• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152660
+
-

دبیر جشنواره در یزد چه گفت

8 کشور در تئاتر فجر40

8 کشور در تئاتر فجر40

نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد. حسین  مسافرآستانه،دبیر این دوره، درباره حضور نمایش‌ها گفت: «جشنواره در ۱۰بخش شامل ۶بخش اجرای نمایش و ۴ بخش مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر، نمایشگاه اسناد۴۰ دوره جشنواره تئاتر فجر و مسابقه نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود. در این دوره فاز اول پروژه تاریخ شفاهی جشنواره آغاز شده و از تلویزیون تئاتر ایران پخش می‌شود. همچنین کتابی درباره جشنواره‌های مهم جهانی از دانشگاه کمبریج ترجمه شده و در جشنواره منتشر می‌شود. بخش رادیوتئاتر را هم با همکاری رادیو نمایش برگزار می‌کنیم». 
وی همچنین ادامه داد: «تا دوره سی‌و‌هفتم تئاتر فجر، بخش فجر استانی داشتیم و برخی آثار جشنواره برای اجرا به استان‌های دیگر می‌رفتند که در دوره چهلم بار دیگر این بخش را احیا کردیم. بر این اساس تعدادی از نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی حین برگزاری جشنواره در شهر یزد و همچنین شهر رشت اجرا می‌شوند». 
مسافر درباره بخش بین‌الملل و گروه‌های خارجی هم توضیح داد: «در این دوره بخش مسابقه بین‌الملل نداریم بلکه بخش ملل را داریم و با توجه به شرایط موجود تئاتر دنیا، تمرکز را روی ایران فرهنگی و کشورهای همسایه که با آنها مشترکات فرهنگی داریم، گذاشتیم. البته نگاه ویژه‌ای را بین ایران و تاجیکستان گذاشتیم که علاوه بر فرهنگ، زبان و اسطوره‌های مشترک داریم و علاوه بر اجرای ۲ نمایش از این کشور، جلساتی هم برای تعامل فرهنگی بین دو کشور برگزار می‌شود.آثاری از کشورهای آذربایجان، الجزایر، عراق، افغانستان، بلغارستان، ایتالیا، ارمنستان و تاجیکستان در بخش ملل چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارند». 
مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی درباره همزمانی برگزاری دو جشنواره تئاتر و فیلم فجر هم عنوان‌کرد:«‌معتقدم همزمانی دو جشنواره به جشنواره تئاتر فجر لطمه نمی‌زند بلکه مزیت است. علاقه‌مندان تئاتر با فراغت بیشتری در سالن حضور پیدا می‌کنند. در سال ۸۴ و دبیری بنده در جشنواره تئاتر فجر این تجربه را داشتیم و  مثبت بود».

مکث
بزرگداشت 5هنرمند تئاتر

مراسم بزرگداشت 5هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران در افتتاحیه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در شهر یزد برگزار می‌شود. علیرضا انصاف‌جو، محمدرضا شجریان، محمدعلی صادق‌حسنی، محمدعلی لطفی‌مقدم و کاظم هژیرآزاد، 5هنرمند پیشکسوتی هستند که در آیین افتتاحیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر از سال‌ها تلاش‌شان برای هنر تئاتر، تجلیل به عمل می‌آید. هر یک از هنرمندانی که قرار است از آنها تقدیر شود برای استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، یزد، گیلان، خراستان و تهران هستند. این دوره از جشنواره در 3روز ابتدایی 14تا 16بهمن‌ماه در یزد برگزار می‌شود و اجراها در بخش‌های مختلف از 17بهمن در تهران برگزار خواهد شد. البته با توجه به منتفی شدن فروش بلیت برای ظرفیت کل سالن‌های نمایشی، به‌احتمال زیاد در این دوره از جشنواره براساس ظرفیت 30درصدی از سالن‌های نمایشی، تماشاخانه‌های کوچک، فروش بلیت برای عموم تماشاگران نخواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :