• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151268
+
-

مذاکرات وین در مسیر‌کاهش اختلاف‌ها

مذاکره‌کنندگان ایران و 1+4 روی 4متن مشخص کار می‌کنند

این روزها هشتمین دور از مذاکرات کمیسیون برجام درحالی در هتل کوبورگ وین ادامه دارد که هیأت‌های مذاکره‌کننده سخت مشغول تلاش برای کاهش اختلاف‌ها در متن‌های آماده شده برای توافق هستند و می‌کوشند با بستن پرانتزهای اختلافی، مسیر دستیابی به توافق را هموار کنند.گفته می‌شود این روزها مذاکره‌کنندگان جمهوری‌اسلامی ایران و 1+4 روی 4متن مشخص کار می‌کنند و درحال پیش بردن فرایند تبدیل «ایده» به «واژه» هستند و می‌کوشند موارد اختلافی در این متن‌ها به حداقل برسد تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به توافق نهایی دست یافت.
بنا به‌گفته منابع مطلع، اکنون هر متن در دست یک گروه از مذاکره‌کنندگان قرار دارد و بحث برسر بستن پرانتزها و رفع اختلاف‌ها به‌صورت مستمر ادامه دارد. موضوع‌های مربوط به «متن تصمیم» از سوی کارگروه ترتیبات اجرایی پیگیری می‌شود که دارای 3ضمیمه در حوزه‌های «رفع تحریم‌ها»، «تعهدات هسته‌ای» و «اقدام‌های اجرایی» است و از سوی کارگروه‌های مربوطه پیگیری می‌شود.

دریافت تضمین؛ مطالبه بحق ایران
این درحالی است که پس‌از بازگشت روسای هیأت‌های مذاکره‌کننده به وین، رایزنی‌های دیپلماتیک در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه به‌صورت فشرده و مستمر ادامه دارد و رئیس هیأت مذاکره‌کننده کشورمان با نمایندگان اتحادیه اروپا و 3 کشور اروپایی دیدار و تبادل‌نظر کرد.
درچنین شرایطی است که به‌نظر می‌رسد گفت‌وگوها به مسیر منطقی‌تر و عمل‌گرایانه‌تری هدایت شده ‌است و برخی منابع معتقدند تروئیکای اروپایی نیز درحال هماهنگ‌کردن خود با راهبرد اتخاذ شده از سوی جمهوری ‌اسلامی است؛ راهبردی که بر تحقق مطالبات بحق کشورمان و دریافت تضمین‌های عینی و راستی‌آزمایی از لغو مؤثر تحریم‌ها متمرکز شده‌ است.با چنین رویکردی هم بود که نماینده روسیه در مذاکرات وین با انتقاد تلویحی از طرف‌های غربی، از مطالبه جمهوری‌اسلامی برای دریافت تضمین حمایت کرد و این رویکرد را حق طبیعی ایران دانست. میخائیل اولیانوف در واکنش به ادعاهای بی‌اساس ریچارد گلدبرگ، از اعضای لابی ضد‌ایرانی «بنیاد دفاع از دمکراسی» (FDD)، در حساب توییتری خود نوشت: «بعضی‌ها نمی‌خواهند از شکست سیاست فشار حداکثری درس بگیرند. ایرانی‌ها کاملا حق دارند که تضمین‌هایی را درخصوص عدم‌تکرار این ماجراجویی فاجعه‌بار (خروج آمریکا از برجام) بخواهند.»
در این میان اما برخی منابع غربی معتقدند بخش قابل‌توجهی از گفت‌وگوها در روزهای گذشته بر مطالبات ایران برای دریافت تضمین در زمینه پایداری توافق هسته‌ای متمرکز بوده ‌است. دیپلمات‌های مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال همچنین با بیان اینکه این درخواست ایران در واکنش به خروج دونالد ترامپ از برجام در ۲۰۱۸ طراحی شده، اذعان کرده‌اند، به‌نظر نمی‌رسد هدف از این مطالبه، کش‌دار کردن مذاکرات باشد. در مقابل اما طرف آمریکایی معتقد است هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بدون معاهده‌ای که از حمایت دوسوم نمایندگان سنا برخوردار است، دست روسای‌جمهور بعدی را برای نحوه اجرای این توافق ببندد.

این خبر را به اشتراک بگذارید