بهدنبال دریافت پیامهای متعدد از شهروندان تهرانی و کرجی در خصوص مسائل مرتبط با آزادراه غدیر و طرح موضوعاتی چون هزینه سنگین عوارض تردد، عدمدسترسی برخی شهرهای واقع در مسیر به آزادراه، چرایی عدمهدایت خودروهای سنگین و حمل بار به این آزادراه و موضوعات مشابه، خبرنگار همشهری گفتوگوی کوتاهی با مدیرکل بهرهبرداری معاونت ساخت و توسعه آزادراههای کشور کرده است.
بیات سرمدی گفت: بهطور معمول آزادراههای کشور مطابق با قانون از طریق مشارکت دولت با بانکها، بخش خصوصی و نیمهخصوصی احداث میشوند که این موضوع شامل مراحل مطالعه، احداث و بهرهبرداری است. در آزادراه غدیر سرمایهگذار و طرف مشارکت با دولت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاست که بهدنبال سرمایهگذاری انجام گرفته باید بهرهبرداری مالی از آزادراه داشته باشد که محل تامین آن اخذ عوارض طبق قوانین و مقررات و قراردادهای منعقد شده است و پس از بازگشت سرمایه به سرمایهگذار و استهلاک آن، آزادراه به دولت برمیگردد. وی درخصوص اعتراض برخی از رانندگان به مبلغ عوارض گفت: رانندگان محترم باید توجه داشته باشند که عبور از این آزادراه علاوه بر استهلاک کمتر خودرو، باعث صرفهجویی در مصرف سوخت و کمتر شدن طول مسیر و کاهش زمان سفر میشود که به نفع آنها خواهد بود.
دسترسی مرحلهای
سرمدی، آزادراه غدیر را از لحاظ استراتژیکی بسیار مهم دانست و گفت: چند استان مهم و مرکزی کشور تحت پوشش این آزادراه قرار میگیرند و بیشک بخشی از گره ترافیکی کریدور شرق به غرب کشور باز خواهد شد. ضمن اینکه کم شدن بار ترافیکی آزادراههای قزوین - کرج، کرج - تهران و تهران به شرق (پاکدشت) با احداث این مسیر مدنظر است. وی با اشاره به افتتاح فاز اول آزادراه غدیر در اسفند 99اظهار داشت: هماکنون با پیشرفت فیزیکی 97درصدی و تکمیل احداث تبادل شمسآباد (محور قم – تهران) به آزادراه غدیر در انتهای سال این بخش بهرهبرداری میشود و تکمیل تبادل در استان البرز در سال آینده بهترتیب اولویت احداث آزادراه کامل خواهد شد. بهگفته وی یکی از مزیتهای آزادراه غدیر عبور دادن خودروهای سنگین و نیمهسنگین از آن، کاهش بار ترافیکی و خطر تصادف در مسیر جایگزین قدیمی است. آزادراه غدیر یا آزادراه آبیک - چرمشهر که آزادراه جنوبی البرز- تهران هم محسوب میشود در ۷ اسفند ۱۳۹۹ افتتاح شده است.این آزادراه ۱۵۸ کیلومتری، از آبیک در استان قزوین شروع و در چرمشهر در استان تهران به پایان میرسد و در مسیر خود به آزادراههای کرج – قزوین، تهران – ساوه و تهران – قم و قم – گرمسار متصل است و از استانهای قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور میکند.
پنج شنبه 14 بهمن 1400
کد مطلب :
152875
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/XD4jA
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved