• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 11 بهمن 1400
کد مطلب : 152548
+
-

قصه شهر

حسن فرازمند

مروری بر رخدادهای ریز و درشت  وقایعی که تا کنون در بلدیه و شهرداری تهران رخ داده است، گاهی این عبارت «گذشته چراغ آینده است» را در ذهن تداعی می‌کند و چراغی را در ناخودآگاه انسان روشن می‌کند؛ چراغی که شاید بتوان آن‌را در مسیر بادهای شوخ و بازیگوش روزگار روشن نگه‌داشت و گاهی به گذشته فکر کرد و به امروز برگشت و برای فردا  اندیشه کرد  و همین پراکنده‌های تاریخی درباره شهر و اتفاقات حوزه شهرداری و بلدیه سابق دلیلی شد که این ستون را  تدارک ببینم و تقدیم همه تهران‌دوستان و تهرانگردان و عاشقان تهران کنم .

مالیات ‌بستن‌ 2قرانی به ذبح به نفع بلدیه‌ها
 11  بهمن 1307

در چنین روزی مجلس شورای ملی با مصوبه‌ای  به وزارت مالیه اجازه داد از محل ذبح هر بز 2 قران ، گوسفند 2قران و10شاهی ، از بره 3قران، از ذبح گاو وگوساله 3 قران و 10شاهی و از ذبح هرگاومیش 5قران دریافت بدارد و از ابتدای سال 1308در اختیار بلدیه‌هایی بگذارد که مسلخ (کشتارگاه)ندارند تا برای تاسیس و نگهداری مسلخ در بودجه‌های مملکتی منظور دارند.

راپورت از پیشرفت عملیات سنگفرش و خیابان‌های طهران
   12بهمن1312


88سال قبل در چنین روزی نخستین راپورت از پیشرفت عملیات سنگفرش و آسفالت‌ریزی خیابان‌های طهران در جریده اطلاعات به‌چاپ رسید. در این راپورت آمده است: خیابان‌هایی که اکنون آسفالت شده‌اند عبارت است از لاله‌زار، میدان سپه، خیابان ارک، خیابان ناصریه (ناصرخسروفعلی)، بین ناصریه و جلیل‌آباد (خیام فعلی) و خیابان‌هایی که سنگفرش شده است عبارت است از: پهلوی (ولیعصرفعلی) تا بالای مهمانخانه بلدی (تئاترشهر فعلی)، خیابان شاه (جمهوری) تا نزدیکی چهارراه نادری (یوسف‌آباد- زیرپل حافظ فعلی) و خیابان سپه تا نزدیکی میدان.

پیشنهاد  قیرپاشی در خیابان‌های طهران
13بهمن 1308


92سال قبل در چنین روزی یک کارشناس مهندسی معابر با چاپ مقاله‌ای در صفحه اول جریده اطلاعات نخستین پیشنهاد را به بلدیه طهران درباره استفاده از قیر در خیابان‌های طهران   ارائه کرد که شاید بتوان آن‌را نقطه آغازی در تحولات ساخت معابر در طهران به حساب آورد.  نویسنده در این مقاله یادآوری کرده است که ساختمان‌های فعلی خیابان برای عابرین اسباب زحمت است در تابستان گردو خاک زیاد و در زمستان غرق گل‌و‌لای می‌شوند و انواع مرض از همین گردوخاک ایجاد می‌شود و ضرر بزرگی به اقتصاد وارد می‌آورد. او در ادامه مقاله استفاده از شن و ماسه مخلوط شده باقیر را برای کفپوش معابر پیشنهاد داده است.

 اعلام هواشناسی شهرداری درباره هوای روز قبل!
15 بهمن 1315


 85 سال قبل واحد جوشناسی شهرداری وضعیت هوای روزقبل تهران را در جراید روز اعلام می‌کرد که یک نمونه آن‌را در اینجا ملاحظه می‌فرمایید که در این اطلاعیه آمده است‌:میزان درجه حرارت برطبق دستگاه آثارجویه دایره آمار ( احصاییه) شهرداری طهران روز 14 بهمن به قرار ذیل بوده است: ساعت 12 ظهر،صفر درجه سانتیگراد. ساعت یک بعدازظهر،2درجه بالای صفر- ساعت 6بعد ازظهر،5/3 درجه زیر صفر- 12 نصف شب ،5/6 درجه زیرصفر و حد متوسط در تمام‌مدت مزبور2- درجه بوده است.

اولین عقب‌نشینی املاک
16 بهمن 1315


75سال قبل درچنین روزی شهرداری تهران با اعلانی در جراید  برای اولین بار به مالکین دوطرف خیابان شاهرضا (انقلاب فعلی) یادآوری کرد که اصلاحات در این خیابان انجام می‌شود در این اعلان آمده است: نظر به اینکه قسمتی از ابنیه ضلعین خیابان ( از میدان فردوسی الی دروازه شمیران ) احتیاج به اصلاحاتی دارد و مقتضی است مالکین به شهرداری مراجعه کرده و طبق پروژه موجوده و حدودی که مهندس قسمت درمحل مشخص خواهد نمود،عجالتا مقدمات امر را فراهم و در اولین فصل مساعد امور ساختمانی اقدامات لازمه در این باب به‌عمل آورند.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :