• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151264
+
-

ارزان‌فروشی بلیت هواپیما مجاز شد

توافق ایرلاین‌ها برای بستن کف قیمتی بلیت هواپیما روی رقم 600هزار تومان با ورود سازمان هواپیمایی کشوری، ملغی و بی‌اعتبار اعلام شد. به‌گزارش همشهری، تقریبا 3سال از بالا گرفتن دعوای ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری بر سر افزایش قیمت بلیت هواپیما می‌گذرد و بدون اینکه تفاهم محکمی در این زمینه شکل بگیرد، هر بار حاشیه جدیدی به این دعوا اضافه شده است. آخرین حاشیه، توافق ایرلاین‌ها برای بستن کف قیمتی بلیت هواپیما روی رقم 600هزار تومان بود که سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید آن را پیگیری کرده و آخرالامر با ارسال نامه‌ انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ایرلاین‌ها، این قائله ختم شده است.

تقلای صنفی برای افزایش درآمد
چندی پیش شایعه‌ای منتشر شد که از تلاش صنفی شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش درآمد بلیت‌فروشی در دوره‌های کاهش تقاضای سفر حکایت داشت؛ به‌گونه‌ای که این شرکت‌ها براساس یک توافق درون‌تشکیلاتی متعهد شده بودند کف قیمت بلیت را روی 600هزار تومان تثبیت کنند. این اقدام از منظر ایرلاین‌ها منع قانونی نداشت و حتی محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز غیرمستقیم و با هشدار نسبت به ایرلاین‌هایی که با فروش بلیت در نرخ‌های پایین، رقابت مخرب به راه می‌اندازند، آن را تأیید کرده بود. در این سوی ماجرا اما، از یک‌سو رسانه‌ها و افکار عمومی نسبت به تبانی درون صنفی ایرلاین‌ها برای تعیین و بالا آوردن کف قیمتی بلیت هواپیما واکنش نشان دادند و از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی نیز در تذکری به اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد کف قیمت بلیت اعلام کرد: «انتظار دارم اولویت این سازمان توجه به حقوق و منافع عموم مردم باشد تا منافع و درآمد شرکت‌های هواپیمایی.» در نهایت، دیروز سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از پیگیری ماجرا از سوی این سازمان و ملغی شدن مصوبه تعیین کف قیمت بلیت هواپیما خبر داد.

همه علیه یک مصوبه
دیروز سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ورود این سازمان به ماجرا و لغو قطعی مصوبه ایرلاین‌ها خبر داد. میراکبر رضوی با اشاره به ابلاغیه اخیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین حداقل قیمت فروش بلیت در پروازهای داخلی، گفت: با توجه به مغایرت این صورتجلسه و ابلاغیه با آخرین مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری مبنی بر حذف کف قیمت از نرخنامه بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را پیگیری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی، لغو این مصوبه را اعلام کرد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: تمامی شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند ضمن حذف کف قیمت از نرخنامه بلیت و اعلام مراتب به تمامی کانال‌های فروش و توزیع خود، بلیت پروازهای داخلی را حداکثر تا سقف نرخی تعیین شده به تفکیک مسیرهای پروازی که در تارنمای انجمن شرکت‌های هواپیمایی جهت اطلاع عموم منتشر شده است به فروش برسانند و هیچ‌کدام از شرکت‌های هواپیمایی مجاز به تعیین کف نرخ یا فروش با قیمت بالاتر از نرخ اعلام‌شده نیستند.

ابطال نمایشی یک توافق
با وجود اینکه سازمان هواپیمایی کشوری مدعی است با ورود به ماجرای توافق شرکت‌های هواپیمایی برای کف‌سازی‌ قیمت بلیت، این مصوبه را لغو کرده، اما از 2جهت، شواهد حاکی از این است که حتی با فرض لغو واقعی این مصوبه، باز هم تغییری در اصل ماجرا رخ نداده و نه‌تنها منع قانون برای عمل به توافق درون صنفی ایرلاین‌ها ایجاد نشده، بلکه فرایند کف‌سازی‌ قیمت بلیت روی 600هزار تومان نیز ادامه دارد. در شرایط فعلی، براساس قواعد نرخنامه فروش بلیت هواپیما، ایرلاین‌ها مکلف به رعایت سقف قیمتی هستند و می‌توانند کف قیمت را روی هر رقمی قرار دهند. از سوی دیگر بررسی سامانه‌ها و سایت‌های فروش بلیت هواپیما نشان می‌دهد قیمت بلیت هواپیما برای ارزان‌ترین مسیرها نیز کمتر از 600هزار تومان نیست و عملا مصوبه لغو شده انجمن شرکت‌های هواپیمایی حتی بعد از ابلاغیه این انجمن مبنی بر لغو نیز از سوی فروشندگان بلیت اجرا می‌شود. البته بازخوانی دعوای 3ساله ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی در مورد قیمت بلیت هواپیما نشان می‌دهد تلاش ایرلاین‌ها برای کف‌سازی‌ قیمت، تقلایی برای بالا بردن درآمد و جلوگیری از افزایش زیان عملکردی است و در پاسخ به ناکام ماندن همه تلاش‌های انجام شده است که پیش از این درراستای افزایش قیمت بلیت صورت گرفته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید