• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 7 بهمن 1400
کد مطلب : 152168
+
-

دلیل آزمایش‌های موشکی پیاپی کره‌شمالی چیست؟

جهان‌نما
دلیل آزمایش‌های موشکی پیاپی کره‌شمالی چیست؟

برخلاف پیش‌بینی‌ها، پیونگ‌یانگ سال2022 را با آزمایش‌های موشکی متعدد آغاز کرد؛ 5آزمایش موشکی در 3هفته. این در حالی است که تصور می‌شد سال جدید میلادی برای رهبران کره‌شمالی، سال پرداختن به اقتصاد و مسائل معیشتی باشد؛ این‌ را کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در ابتدای سال نو میلادی در سخنرانی سالانه‌اش وعده داده بود. او برخلاف سال‌های قبل، هیچ اشاره‌ای به تنش‌ها با کره‌جنوبی، ژاپن و آمریکا نداشت. همین باعث شد تا بسیاری از تحلیلگران تصور کنند که کره‌شمالی از جدال نظامی با دیگران منصرف شده و در سال2022 به‌دنبال تمرکز بر اقتصاد است. عمر این تحلیل‌ها اما چند روزی بیشتر نبود. کره‌ای‌ها با آزمایش چند موشک کروز و مافوق صوت نشان دادند که در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد.
این حجم آزمایش موشکی کره‌شمالی طی مدت زمان کم در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. به همین دلیل برخی تحلیلگران معتقدد که این آزمایش‌ها پیام ویژه‌ای از سوی کیم جونگ اون دارد. روزنامه نیویورک تایمز نوشت که رهبر کره‌شمالی به‌دنبال جلب توجه است. او می‌خواهد با آزمایش‌های موشکی متعدد، دیپلماسی خواب آلود آمریکا در شرق آسیار را بار دیگر بیدار کند. اگرچه تعداد آزمایش‌های اخیر زیاد بوده اما موشک‌های آزمایش‌ شده همان‌هایی هستند که در سال‌های گذشته هم آزمایش شده بودند. به‌عبارت دیگر، پیونگ‌یانگ به‌دنبال رونمایی از تسلیحات جدید و اعلام توسعه برنامه موشکی خود نبوده و بیشتر به‌دنبال جلب توجه بوده است. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم کره‌شمالی از سال2017 به بعد، هرگز موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و هسته‌ای آزمایش نکرده است. توقف این آزمایش‌ها به‌خاطر دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود. هرچند که این دیدارها به نتیجه منجر نشد اما کره‌شمالی نشان داده که تا حدودی هنوز به مسیر دیپلماتیک و گفت‌وگوهای سیاسی در سطوح عالی پایبند است. کره‌شمالی در عین حال هفته گذشته اعلام کرد که در پاسخ به تحریم‌های آمریکا، شروع مجدد همه فعالیت‌های معلق شده خود را بررسی خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد رهبر جوان کره‌شمالی همان‌طور که در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد به‌دنبال احیای اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم است اما در این مسیر ابزاری جز موشک ندارد. کیم جونگ اون، تلاش می‌کند با آزمایش‌های موشکی خود، آمریکا و دیگرانی را که گفت‌وگو‌ها را ترک کرده‌اند، به میز مذاکره بازگرداند.
فارغ از اینها، پیونگ‌یانگ برای نمایش قدرت خود نیز به آزمایش‌های اخیر نیاز دارد. درحالی‌که همه از وضعیت اسفناک معیشتی مردم این کشور باخبر هستند. در این شرایط، کره‌شمالی به جشن سالگرد تولد پدر کیم جونگ ‌اون، یعنی کیم جونگ‌ ایل، نزدیک می‌شود. جشن هشتادمین سالگرد تولد پدر کیم قرار است در ماه آینده برگزار ‌شود. علاوه بر این، 3ماه دیگر نیز جشن تولد 110سالگی کیم ایل سونگ، رهبر و مؤسس حکومت کره‌شمالی و پدربزرگ رهبر کنونی برگزار خواهد شد. همزمان با این‌تاریخ‌های مهم، سران کره‌شمالی نمی‌خواهند از خود ضعف نشان دهند و تنها راه عرض‌اندام در سیاست جهانی برای آنها، آزمایش‌های موشکی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید