• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151884
+
-

در همایش ملی ایران و همسایگان تأکید شد

همکاری با 25کشور منطقه

همایش ملی ایران و همسایگان با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و یحیی رحیم‌صفوی، مشاور فرمانده معظم کل قوا در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد. محمدباقر قالیباف با وجود اعلام برنامه قبلی، غایب این برنامه بود و مهمانان خارجی ازجمله سفرای منطقه‌ای نیز در این همایش حضور نداشتند.
وزیر امور خارجه در همایش ملی ایران و همسایگان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اساسی مطرح شده از ابتدای شروع به کار دولت جدید اولویت‌بخشی به همکاری و تعامل با همسایگان است، گفت: ما راه را برای عربستان بازگذاشته‌ایم. هر زمان عربستان تصمیم بگیرد روابط دیپلماتیک خود را با ایران به حالت طبیعی برگرداند از بازگشایی سفارتخانه‌ها و بازگشت روابط به حالت طبیعی و حتی توسعه روابط با عربستان استقبال می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، حسین امیرعبداللهیان به مذاکرات هسته‌ای در وین نیز اشاره کرد و گفت:‌ انتقاد ما از 3کشور اروپایی این است که هیچ ابتکار رو به جلو و سازنده‌ای ندارند، ولی تلاش کردند در مذاکرات هفته‌های اخیر نقش سازنده داشته باشند؛ حتی امروز فرانسه نقش پلیس بد را ایفا نمی‌کند. چین و روسیه سعی می‌کنند در مذاکرات نقش سازنده ایفا کنند و در انتقال مباحث این دو کشور فعالیت خود را دارند.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: آمریکا پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان مذاکره مستقیم با ماست. مذاکرات ما با آمریکا از طریق مورا و یکی، دو کشور عضو برجام در وین است. گفت‌وگو‌هایی که بعضا در برخی کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایران در حال مذاکره مستقیم با آمریکاست به هیچ‌وجه مذاکره مستقیمی نداشتیم. اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به توافق خوب لازمه‌اش این باشد که گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نمی‌گیریم.
احمد وحیدی، وزیر کشور در این همایش با تأکید بر اینکه اصولا سیاست‌ها در جمهوری اسلامی با اولویت منطقه‌ای بوده است، گفت: البته این به‌معنای بی‌توجهی به روابط بین‌المللی نیست و جمهوری اسلامی اصلا به‌دنبال دورشدن از فضای بین‌المللی نیست؛ چرا‌که باید در معادلات جهانی حتما حضوری قوی داشته باشد. در چشم‌اندازی که تعریف شده‌، منطقه غرب آسیا با ۲۵کشور مورد توجه ماست.
او درحاشیه همایش نیز با بیان اینکه در سیاست دولت سیزدهم، همسایگی جزو اولویت‌هاست، گفت: امروز در توسعه روابط با کشورهای همسایه تلاش خوبی صورت می‌گیرد و بعضی از کدورت‌هایی هم که با بعضی از همسایگان مطرح بود، رفع شده است و الان روابط خوبی با همسایگان داریم که باید آن را توسعه دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید