• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 11 بهمن 1400
کد مطلب : 152530
+
-

مذاکرات گازی امیر قطر در واشنگتن

رویداد
مذاکرات گازی امیر قطر در واشنگتن

امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، قرار است امروز در واشنگتن، با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و درباره مسائل بین‌المللی، به‌خصوص بحران غرب و روسیه در شرق اروپا مذاکره کند.
به‌گزارش الجزیره، مهم‌ترین دستور کار نشست دو جانبه رهبران قطر و آمریکا، تلاش برای تضمین «ثبات تامین جهانی انرژی» خواهد بود. معنای دیگر این دستور کار، یافتن راه‌های جایگزین برای گاز صادراتی روسیه به اروپاست. غربی‌ها روسیه را متهم می‌کنند که خود را برای حمله به اوکراین آماده می‌کند، ادعایی که مسکو آن را رد می‌کند. بزرگ‌ترین نگرانی آمریکا و متحدانش، قطع صادرات گاز ارسالی روسیه به اروپا، به‌خاطر جنگ یا تحریم‌های احتمالی غرب علیه مسکو است. 40درصد گاز اروپا، از روسیه وارد می‌شود. قطر، که تنها 2.8میلیون نفر جمعیت دارد، بعد از آمریکا، دومین صادرکننده گاز مایع طبیعی(ال‌ان‌جی) است و تأثیری عمیق بر بازار دنیا در این بخش دارد.
علاوه بر آن، دو طرف می‌توانند در مورد دولت جدید طالبان در افغانستان که مورد حمایت قطر است و از حمایت‌های دوحه برخوردار است مذاکره کنند. قطر همچنین به‌خاطر روابط حسنه‌ای که هم با ایران و هم با آمریکا دارد، می‌تواند در مراحل پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، نقشی مثبت و هموارکننده به سمت توافق نهایی داشته باشد. همه اینها به این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس اجازه می‌دهد که نقشی تعیین‌کننده در سیاسیت خارجی آمریکا داشته باشد.
در میان تمامی مسائلی که به بحث خواهد شد، مسئله تامین گاز برای اروپا بسیار حیاتی است و برای دولت بایدن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هزینه صادرات ال‌ان‌جی، به‌خاطر همه‌گیری کرونا، بسیار بالا رفته است. قطر همین حالا 5درصد گاز قاره اروپا را تامین می‌کند و درگیر چند قرارداد بلندمدت با اروپاست که می‌تواند در آینده نزدیک، حجم صادرات به اروپا را به‌شدت بالا ببرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید