• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 14 بهمن 1400
کد مطلب : 152873
+
-

در راستای اجرای طرح‌ها و مشوق‌های گوناگون جدید شهرداری برای مشارکت حداکثری شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ

خودروهای ملودی هر روز به محله‌تان می‌آیند

گزارش 2
خودروهای ملودی هر روز به محله‌تان می‌آیند

محمود مولایی،خبرنگار

گشتزنی خودروهای ملودی بازیافت در سطح شهر تهران بیشتر می‌شود. پیش‌تر در طرح شنبه‌های بدون پسماند خودروهای ملودی در محله‌های تهران تردد می‌کردند تا پسماند خشک شهروندان را تحویل بگیرند. اکنون در امتداد اجرای این طرح، قرار است این خودروها هر روز هفته در مناطق 22گانه پسماند خشک را جمع‌آوری کنند. براساس نیاز هر منطقه تعداد خودروهای ملودی تعیین شده و شهروندان با کمترین دغدغه می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. بدین‌ترتیب، هر 5 یا  6روز یک‌بار خودروی ملودی بازیافت در سطح یک معبر و کوچه تردد می‌کند تا به درخواست شهروندان پاسخ دهد.  معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند درباره تأثیر مشارکت شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ به همشهری گفت: «روزانه به‌طور متوسط 4درصد پسماند شهر تهران را زباله خشک تشکیل می‌دهد. بنابراین حجم بالایی از پسماند خانگی که روزانه جمع‌آوری و پردازش شده و به مرکز آرادکوه منتقل می‌شود را همین پسماند خشک تشکیل می‌دهد، چراکه میزان مشارکت شهروندی کمتر از 10 است و حجم زیادی از پسماند خشک به داخل مخازن زباله ریخته می‌شود.  وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، زباله‌گردی افزایش پیدا می‌کند و به‌دلیل ارزشمندبودن پسماند بازیافتی، خیلی از افراد سودجو به سمت مخازن زباله می‌روند و تفکیک زباله از آنجا صورت می‌گیرد.» شادی مالکی با اشاره به اضافه‌شدن زیرساخت‌ها برای مشارکت حداکثری شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ عنوان کرد: «شهرداری تهران برای اینکه بتواند مشارکت مردم را افزایش دهد و تفکیک زباله از مبدأ اتفاق بیفتد، یکسری زیرساخت‌ها را اضافه می‌کند. همچنین قرار است فرایندهایی که هم‌اکنون وجود دارد را نیز اصلاح کند. افزایش زیرساخت‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان مدیریت پسماند تا اواسط سال1401، 500غرفه یا محل جمع‌آوری پسماند خشک را به سطح شهر اضافه کند. اکنون 445غرفه بازیافت در شهر تهران فعال است. البته غرفه‌های فعلی پسماند را بهسازی کرده، ظاهرا آن را آراسته‌ می‌کنیم و ساعت کارِ غرفه را افزایش می‌دهیم. یعنی 30درصد غرفه‌ها از ساعت16 تا 19 و 10درصد نیز در روزهای تعطیل باز هستند.» 
    500غرفه بازیافت که در اواسط سال1401 به سطح شهر تهران اضافه می‌شود، بیشتر در مکان‌های شلوغ مانند سطح بوستان‌ها و میادین میوه و تره‌بار تعبیه خواهد شد.
  به‌دلیل استقبال شهروندان از غرفه بازیافت گل‌ماند و هایپرماند تا پایان سال1400در تمام مناطق 22گانه این دو غرفه فعال خواهند شد.
  متوسط جمع‌آوری پسماند خشک در برخی غرفه‌ها بین 100 تا 150کیلوگرم و در برخی دیگر بین 150 تا 250کیلوگرم است.
  در غرفه هایپرماند منطقه8 که یکسری لوازم خانگی هم به فروش می‌رسد، روزانه نزدیک به 500کیلوگرم پسماند خشک جمع‌آوری می‌شود و مشارکت بالاست.
  نرخ مصوب خرید پسماند خشک از مبدأ افزایش یافته است. بعضی از اقلام افزایش صدرصدی داشته و کمترین درصد افزایش نیز 48درصد بوده است.
  هم‌اکنون 995خودروی ملودی بازیافت در شهر تهران فعالیت می‌کنند.
  خودروهای ملودی بازیافت براساس یک زمانبندی مشخص به‌طور مداوم در محله‌ها تردد خواهند کرد تا پسماند خشک شهروندان را جمع‌آوری کنند.
  فعال‌کردن سامانه مردمی137 برای جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان است. مردم می‌توانند با 137 تماس بگیرند و با ثبت درخواست، شهرداری منطقه مربوطه عملیات تحویل‌گرفتن پسماند خشک را انجام می‌دهد و در ازای آن هزینه پسماند را دریافت کرده یا اینکه بسته‌های تشویقی مانند کیسه زباله و گود گرانول تحویل بگیرند.
  در صورت ثبت درخواست در سامانه137 و عدم ‌مراجعه خودروهای ملودی، شهروندان می‌توانند با سامانه 1888 تماس بگیرند.
  تا پایان سال1400 قرار است در تمامی شهرک‌های سطح تهران مخازن زباله تعبیه شود؛ مخازنی که به شهرک‌ها تحویل داده می‌شود تا زباله‌ تر و خشک را تفکیک کنند.
  اکنون این طرح در منطقه5 و در شهرک آپادانا به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود.
  سال1399 زیرساخت تفکیک زباله از مبدأ در خیلی از شهرک‌ها به اجرا درآمد.
  براساس آماری که از شهرداری‌های مناطق به‌دست آمده، استقبال قابل توجهی از طرح قراردادن مخازن زباله در شهرک‌ها انجام شده است.
  با تفکیک مناسب زباله از مبدأ دیگر پسماند خشک ارزشمند وارد مخازن زباله نشده و آلوده نمی‌شود.
  آموزش‌های شهروندی به‌صورت مستمر ادامه دارد. آموزشگران با خودروهای ملودی به درِ منازل مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را به شهروندان می‌دهند. در داخل غرف نیز هر شهروندی نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشد، آموزشگران توضیحات لازم را ارائه می‌دهند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید