• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 7 بهمن 1400
کد مطلب : 152105
+
-

چگونه فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها زنده می‌شود

مهارت
چگونه فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها زنده می‌شود

مرجان آقبلاغی- مترجم

اگر کتابخوان خوبی باشیم می‌توانیم از کتاب‌های مناسبی که در اطرافمان هستند، لذت ببریم. عادت به مطالعه کمی دشوار است، اما با اندکی تلاش می‌توانیم این فرهنگ خوب را در خود زنده کنیم. برای زنده‌کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید اول از خودمان شروع کنیم. اگر توقع داریم فرزندانمان بی‌آنکه ما کتاب بخوانیم، کتابخوان‌هایی حرفه‌ای شوند، انتظاری باطل داشته‌ایم. علاوه بر این بدانیم که کتاب خواندن از هر کار به ظاهر فرهنگی‌ای دشوارتر است؛ سخت‌تر از کنسرت رفتن، فیلم و سریال و نمایش دیدن و کارهایی از این دست. بنابراین باید خودمان را وادار کنیم به خواندن و تنبلی را کنار بگذاریم. عادت به مطالعه باید در وجود هر فرد نهادینه شود؛ در غیر این صورت تنها به مطالعه می‌توان به شکل یک گذران وقت نگاه کرد. این چند پیشنهاد به ما کمک می‌کند تا نه‌تنها پس از مدتی کوتاه کتابخوانی حرفه‌ای شویم، بلکه مطالعه تبدیل به یکی از مفرح‌ترین سرگرمی‌های ما شود:

1-انتخاب کتاب در زمینه‌ای که به آن علاقه‌مند هستید
 اگر شما به رشته یا زمینه خاصی علاقه‌مندید و از آن لذت می‌برید به‌دنبال انتخاب کتاب‌هایی باشید که در زمینه آن رشته‌ها هستند. با این کار عادت مطالعه در شما کم‌کم نهادینه می‌شود و پس از مدتی از هر کتابی در هر زمینه‌ای و با هر محتوایی لذت می‌برید. اما درباره دیگر اعضای خانواده، اجازه بدهید آنها خودشان طبق سلیقه‌هایشان کتاب انتخاب کنند؛ به‌ویژه درخصوص فرزندان کودک و نوجوانتان سلیقه شخصی‌تان را به آنها تحمیل نکنید.
2-ادبیات داستانی یا غیرداستانی
 تعدادی از کتاب‌ها کاملا ساخته و پرداخته تخیلات نویسنده و تلفیقی از حقیقت و تخیل نویسنده‌ هستند. به این آثار کتاب‌های داستانی می‌گویند. رمان‌ها، داستان‌های کوتاه و افسانه‌ها نمونه خوبی از این دسته هستند. این‌گونه کتاب‌ها می‌توانند شما را به جاهای دیگر ببرند و به قدرت تخیل شما کمک کنند. این دسته از کتاب‌ها برای علاقه‌مند شدن به مطالعه و لذت بردن از کتاب بسیار مناسبند. اما کتاب‌های غیرداستانی مبنای حقیقی دارند؛ مانند کتاب‌های تاریخی و علمی، اما این به آن معنا نیست که این دسته از کتاب‌ها خسته کننده‌ هستند، بلکه برای آغاز کار مناسب نیستند، اما با خو گرفتن به عادت پسندیده مطالعه می‌توان پس از مدتی کوتاه از آنها هم لذت برد.
3-از سایر اعضای خانواده کمک بگیرید
 از فرزندان و همسرتان و کسانی که به آنها علاقه‌مند هستید یا خصوصیات مشترکی با آنها دارید، بخواهید کتاب‌هایی را که خوانده‌اند و از آن لذت برده‌اند به شما معرفی کنند. با این کار شما هم شاید از کتابی که آنها خوانده‌اند، لذت ببرید و همین امر نقطه‌ای برای لذت بردن از مطالعه باشد. علاوه بر این به بچه‌ها در محیط خانه اهمیت داده‌اید و آنها حس خوبی خواهند داشت از اینکه جدی گرفته شده‌اند و بر آینده مسیر کتابخوانی آنها هم تأثیر‌گذار است.
4-از متخصصان مشورت بگیرید
 کتابخانه مکان خوبی است تا شما بتوانید کتاب‌هایی را که دوست دارید پیدا کنید و مجبور نباشید خودتان درباره آنها تحقیق کنید؛ بنابراین درباره علایق‌تان با کتابداران صحبت کنید تا آنها در این زمینه شما را یاری کنند.
5-برپایی جلسه کتابخوانی
 با دوستانتان قرار بگذارید تا هر کسی کتابی مشخص را بخواند و پس از مطالعه درباره آن کتاب‌ها با هم صحبت کنید. این کار شما را تشویق می‌کند تا هم یک جلسه دوستانه داشته باشید و هم پیش‌زمینه‌ای از کتابی را که نخوانده‌اید در ذهن داشته باشید تا تصمیم بگیرید که این کتاب را بخوانید یا نه. این کار را به بچه‌هایتان هم توصیه کنید که چنین جلسه‌هایی با دوستانشان بگذارند.
6-به مطالعه تنها به‌عنوان سرگرمی نگاه نکنید
 همه افراد به مطالعه به‌عنوان نوعی سرگرمی نگاه و فکر می‌کنند که اگر آن را انجام ندهند، کار اشتباهی مرتکب نشده‌اند، اما اگر به مطالعه به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری زندگی نگاه کنیم یاد می‌گیریم تا مثل غذا خوردن مطالعه را هرگز فراموش نکنیم. با چنین گام‌های مؤثری شاید در کمتر از یک ماه بتوان عادت خوب مطالعه را در خود پرورش داد.
 منبع:کید هلت  نویسنده:ماری ال گاوین

این خبر را به اشتراک بگذارید