• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 3 بهمن 1400
کد مطلب : 151649
+
-

اقتدار در دیپلماسی و میدان از روسیه تا کرمان

صفیه رضایی- خبرنگار

 تنها چند ساعتی از بازگشت سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم از روسیه نگذشته بود که وی ظهر روز جمعه به کرمان رفت تا از نزدیک مناطق سیل‌زده این استان را بازدید کند و در جریان حل مشکلات مردم قرار گیرد.
این اقدام رئیسی در محافل داخلی و نگاه مردم قابل توجه و درعین حال حاوی پیام‌های زیادی بود. همچنین در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کاربران اقدام رئیس‌جمهوری را در قامت یک مسئول انقلابی برآورد کردند که می‌تواند الگویی برای مدیریت جهادی در کشور باشد؛ ضمن اینکه بسیاری از صاحب‌نظران بر این مهم تأکید کردند که رویکرد رئیس‌جمهوری می‌تواند ازسوی دیگر مسئولان نیز معیار عمل قرار گیرد؛ آن‌هم در شرایطی که هم در عرصه داخلی و هم خارجی نیاز به اقدام‌های سریع، صحیح، انقلابی و نتیجه‌محور احساس می‌شود.
با این حال، رویکرد دولت سیزدهم نشان از مردمی بودن و اولویت‌دهی به مشکلات مردم است. در باور عمومی این رویکرد نشان از تلاش توأمان یک مسئول دلسوز دارد که هیچ‌گاه مردم را فراموش نمی‌کند.
 اصغر زارعی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با همشهری درباره سفر یکباره سید ابراهیم رئیسی به کرمان پس از سفر روسیه گفت: دولت سیزدهم برآمده از بطن مردم است و چنین رویکردی از جانب رئیس‌جمهور چندان عجیب نیست؛ چراکه این دولت کاملا عملیاتی عمل می‌کند و همواره حل مشکلات مردم و نگاه به داخل را اولویت قرار داده است.
 وی افزود: برخلاف دولت گذشته که از راه دور بحران‌هایی همچون سیل و زلزله را مدیریت می‌کرد، مدیریت کنونی کاملا فعال و مردم‌گراست و از این‌رو این اقدام ابراهیم رئیسی کاملا عادی تلقی می‌شود؛ چراکه ساختار و ماهیت دولت سیزدهم، مردمی بودن و مردم‌گرایی است؛ ضمن اینکه همزمان، دیپلماسی و مسائل سیاست‌خارجی نیز مدنظر است.
زارعی تأکید کرد: دولت سیزدهم در کنار اهمیت‌دهی به منافع ملی در بعد خارجی، رویکرد نگاه به داخل و حل چالش‌های مردمی را در دستورکار قرار داده‌است. این ویژگی یک دولت برآمده از مردم است.  با توجه به سخنان زارعی می‌توان چند نکته را نیز مطرح کرد؛ نخست اینکه، گفتمان دولت سیزدهم از همان ابتدای شکل‌گیری دولت، گفتمان ارتباط با همسایگان و دیپلماسی اقتصادی اعلام شده بود که در هر دو محور، هدف اصلی حل مشکلات مردم در کوتاه‌مدت بوده است و نکته دوم اینکه، الگوی رفتاری دولت سیزدهم براساس نگاه توأمان به داخل و خارج و با اولویت‌بخشی به داخل است. بدین مفهوم که نگاه دولت سیزدهم بسیار واقع‌بینانه است؛ چراکه درعین پرداختن به مسائل دیپلماتیک و حل مسائل اقتصادی، نگاه مردمی و رویکرد مردم‌گرا را هرگز فراموش نمی‌کند یا مردم و مسائل آنها فدای مسائل سیاست خارجی نمی‌شوند. به باور دیگر، در دولت سیزدهم دیپلماسی و میدان در چارچوبی مکمل قرار دارند و هرگز حل چالش‌ها و مسائل‌ مردم فدای روندهای سیاست خارجی و پرداختن یکجانبه به آن نمی‌شود؛ ضمن اینکه باید دانست اهمیت هر دو سفر رئیس‌جمهوری تا آنجاست که رسانه‌های خارجی از سر ناتوانی تنها به‌دنبال برجسته کردن حاشیه‌سازی‌ برای این سفر بودند؛ این مسئله نشان می‌دهد که هر دو سفر در قالب رویکرد دیپلماسی و میدان حاوی نتایجی است که به اقتدار مردمی دولت سیزدهم منتهی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید