• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 13 بهمن 1400
کد مطلب : 152764
+
-

شهردار تهران در جلسه شورا از کاهش زمان صدور پروانه‌ها به ۲ماه خبر داد

عرضه املاک شهرداری در بورس آغاز شد

بخشی از طرح‌های اقتصادی شهرداری تهران در دوره جدید عرضه املاک شهرداری در بورس است که پس از فراهم شدن مقدمات آن، اکنون آغاز شده است. شهردار تهران در چهل‌وچهارمین جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به این نکته که با ایده‌های خلاقانه، ظرفیت‌های خودمان را بهینه می‌کنیم، بیان کرد: به‌عنوان نخستین گام فردا(چهارشنبه) 2ملک را در بورس عرضه می‌کنیم.
علیرضا زاکانی در جلسه بررسی لایحه بودجه سال۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، ضمن عرض تبریک دهه فجر و سالروز ورود امام خمینی(ره) و تسلیت رحلت آیت‌الله‌ صافی‌گلپایگانی گفت: در این مدت حدود ۵ماه که در شهرداری هستیم، برخلاف تصور و گفته‌ها، کارهای خوبی انجام شده است و در 6ماهه اول سال ۱۲هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری بود و ما در ۴ماه ‌و ۱۰روز حدود ۱۲هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم. شهردار تهران افزود: از آنجا که میزان رشد بودجه دولت ۴۷درصد است، ما نیز به‌ازای آن در شهرداری‌ نسبت به 37.7هزار میلیارد تومان گذشته، رشد را حدود ۵۱درصد لحاظ کردیم و از این جهت مسیری که دنبال کردیم، مسیر مطابق شیب رشد دولت است. ۳۰ تا ۳۵درصد هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است. نمی‌توانیم در برخی بخش‌ها افزایش هزینه داشته باشیم و بخش عمرانی خودمان را به حال خودش رها کنیم، بنابراین باید در بودجه افزایش داشته باشیم، مثلا نمی‌توانیم صدور پروانه را در عدد ۴۲۰۰ نگه داریم. شهردار تهران عنوان کرد: اعتبار را در بخش درآمدی به این دلیل بالا بردیم که بخشی از این امکان را از دولت می‌گیریم؛ در واقع بخشی که از ارزش‌افزوده به ما منتقل می‌شود از ۳ به ۴درصد رسیده است. شهردار تهران گفت: دولت امسال از ۴۷۵هزار میلیارد تومان حدود ۱۹۰هزار میلیارد تومان را به ارزش افزوده اختصاص داده است که از این قدرالسهم ۱۹۰هزار میلیاردی هر یک‌درصد آن 47.5هزار میلیارد می‌شود، در حالی‌که قبلا ۲۷هزار میلیارد تومان کل دریافتی شهرداری‌ها بوده است. وی عنوان کرد: در حوزه ساخت‌وساز زمانی ۳۲هزار پروانه صادر می‌شد و در سال۹۸ این میزان به ۸ تا ۹هزار پروانه رسید؛ از سال۹۱ تا ۹۸ طبق طرح تفصیلی تفاهمی مبتنی‌بر اضافه بنا ایجاد شد که این مسئله کمبود ساخت‌وساز و میزان تقاضا در آن را جبران می‌کرد؛ از سال۹۸ به بعد این بخش را حذف کردند و منطبق بر طرح تفصیلی رقم زدند و سقوط جدی در بحث تعداد پروانه‌ها انجام شده و پروانه‌ها به عدد ۴۲۰۰ رسیده است؛ ما با لوایحی که دنبال کردیم، سعی کردیم این معادله را تغییر دهیم و به معادله سابق برگردانیم.
زاکانی با بیان اینکه کار سختی نیست که قفل ساخت‌وساز را برداریم، گفت: در گذشته ۷ تا ۱۰ماه زمان صدور پروانه بود و ما آن‌ را به زیر ۲ماه می‌رسانیم که این مشوقی برای سرمایه‌گذاری است. در مجموعه شهر تهران برای موضوع بافت فرسوده تفاهمی با دولت خواهیم کرد که هم برای بافت فرسوده و هم ۴۵۰۰هکتار فضای فریز شده اقداماتی صورت گیرد. در حوزه حمل‌ونقل نیز رشد بودجه را برای موارد بر زمین مانده مانند ۶۳۰واگن دنبال می‌کنیم و در بخش اتوبوس نیز تلاش می‌کنیم قدرالسهم خودمان را از دولت کسب و در ۵هزار دستگاه اتوبوس آن را لحاظ کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید