدی در نشست خبری قرار گرفت. اینکه مواضع سرمربی استقلال در مورد سیاوش یزدانی، تیم ملی و دراگان اسکوچیچ چقدر درست است، خودش یک مجال دیگر برای بحث می‌طلبد. با این حال نکته اینجاست که مجیدی این بار هم با چنین ترفندی از پاسخگویی به مسایل فنی تیمش طفره رفت. او البته زمین بازی را هم فاقد کیفیت لازم خواند تا بهانه‌ای دیگر داشته باشد. این نخستین‌بار نیست که مجیدی در نشست‌های خبری بعد از بازی مسایل فرعی را علم می‌کند. در داربی تهران تیم او (درست مثل پرسپولیس) نمایش بسیار بدی داشت، فرهاد اما در کنفرانس خبری گفت فقط در مورد صحنه مشکوک داوری در دقایق پایانی بازی حاضر است حرف بزند. در موارد دیگر هم دیده شده که مجیدی از برنامه بازی‌ها گلایه می‌کند یا با حمله به منتقدان تیمش، مسیر بحث را تغییر می‌دهد. او اواسط نیم‌فصل اول یک‌بار در مواجهه با این پرسش که چرا استقلال فوتبال خوبی بازی نمی‌کند، به کلی منکر این مسئله شد و به ستایش از کیفیت تیمش پرداخت؛ هرچند همان زمان بازیکنی مثل روزبه چشمی سطح فنی پایین تیم را تأیید کرد و البته پس از آن خیلی به ندرت به بازی گرفته شد!

  یک برد ناپلئونی دیگر
در جدول مسابقات مقابل نام استقلال 11برد ثبت شده که یکی از آنها مربوط به پیروزی انضباطی 3 بر صفر برابر گل‌گهر سیرجان می‌شود. از 10برد دیگر اما تیم فرهاد مجیدی 6 مسابقه را با یک اختلاف برده است؛ این یعنی 60درصد از پیروزی‌های آبی‌پوشان در لیگ 21، از دسته بردهای موسوم به «ناپلئونی» بوده است. در بسیاری از این مسابقات، در تیم مجیدی اقتدار مورد انتظار از مدعی اول کسب عنوان قهرمانی دیده نشده است. بازیکنان استقلال برابر هوادار تنها چیزی حدود 300پاس رد و بدل کردند و در مجموع 3 شانس گل داشتند که 2 تا از آنها، ازجمله یک ضربه پنالتی به گل تبدیل شد. طبیعتا این فرم بازی نمی‌تواند مورد پذیرش هواداران و منتقدان باشد، حتی اگر فرهاد مجیدی به طعنه آنها را فرگوسن وطنی بخواند.

  سریال دفاع مطلق بعد از گل
یکی از مشکلات فنی بزرگ استقلال در فصل جاری، برابر هوادار هم دیده شد؛ جایی که این تیم دوباره بعد از زدن گل برتری به دفاع همه‌جانبه رو آورد و نزدیک بود تاوان سختی بابت این عادت بدهد. استقلال حتی گل مساوی را هم از هوادار خورد، اما ارسلان مطهری در نقش فرشته نجات آبی‌ها ورق را برگرداند. استقلال برابر آلومینیوم اراک و فجر سپاسی هم دقیقا همین کار را کرد و در این دو بازی تنبیه شد. دیدار با مس رفسنجان و فولاد هم شرایط مشابهی داشت، هرچند آبی‌ها این دو بازی را به‌طور میلی‌متری بردند. عجیب است که کادرفنی نه توفیقی در تغییر این عادت دارد و نه تمایلی به پاسخگویی نشان
 می‌دهد.

  این بار هم گذشت، اما...
پرونده بازی با هوادار هم با یک پیروزی توأم با خوش‌شانسی گذشت و سر و صدای مصاحبه بعد از بازی فرهاد مجیدی، همه‌‌چیز را تحت‌تأثیر قرار داد. با این حال ممکن است آبی‌ها همیشه اینقدر خوش‌اقبال نباشند. اگر این صدرنشینی با اشتباهات مکرر فنی از دست برود، شاید خیلی از هوادارانی که بعد از بازی از مصاحبه تند مجیدی تمجید کردند، خیلی زود علیه او موضع بگیرند. تجربه نشان می‌دهد این «به‌به» گفتن‌ها فقط تا زمان کسب نتیجه ادامه دارد...!

این خبر را به اشتراک بگذارید