• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151281
+
-

در جلسه قرارگاه عملیاتی کرونای شهر تهران مطرح شد

مهار کرونا در فاز هوشمندسازی

گزارش 2
مهار کرونا در فاز هوشمندسازی

محمد سرابی- روزنامه‌نگار

 اگرچه آمار ابتلا به کرونا در تهران کاهش یافته، اما احتمال شدت‌گرفتن سویه او‌میکرون همچنان وجود دارد. در هفته‌های گذشته شیوه جدیدی از شناسایی و ارزیابی ابتلا به کرونا در تهران انجام گرفت که منجر به طرحی برای هوشمند‌سازی‌ شناسایی بیماران شد. این طرح در نشست «قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» در ساختمان شهرداری تهران مطرح شد و شهردار و دیگر مسئولان حاضر برای حمایت از آن قول مساعد دادند.
شهردار تهران در این جلسه با اشاره به اینکه مردم بافرهنگ ما هر وقت که از ابتلا و انتقال بیماری خبر داشته باشند، خودشان را محدود می‌کنند، گفت: کسی که بفهمد دچار کرونا شده است، شروع به رعایت‌کردن پروتکل‌ها می‌کند و نیازی به اجبار نیست مگر در برخی جاهای خاص که می‌توان آن را کنترل کرد. این‌ اجبار هم لزوما به شکل کنترل ورودی‌های مترو نیست.
علیرضا زاکانی افزود: سال پیش قادر به انجام اقداماتی نبودیم که امسال بر اثر تمرین و یادگیری می‌توانیم آنها را انجام دهیم. برخلاف کشور‌های مدعی، در ایران وضعیت قابل‌قبولی داریم اما با توجه به ‌سویه‌های جدید، نیازمند تأکید مجدد و پیشگیری در جهت جلوگیری از ابتلای مجدد هستیم تا خدای ناکرده موجب آسیب بیشتر نشود.
او تأکید کرد: برای این کار نیازمند هوشمند‌سازی برای کنترل زنجیره انتقال ویروس کرونا در کلانشهر تهران هستیم. گفته‌اند که کشور‌های همسایه ما از 8ماه قبل این کار را انجام می‌دهند اما مهم این است که ما خودمان توانستیم این کار را طراحی کنیم. گفته‌اند که برخی از هوشمند‌سازی‌های‌ کنترل زنجیره‌ کرونا ‌به طرح‌ شهید سلیمانی کمک می‌کند.
شهردار افزود: در شهرداری همت و غیرت جمعی برای انجام اینگونه ‌طرح‌ها وجود دارد زیرا آن را نه هزینه، بلکه سرمایه‌گذاری می‌دانیم. اگر یک نفر کمتر بیمار و کمتر دچار بیماری شود، برای ما سرمایه محسوب می‌شود زیرا مهم‌ترین بخش جامعه نیروی انسانی آن است.

سردار محمدحسین سپهر
فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا :

در تهران حمل‌ونقل عمومی بیشترین مسئله است. هر یک روز تعطیل‌کردن بازار‌ها در کشور 1میلیارد دلار خسارت دارد که بیشتر آن متوجه مردم و از نظر مکانی بیشتر از همه در شهر تهران زیان وارد خواهد کرد. باید زندگی عادی در تهران بزرگ و کشور هوشمندانه و همه‌جانبه مدیریت شود. تهران مرکز سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نظام است که باید با درایت اداره شود. کسی درباره آینده کرونا نتیجه علمی و قطعی ارائه نداده است و قطعا مدیریت درست آن صلاحیت حکمرانی تمدنی را به نمایش می‌گذارد و می‌توانیم ارزش‌‌های علمی و عملیاتی را نشان دهیم. در تهران بضاعت و توانایی‌ها از دانشگاه‌های پزشکی تا شهرداری را داریم و مستنداتی که از کار ما باقی می‌ماند، در آینده باعث قضاوت ما خواهد شد که چه تدبیری برای مقابله با کرونا اندیشیدیم. اگر این تدابیر درست باشند، کلانشهر‌های دیگر هم آن را انجام می‌دهند. به همین دلیل باید مانند زمان جنگ، در همه دستگاه‌های قرارگاه مقابله با کرونا به فعالیت بپردازند. کاری که در تهران صورت گرفت، نتیجه حمایت دستگاه‌هایی مانند شهرداری بود که در زمینه‌هایی مانند واکسیناسیون انجام داد. باید تهران را دائما رصد کنیم و مراقب انتقال بیماری در مترو، بازار و... باشیم. زیرا ممکن است ستاد کرونا چند ماه دیگر تصمیم به تزریق دوز چهارم واکسن بگیرد. یکی از نقاط قوت طرح شهید سلیمانی تشخیص بیمار بود که براساس معاینه پزشک انجام می‌گرفت و کیت تست بیماری نداشتیم اما اگر کیت‌های تست او‌میکرون را به این فرایند اضافه کنیم، بر قدرت آن اضافه خواهد شد.

علیرضا زالی
فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران:

ما شاهد مشارکت شبانه‌روزی شهرداری در اموری مانند واکسیناسیون بودیم. یکی از نکاتی که مورد غفلت قرار گرفته بود کسانی بودند که به‌دلیل آسیب‌های اجتماعی به آنها توجه نمی‌شد اما شهرداری با اقدامات خود و به‌عنوان مثال انجام واکسیناسیون در گرمخانه‌ها این گروه را هم زیر پوشش قرار داد. تهران ویژگی‌هایی دارد که باید هربار در آن طرحی نو درانداخت. به‌نظر می‌رسد با رشد 10درصدی در بیماران سرپایی نسبت به هفته قبل روبه‌رو هستیم. باید توجه کرد که شاخص‌ترین الگو برای افزایش بیماری کرونا تغییر در مراجعان سرپایی است که بیشتر آنها با علائم جهاز تنفسی فوقانی مراجعه می‌کنند. معیار رنگ‌بندی شهر‌ها تعداد بستری بیمارستانی است که ممکن است شیوع دوباره کرونا را دیر نشان دهد و به همین دلیل باید الگوی مراجعان سرپایی را بررسی کنیم. از طرف دیگر در تهران بخش زیادی از مبتلایان به کرونا به مطب‌ها و مراکز خصوصی مراجعه می‌کنند که ممکن است دقیقا در آمار‌ها ذکر نشوند. اگر بخواهیم شهروندان تهرانی را برای دوز سوم زیر پوشش قرار دهیم، باید 7میلیون واکسن دوز سوم تزریق کنیم. در طرح هوشمند‌سازی‌ کنترل انتقال ویروس کرونا در تهران با کیت‌های شناسایی اومیکرون می‌توانیم مراحل شناسایی را با دقت بیشتر پیش ببریم و الگوی ابتلا را به تفکیک محل زندگی و جزئیات بیشتر ارزیابی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید