• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153018
+
-

اوج‌گیری اومیکرون آماده‌باش برخی‌استان‌ها

حمیده پازوکی - خبرنگار

تاخت‌‎وتاز اومیکرون در کشور چنان سرعت گرفته که در کمتر از 4روز تعداد شهرهای قرمز کرونایی از 15مورد در 13بهمن به 120مورد در 16بهمن رسید. آنچنان که در نقشه رنگبندی سایت ماسک می‌توان دید مرکز و جنوب کشور یعنی استان‌هایی مانند تهران، قم، یزد، کرمان، هرمزگان بوشهر و... بیشترین شهرهای قرمز را دارند. هرچند در شرق کشور هم وضعیت خراسان رضوی حاد و در بعضی استان‌ها همچون خوزستان افزایش ابتلا به کرونا موجب قرمز شدن وضعیت آبادان شده است. در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت در روزهای آینده شهرهای بیشتری به وضعیت قرمز برسند.

۱۱شهرستان‌ فارس قرمز است
فارس یکی از استان‌هایی است که سرعت شیوع اومیکرون در آن بسیار بالاست و به‌گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، میان ۳۶شهرستان این استان، وضعیت ١١شهرستان، قرمز و ۱۴شهرستان هم نارنجی شده است.
سیدوحید حسینی با اشاره به اینکه شهرستان‌های شیراز، زرقان، کازرون، کوه چنار، ممسنی، کوار، خفر، جهرم، خنج، مهر و گراش قرمز شده‌اند، می‎گوید: افزایش مشارکت سازمانی و مردمی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسیار مهم است و طبق دستور استاندار فارس، تمام کارکنان سازمان‌ها و ادارات، صاحبان مشاغل و اصناف، قبل از بیستم بهمن باید واکسن خود را تکمیل کنند.

خطر قرمز شدن همه شهرهای کرمان 
در کرمان هم وضعیت ابتلا به کرونا روندی صعودی به‌خود گرفته، 9شهر کرمان، زرند، کوهبران، رفسنجان، سیرجان، بافق، جیرفت، راور و فهرج، قرمز کرونایی هستند و آنطور که علی زینی‌وند، استاندار کرمان هشدار داده ممکن است همه شهرها و روستاهای استان تا هفته آینده قرمز شوند.
سخنگوی ستاد کرونای استان کرمان درباره وضعیت این استان به همشهری می‎گوید: هم‌اکنون بیماران سرپایی استان بسیار افزایش یافته‌ و بیماران بستری هم نسبت به هفته‌های قبل
بیشتر شده‌اند. تعداد بستری‌های قطعی کرونایی استان 309نفر است و چون سویه غالب اومیکرون است ما همه این بیماران را مبتلا به اومیکرون درنظر می‌گیریم. سعید صحبتی با بیان اینکه دلایل شیوع سویه جدید کرونا در کرمان تفاوت خاصی با دیگر استان‌ها ندارد، می‎افزاید: واکسیناسیون دوز سوم در استان به اندازه میانگین کشوری است، اما باید بر این نکته تأکید کرد افرادی که دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند درصورت ابتلا احتمال کمی دارد که بستری شوند. وی ادامه می‎دهد: همه ‌بخش‌های درمانی استان آماده‌باش هستند امکانات پزشکی شهرهای کرمان رصد شده و هنوز ظرفیت درمانی استان بحرانی نشده است و در مقایسه با موج قبلی کرونا نسبت موارد بستری ما به موارد سرپایی کمتر است.

 خیز موج ششم کرونا با نهایت سرعت در حال پیشروی است، برخلاف موج‌های قبلی کرونا که قرمز شدن نقشه از یک سو شروع می‎شد، اومیکرون بدون الگویی قابل پیش‌بینی در همه بخش‌های کشور با شدت کمتر یا بیشتر دیده می‌شود و آذربایجان غربی و شرقی را در شمال غرب هم از وضعیت قرمز بی‌‎نصیب نگذاشته است. در روزهای آینده احتمالا شهرهای بیشتری قرمز خواهند شد و همین فراگیری و سرعت اومیکرون دلیلی بر اهمیت دریافت دوز سوم واکسن و رعایت پروتکل‎های بهداشتی است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید