• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 14 بهمن 1400
کد مطلب : 152882
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/5yYqv
+
-

پیمان ناگسستنی با «مردم» و «عدالت»

رؤسای قوای مجریه و قضاییه در دومین روز از دهه فجر با آرمان‌های بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند

دهه فجر
پیمان ناگسستنی با «مردم» و «عدالت»

«مردم‌باوری» و «اجرای عدالت» از مهم‌ترین شاخصه‌های انقلاب‌اسلامی با رهبری حضرت امام‌خمینی(ره) بود که در تجدید میثاق روسای قوای مجریه و قضاییه با آرمان‌های بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر مورد تأکید رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه قرار گرفت.
دیروز و همزمان با دومین روز از دهه مبارک فجر سیدابراهیم رئیسی و اعضای هیأت دولت و همچنین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای و مسئولان عالی قوه قضاییه با حضور در حرم امام‌خمینی(ره) با نثار تاج‌گل و قرائت فاتحه، ضمن ادای احترام به بزرگ معمار انقلاب اسلامی ایران، بار دیگر با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید بیعت کردند.
رئیس‌جمهور دراین مراسم با تأکید بر اینکه دولت مردمی براساس «مردم‌باوری» و «اجرای عدالت» به‌دنبال رفع مشکلات است، گفت: نجات کشور، رفع مشکلات و رونق زندگی مردم در گرو پیمودن خط نورانی امام(ره) است. در مکتب امام بزرگوار، توجه به مردم، اصل محوری است و ما در دولت مردمی موفقیت خود را در حضور و مشارکت مردم تعریف کرده‌ایم و بر این اساس به‌دنبال رفع مشکلات هستیم.
رئیسی با بیان اینکه توکل به خدا و همراه‌کردن مردم ۲ اصل مهم در حرکت مصلحانه امام بزرگوار بود، افزود: نگاه امام راحل به مردم نگاه تشریفاتی و سیاسی مصطلح نبود، بلکه ایشان به حضور، مشارکت و قدرت مردم باور داشتند، لذا تأکید امام(ره) بر توجه به فقرا و کوخ‌نشینان و خواست مردم، نشأت‌گرفته از یک باور عمیق بود.
وی تصریح‌کرد: براساس دیدگاه امام راحل نسبت به توجه به مردم، در هر عرصه‌ای که به مردم میدان داده شده، در آن عرصه شاهد موفقیت و پیروزی‌های چشمگیر هستیم و در بخش‌هایی که بعضا مشکل وجود دارد، به‌خاطر آن است که اهمیت چندانی برای حضور مردم تعریف نشده است.

ضرورت‌های تحول‌خواهی عادلانه
رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: براساس آموزه‌های مکتب امام راحل، مهم‌ترین اصل در تحول و اجرای عدالت با حضور مردم شکل می‌‌گیرد و پیام میثاق با امام راحل و شهدای گرانقدر توجه به مردم‌باوری و پیگیری اجرای عدالت در جامعه است و توجه به این موضوع در دولت مردمی، محوریت دارد.
وی با بیان اینکه تأکید بر اجرای عدالت در حرف و سخن آسان است، اما در عمل کار راحتی نیست، افزود: میدان اجرای عدالت نیازمند مردان و زنانی است که خود انسان‌های عادلی باشند و از محوری‌ترین نکات تحول‌خواهی عادلانه در جامعه آن است که افراد عادل باشند، قانون عادلانه‌ای در دست داشته و داوری عادلانه‌ای انجام دهند.
رئیس‌جمهور پس از حضور در مرقد امام راحل، در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد و با بیان اینکه با وجود خواست دشمنان، کشور رو به پیشرفت است، گفت: امیدوارم بتوانیم با کمک خداوند و استمداد از روح شهیدان وضعیت امروز کشور را متفاوت کنیم.
رئیسی همچنین با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) به خدا توکل و به توانایی‌‌های مردم توجه داشتند، ادامه داد: امام راحل به داشته‌ها و ظرفیت‌های فراوان کشور باور داشتند و شرط موفقیت را انسجام و حفظ وحدت می‌دانستند همانطور که امروز انسجام و وحدت میان مردم و مسئولان، همه اقوام و ملت، شرط موفقیت در همه عرصه‌هاست.

لزوم رفع مشکلات مردم
رئیس قوه قضاییه نیز پس ‌از تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، نسبت به ‌تقویت 2 حوزه عدالت‌گستری و مردم‌محوری تأکید کرد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر اینکه امام‌خمینی(ره) برای تحقق و گسترش عدالت قیام کردند، گفت: ما نیز باید پیوسته در مسیر عدالت‌گستری ثابت‌قدم باشیم و رفع مشکلات مردم به‌ویژه مستضعفان و محرومان را در اولویت قرار دهیم.
وی با اشاره به وجوه تمایزبخش انقلاب حضرت امام‌(ره) با سایر انقلاب‌های رخ‌داده در دنیا، عنوان‌کرد: انقلاب حضرت امام(ره) در شاخصه‌ها و ویژگی‌های متعددی ازجمله هدف، انگیزه و روش با سایر انقلاب‌ها متفاوت بود و بر آنها رجحان داشت و این ارجحیت و تفوق به‌واسطه خداگونه‌بودن و مردمی‌بودن انقلاب امام بود.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه برای بزرگداشت و تجلیل راه و انقلاب امام‌(ره) باید نسبت به ارزش‌هایی که حضرت امام‌خمینی(ره) به تأسی از آنها، انقلاب اسلامی را رقم زد، وفادار باشیم، یکی از این ارزش‌ها را تحقق حداکثری عدالت اجتماعی دانست. رئیس قوه قضاییه مردم‌باوری را از دیگر شاخصه‌های ممتاز انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) دانست و گفت: امام عظیم‌الشأن ما مردم را محرم می‌دانستند و بسیاری از امور را با متن مردم درمیان می‌گذاشتند؛ در منظومه فکری و سیاسی حضرت امام‌خمینی(ره)، صداقت با مردم، شرط اساسی حکمرانی مطلوب بود. محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: حضرت امام‌خمینی(ره) که در برابر امت خود، مردم خود، رزمندگان، مستضعفان، محرومان و ایتام درنهایت فروتنی و تواضع بودند، در برابر ظالمان و گردنکشان بین‌المللی در اوج اقتدار و صلابت عمل می‌کردند و مستکبران غربی و شرقی را هیچ می‌انگاشتند. رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه اسلامی‌بودن و مردمی‌بودن در ذات انقلاب امام(ره) بود، اضافه‌کرد: حضرت امام‌خمینی(ره) همواره می‌فرمودند که پشتیبان ولی‌فقیه باشید تا به مملکت و انقلاب آسیبی وارد نشود، لذا ما نیز در مقام بزرگداشت و تکریم امام باید تبعیت از ولی‌فقیه را سرلوحه اعمال و رفتار خود قرار دهیم.

حضور رئیس‌جمهور بر مزار شهدای انقلاب‌ اسلامی
 رئیس‌جمهور دیروز پس ‌از حضور در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل در بهشت‌زهرا(س)، بر مزار شهدای انقلاب اسلامی حضور یافت. سیدابراهیم رئیسی پس از زیارت حرم مطهر امام‌خمینی(ره) بر مزار شهدای حادثه انفجار هفتم ‌تیر و شهدای دولت حضور یافت. حضور و قرائت فاتحه بر سر آرامگاه شهدای صداوسیما و رسانه(هواپیمای c۱۳۰)، شهدای حادثه تروریستی حمله داعش به مجلس، شهیدان حادثه منا، شهدای حادثه هواپیمای اوکراینی، شهدای مدافعان حرم و فاطمیون، شهیدان مدافعان سلامت و شهدای آتش‌نشان دیگر برنامه‌ رئیس‌جمهور بود. رئیسی همچنین بر مزار شهدای گمنام مدفون در بهشت‌زهرا(س) هم حضور یافت و ضمن قرائت فاتحه، نام و یاد ایشان را گرامی داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید