• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153036
+
-

همنوایی جمهوریخواهان با ترامپ

جمهوریخواهان با حذف برخی چهره‌های معترض حزب، بیش از هر زمانی با ترامپ هم‌رای شده‌اند

همنوایی جمهوریخواهان با ترامپ

کمیته ملی جمهوریخواهان آمریکا در قطعنامه‌ای درباره رویدادهای ششم ژانویه، که روز تاریخی حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره بود، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور همصدا شده که موضعی همدلانه با هواداران شورشی‌اش گرفته بود.
به گزارش سی‌ان‌ان، در بیانیه حزب به 2نماینده جمهوریخواه که به تحقیق مجلس نمایندگان درباره این حمله کمک می‌کنند، اشاره شده است. این دو نماینده، با خشم حزب مواجه هستند و صحبت از اخراج آنها مطرح است.
حزب، بلافاصله بعد از حمله به کنگره، «خشونت‌های بی‌معنی» را محکوم کرده بود، اما حالا چنین بیانیه‌ای داده است. کمیته ملی حزب بعد از استفاده از عبارت «گفتمان مشروع سیاسی» با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه و در نهایت مجبور شد در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان در بعدازظهر جمعه به وقت آمریکا، اعلام کند که بین آنهایی که اقدام به خشونت نکرده و شورشیانی که تلاش می‌کردند ساختمان کنگره را اشغال کنند، تفاوت قائل است.
حمله به کنگره در روز ششم ژانویه سال گذشته، بعد از آن صورت گرفت که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از جو بایدن قرار گرفت. روز ششم ژانویه، قرار بود در یک مراسم که قانون اساسی مشخص کرده، آرای ایالات در جلسه‌ای مشترک بین مجلس نمایندگان و سنا به ریاست معاون رئیس‌جمهور تأیید و بایدن رسما به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید معرفی شود.
ترامپ، پیش از شروع آن جلسه، در جمع هوادارانش ادعاهای  بی‌اساسش درباره تقلب در انتخابات را تکرار و آنها را تحریک کرده بود. این جمعیت، در ادامه به سمت کنگره رفت و تلاش کرد آن را فتح کند تا جلوی تأیید نتیجه انتخابات را بگیرد. در جریان خشونت‌ها، که در تاریخ معاصر آمریکا بی‌سابقه بوده است، ده‌ها افسر پلیس مجروح شدند.
ترامپ که همچنان بر تقلب در انتخابات تأکید دارد، پیش از این مواضعی همدلانه نسبت به این مهاجمان اتخاذ کرده و حتی در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش به فکر عفو عمومی تمامی شرکت‌کنندگان در حمله ششم ژانویه بوده است. او، اخیرا هم در یک سخنرانی در تگزاس، گفته است که اگر دوباره رئیس‌جمهور آمریکا شود، عفو مجرمان حمله ششم ژانویه را درنظر خواهد گرفت. به گزارش لس آنجلس تایمز، او در این‌باره گفته است: «اگر در انتخابات شرکت کنم و اگر برنده شوم، با این افراد عادلانه و منصفانه برخورد خواهم کرد و اگر لازم باشد که آنها را عفو کنم، آنها را عفو خواهم کرد؛ چون با آنها به‌شدت غیرعادلانه رفتار شده است.»
بیش از 700نفر در رابطه با این حمله به‌خاطر جرائم فدرال دستگیر شده‌اند و همین، این پرونده را به بزرگ‌ترین پرونده تحقیقی دادگستری آمریکا تبدیل کرده است.
با وجود حساسیت رسانه‌های لیبرال و دمکرات‌ها به این ماجرا، جمهوریخواهان با قطعنامه روز جمعه خود، نشان داده‌اند که بیشتر به ترامپ و دیدگاه‌هایش درباره انتخابات گذشته تمایل دارند.
ترامپ، همچنان دست‌بردار نیست و اخیرا مایک پنس، معاون سابق خود را که در جلسه روز ششم ژانویه رئیس جلسه بوده به‌خاطر اینکه نتایج انتخابات را برنگردانده سرزنش کرده است. پنس هم جمعه، سرانجام در رد صحبت‌های رئیس پیشین‌اش یک گام جلوتر رفته و این بار به‌صورت علنی انتقادهای او را «غلط» خوانده است.
ترامپ هفته پیش در انتقاد از پنس گفته بود: «متأسفانه او از قدرت خود استفاده نکرد. او می‌توانست انتخابات را برگرداند.»
پنس در رد صحبت‌های ترامپ، گفته است که جایگاه قانونی برای این کار را نداشته و قانونا نمی‌توانسته انتخابات را رد کند. به گزارش نیویورک‌تایمز، او در یک سخنرانی در جمع محافظه‌کاران در فلوریدا، گفته است که ناامیدی برخی درباره انتخابات را درک می‌کند، اما نمی‌توانسته کاری که آنها می‌خواستند را انجام دهد؛ «ترامپ اشتباه می‌کند. من این حق را نداشتم که انتخابات را برگردانم... . براساس قانون اساسی آمریکا، انتخابات در سطح ایالاتی برگزار می‌شود، نه در سطح کنگره. تنها نقش کنگره این است که آرای نهایی و تأیید شده توسط ایالات را باز کند و بخواند؛ نه بیشتر و نه کمتر.»
پنس، پیش از این درباره صحبت‌هایی که ترامپ و هوادارانش درباره او می‌کردند، سکوت کرده بود. او همچنین گفته است: «حقیقت این است که چیزهایی مهم‌تر از حزب و فرصت‌های سیاسی ما وجود دارد. اگر ایمانمان را به قانون اساسی از دست بدهیم، دیگر فقط انتخابات را از دست نخواهیم داد، بلکه کشورمان را از دست خواهیم داد.» 
ترامپ بعد از این صحبت‌ها، در بیانیه‌ای پنس را به‌عنوان تسهیل‌کننده حضور بایدن در کاخ سفید مورد انتقاد قرار داده و دوباره تقلب در انتخابات را پیش کشیده بود.
انتشار قطعنامه حزب جمهوریخواه در این شرایط، نشانه‌ای از تمایل شدید این حزب به ترامپ است. در بیانیه‌، همکاری نمایندگان با تحقیقات دمکرات‌ها درباره حملات ششم ژانویه به‌شدت تقبیح و پیشنهاد شده است که لیز چنی و ادام کینزینگر، نمایندگان جمهوریخواه به‌خاطر همکاری با دمکرات‌ها در این تحقیق، از مجمع نمایندگان جمهوریخواه اخراج شوند.
جمهوریخواهان تندرو اینطور استدلال می‌کنند که این دو نماینده، با همکاری در این کار ‌به نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان کمک می‌کنند. چنی در بیانیه‌ای از این اقدام ابراز تأسف کرده است. حزب چنان در حذف چنی مصمم است که در انتخابات پیشرو می‌خواهد از رقیب او حمایت مالی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید